سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/8/13
3:56 عصر

دفاع از غدیر دفاع از رسول خدا وعقلانیت است

بدست دست نوشت در دسته غدیر

   دفاع از غدیر دفاع از رسول خدا و عقلانیت استدر گفتگو با پژوهشگر حوزوی بیان شد

  دفاع از غدیر دفاع از رسول خدا و عقلانیت است 


  انبیا الهی برخی به مقام امامت دست یافتند و عده ای صاحب این مقام عظیم نبودند ائمه معصومین امام بودند اما نبی نبودند، نگاه ما به مقام امامت ‌چنین نگاهی است. 

 

حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی از پژوهشگران حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه نحوه شکل‌گیری واقعه فرخنده غدیر را به بحث نشسته است.

لطفا در ابتدای گفتگو نگاهی به جایگاه امامت در هندسه فکری اسلام داشته باشید ؟

در دیدگاه اسلامی و قرآنی جایگاه امامت به حدی است که خطاب به ابراهیم‌(ع) که به مراحل بلند عبویت ؛ نبوت ؛ رسالت و خُلیّت رسید و این مراحل را سپری کرد و امتحانات متعددی را گذراند در مرحله آخر فرمود «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ ؛ بقره 124»

(به خاطر آورید) هنگامى که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من(نیز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران‏ نمى‏رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند)».

کسی که ظالم به نفس است و لحظه ای عبادت بتی کرده باشد لیاقت مقام امامت را ندارد، البته انبیا الهی برخی به مقام امامت دست یافتند و عده ای صاحب این مقام عظیم نبودند ائمه معصومین امام بودند اما نبی نبودند، نگاه ما به مقام امامت ‌چنین نگاهی است.

*آیا امامت به معنای زعامت می باشد یا زعامت جامعه مسلمین یکی از شئون امام می‌باشد ؟

 اگر بگوییم امامت یک منصب حکومت داری صرف است چه بسا این مسئله عنوان شود که مقام و انتخاب زعیم وظیفه مردم است و مردم با رای خود و اجماع خود، امام و زعیم خویش را انتخاب می کنند ؛ اما مرتبه امام نزد شیعه و در تفکر کلامی و اعتقادی ما برتر از این مطلب است لذا اگر بحث امامت را صرفا زعامت سیاسی و حکومت داری بدانیم ممکن است کسی بگوید این به نصب الهی نیاز ندارد و صرف انتخاب مردم کفایت می کند اما اگر بحث امامت را فراتر از این مطالب بدانیم یکی از جلوه های مقام امامت ، زمامداری می باشد ، امامت مقامی الهی است که خالق هستی، افراد خاصی را برای آن انتخاب می کند که می توانند لیاقت این مقام را داشته باشند و نصب امام نیازمند نصب الهی است و مسئله مورد اختلاف بین مسلمانان نیز همین مسئله است چرا که نسبت به اصل زعامت،‌ اختلافی نیست و هر عاقلی می گوید: امت نیازمند زعیم است اما بحث در روش انتخاب مقام زعامت است.

آیا انتخاب مردم کفایت می کند ؟ یا اینکه با توجه به جایگاه بالای امام نیازمند انتخاب الهی می باشیم ؟ اینکه برخی گفته اند انتخاب امام بعد از رسول خدا‌(ص) به مردم واگذار شده است چگونه کلامی می باشد و آیا در پس این گفتار منطقی هم نهفته است ؟

این مطلب قطعا صحیح نمی باشد و در پس این گفتار، اندیشه های جاه طلبانه ای وجود دارد ؛ اولا : این مقام بالاتر از آن است که مردم آن را انتخاب کنند و بر فرض هم که به انتخاب مردم باشد آیا واقعا مردم خلیفه را انتخاب کردند ؟ آیا آن عده ای که انتخاب کردند کلّ مردم بودند ؟ مگر همه مسلمانان در مدینه بودند ؟ مگر همه مردم در سقیفه جمع شدند ؟ آیا همه کسانی که در سقفیه جمع شده بودند همه صحابه بودند؟ آیا اجماع صورت گرفته است و از مردم گرفته شد ؟ ایشان رای صحابه را هم نگرفتند تا چه برسد به رای همه مردم مدینه ....کجا و کی رای مردم خواسته شد؟

در جریان نصب خلیفه دوم به مقام خلافت ما شاهدیم که که خلیفه اول می تواند جانشین پس از خود را معرفی و نصب کند اما نوبت به پیامبر‌(ص) که می رسد این قضیه منتفی است ؟! حتی خود خلیفه دوم گفته بود « " إن بیعة أبی بکر کانت فلتة وقى الله شرها فمن عاد إلى مثلها فاقتلوه . . " شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید ج 1 / 123 ط 1 و ج 2 / 26 الصواعق المحرقة ص 21 الملل والنحل ج 1 / 22 ط دار المعرفة »بیعت ابوبکر اشتباهی بود و هر کس به آن شیوه برگشت او را بکشید پس این شیوه انتخاب، مورد قبول کارگردان این شیوه هم نیست خود او هم با همان شیوه انتخاب نشد و با نصب خلیفه سوم در شورای عجیبی که اتفاق افتاد انتخاب شدند عملا در بین خلفای چهارگانه بعد از پیامبر‌(ص) به حسب زمانی تنها کسی که علاوه بر نصب الهی به شیوه انتخاب مسلمین به حکومت رسید شخصیت مقدس امیر المومنین علی بن ابی طالب(ع) می باشد، آن هم پس از 25خانه نشینی و مشاهده 25 سال کج روی که در امت اسلام ایجاد شده  بود، آنجا بود که توده مردم به در خانه آقا امیر المؤمنین(ع) هجمه بردند وبا ایشان بیعت کردند، قضیه بگونه ای شد که پیش از تصدی خلافت شورشی در بلاد مسلمین اتفاق افتاد و مشکلاتی در بین امت اسلام ایجاد شد و امام در وضعیت حساس قرار گرفت و آخر الامر زعامت امت را پذیرفت.

*به نظر شما در بحث تقریب مذاهب و مباحث شیعه و اهل سنت چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

 باید دو مطلب را جدا کرد نخست این‌که بی تردید حفظ عقائد حقه باید لحاظ بشود و ثانیا همزیستی با دیگر مردم هم داشته باشیم چه مسلمان و اهل سنت باشد ، چه مسیحی و... بحث تقیه ای که امامان معصوم‌(ع)  به ما نشان داده اند یک نوع همزیستی را به ما نشان می دهد اما در عین حفظ عقائد حقه. اگر این اصل نبود امروز از شیعه خبری نبود الان در بین اهل سنت تفکر سلفی وجود دارد که مانند یک غده سرطانی در بین مسلمانان رسوخ کرده و نه تنها برای شیعه بلکه برای اهل سنت هم مشکلاتی ایجاد کرده اند چون بنای ناسازگاری دارد

 امروز در مصر در الازهر عده ای ازهری ها و عده ای از سلفی ها بر ضد تفکر شیعی اجتماعی ایجاد کرده اند، اگر این مسئله در عربستان اتفاق افتاده بود، جای تعجب نداشت، اما الازهری که بنای بر اعتدال داشته است و مدتی فاطمیون در مصر حکومت داشتند و نام الازهر هم از نام فاطمه زهرا گرفته شده است و افرادی مانند شلتوت و عبده در آنجا بودند، وقتی این‌گونه سخن می گویند، واقعا جای تعجب دارد ! القای شیعه ستیزی و ایران هراسی چند سال است که تبلیغ می شود و اگر این روند ادامه یابد شاید مصر فعلی در مباحث تقریبی از مصر زمان مبارک هم بدتر شود .

*علت مخالفت و مخفی کردن جریان غدیر در بین بزرگان اهل سنت چیست ؟

اگر غدیر اثبات شود بحث ائمه اثنی عشر مطرح می‌شود و اگر آن بحث دنبال شود بحث غیبت مطرح می شود و بحث غیبت هم که دنبال شود وظیفه ما در دوران غیبت و ولایت فقیه و مرجعیت مطرح می شود لذا همه این مطالب در سلسله بحث غدیر است لذا سعی می شود غدیر از ریشه انکار شود و اگر کسی غدیر را نپذیرفت گرفتار می‌شود. عالمان آنها گرفتار قیاس و استحسان می شوند و غیر عالمان ایشان هم دچار ظاهر بینی می شوند و به ظواهری از اسلام اکتفا می‌کنند. الان سلفی ها چند کار را دانسته یا ندانسته انجام می دهند نخست اینکه بین امت اسلامی ایجاد اختلاف می‌کنند و ثانیا اسلام را به عنوان دین خشونت معرفی می کنند. اگر ما قضیه امام حسین را بالای منبر می گفتیم که عده ای انسان نما و بدتر از درندگان در کربلا اصحاب حضرت را به شهادت رساند و سرها را جدا کردند امروز، این سفاکی را وهابیت با خشونت دنبال می‌کند آیا اسلام این است ؟ دشمن می خواهد اسلام را توسط مسلمانان بد نشان دهند .

دلیل مخالفت با غدیر چه بود ؟

 غزالی در مجموعه رسائل خود در رساله سرّ العالمین ص 483 می نویسد: « اجمع الجماهیر على متن الحدیث من خطبته صلى الله علیه و [آله] سلم فی یوم عید غدیر خم باتفاق الجمیع وهو یقول : من کنت مولاه فعلی مولاه ، فقال عمر : بخ بخ لک یا أبا الحسن ؟ لقد أصبحت مولای ومولى کل مؤمن ومؤمنة . » تعبیر عید هم نسبت به عید غدیر شده است: یکی از ائمه اهل سنت گفته بود اگر کسی به جریان غدیر «عید» بگوید از اهل سنت نیست! در حالی است که غزالی تعبیر به عید می کند ! ..و می گوید که غلبه هوا و ریاست طلبی موجب جریانات بعد از غدیر شد.

*دلائل اهتمام به جریان غدیر چیست ؟ لطفا توضیحی در این زمینه بدهید ؟

نخست توجه فراتر به غدیر : مهمترین بحث کلامی شیعه بحث امامت است مسلمان باید به صورت عموم از غدیر دفاع کنند متاسفانه الان برخی از اهل سنت با غدیر خوب برخورد نمی کنند گاهی به سراغ تاریخ گذشته می رویم و جریان سقیفه را می بینیم ، الان به جنگ و مقابله هم رفتن درست نیست اما باید مطالعه تاریخی داشته باشیم ، بعضی از ایشان فکر می کنند اگر غدیر را بخواهند بررسی کنند دچار تنازع می شویم و شیعه و سنی به جان هم می افتند نباید این گونه باشد، دفاع از غدیر دفاع از عقلانیت اسلام و شخص رسول خدا است پس الان شما ادعا دارید که تنها دین مقبول الهی اسلام است « وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ ، آل عمران 85 » و معتقد هستید بعد از پیامبر اکرم، پیامبری نخواهد آمد، سئوال اینجاست که این دین چه برنامه ای برای بعد از پیامبر دارد ؟ پیامبری که این مقدار زحمت کشید آیا برای بعد از خود برنامه ای داشت ؟ اگر بگویی نداشت با عقلانیت هندسه اسلامی همگون نیست پیامبری که اگر چند روزی نبود برای خود جانشین تعیین می کرد آیا برای بعد از خود کسی را معرفی نکرد ؟ چگونه خلیفه اول به فکر بود و شخصی را برای بعد از خود نصب کرد و پیامبر‌(ص) به فکر امت نبود و اقدامی نکرد لذا اگر بخواهیم عقلانیت اسلام را برسانیم باید مسلمانان بگویند: بد کردیم و متاسفانه پیشینیان ما بخاطر هوای نفس، سفارش پیامبر را اجرا نکردند. ثانیا اینکه غدیر مربوط به کل بشریت است اسلام آخرین دین آلهی است و مختص به یک منطقه خاص جغرافیایی نیست و مفاد قرآن کریم نیز قابل مقایسه با انجیل و تورات نیست آیا این دین جهان شمول برای بعد از پیامبر برنامه ای ندارد ؟ دینی که دچار خلأ است نمی شود جهانی شود لذا غدیر را باید شیعه و سنی ملتزم شوند و به آن توجه کنند.

چگونه غدیر را عمومی و فرهنگ سازی کنیم ؟

باید دید صحیحی در سطح جامعه ایجاد کنیم الان عموم مردم ولایت مدار هستند اما باید برداشت کامل ایشان از جریان غدیر، شایسته و بایسته باشد ایران را بعد از انقلاب ام القرای جهان اسلام می دانیم اما عید غدیر به تمام معنا برای مردم تبیین و تشریح نشده است و نمود آن آنگونه که باید باشد نیست ممکن است مرم جریان غدیر را اینگونه تصور کنند که عید قربان عید حاجیان است و غدیر عید سادات است و به همین مقدار اکتفا کنند ولی نبابد اینگونه باشد، رسانه ها باید فرهنگ سازی کنند جامعه باید در این زمینه کوشا باشد و باید حد فاصل بین قربان و غدیر یک آثار فرح و شادی در سطح جامعه داشته باشیم .

در جریان غدیر و حجة‌الوداع پیامبر‌(ص) اعلام کردند که این سفر آخرین سفر حج ایشان است باید دید ایشان در حجة‌الوداع چه کردند و چگونه جریان غدیر را تبلیغ و ترویج می‌کردند و اگر این سیر دنبال شود می توان فهمید که باید چه کرد پیامبر در حجةالوداع و در عرفه، خطبه خواندند و جرقه اول غدیر در عرفات زده شد و در منی هم که سه روز تشریف داشتند در مسجد خیف حدیث ثقلین را خواندند اما در غدیر، جرقه سوم زده شد و حضرت مصداق را مشخص کردند آن هم با وضعیت خاص بگونه ای که از مکه خارج شدند و در نزدیک جحفه در مقابل صد و بیست هزار نفر فرمودند « من کنت مولاه فهذا علی ولاه » شیخ طوسی در المفصح فی الامامه ص 134 می فرمایند : در حدیث غدیر اجماع وجود دارد و به حد تواتر رسیده است و در اخبار شریعت چیزی مانند حدیث «من کنت مولاه» نداریم و اگر برای خبر متواتر یک مصداق داشته باشیم خبر «من کنت مولاه» است و بعد از اعلام با علی بیعت کردند و توسط حسان بن ثابت نیز ثبت تاریخی گردید، علمای اهل سنت همانند سیوطی در الدر‌المنثور تصریح دارند که آیه سوم سوره مائده « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»مربوط به غدیر است و بعد ها هم می بینیم وقتی قضایای خلافت اتفاق افتاد حضرت به مناسبت های مختلف جریان غدیر را به رخ مردم کشیدند در «فضائل الصحابه» از احمد بن حنبل در ص 237 فضائل علی حدیث 963 و در همان کتاب ، ص 181 حدیث 115 بحث «مناشده» را دارد که امام در کوفه فرمود هر کس در غدیر بود مطلب را از پیامبر شنیده بلند شود حدود سی سال از غدیر گذشته بود 13 نفر بلند شدند و گفتند که ما شنیدیم این مطلب را ص 201 همین قضیه را دارد ، در صفحه 257 همین کتاب این مطلب بیان شده است . لذا باید اهتمامی که پیامبر‌(ص) و علی‌(ع) داشتند ما هم از رسانه استفاده کنیم و غدیر را بیان کنیم .حسکانی در ج 1 ص 249 از 249 تا 258 در ذیل آیه 67 مائده احادیث غدیر را از افراد مختلف هم نقل می کند، از ابوهریره و عطیه و ابن عباس و ... غدیر را بیان می‌کند.

*برخورد مخالفان غدیر با جریان غدیر چگونه برخوردی بود ؟

این برخورد در دو جبهه اتفاق افتاد نخست جبهه فیزیکی : صرف اینکه کسی یار علی‌(ع) بود او را مجرم می شناختند و دستور دادند« اقتلوا علی المظنه» بر اساس مظنه شیعیان را به قتل برسانید این دستور حکومتی در زمان بنی امیه صادر شد ثانیا با برخورد فکری و مقابله فرهنگی در قالب‌های مختلف صورت می‌گرفت مثلا در راستای غدیر می خواهند غدیر را کمرنگ جلوه دهند البته کسی نمی تواند غدیر را انکار کند و بگویند جعلی است طبری نقل می کند: شخصی در بغداد در یک صحافی دید، کتابی را جلد می‌کنند که در صفحه آخر آن نوشته شده بود این جلد 28 در طرق حدیث غدیر است و به دنبال آن جلد 29 می آید و الان این کتاب را ما نداریم لذا راهی برای انکار نیست از این‌رو به تحریف معنوی روی آوردند و با الفاظ بازی کردند و مولی را به معنی دوستی دانستند، مرحوم مفید دو رساله در خصوص معنای مولی دارد و حدود ده معنا برای مولا نقل می کند اینجا هم قرائن زیادی است و کسانی که عرب زبان بودند همین معنای زعامت را برای مولی فهمیده اند البته قرائن فراوان دیگری هم داریم.

گفتگو برگزیده    شماره خبر: 304822       09:45 - 1391/08/13   

http://www.hawzahnews.com/news/1973/304822/


91/7/3
12:24 عصر

در برابر فیلم موهن چه باید کرد؟

بدست دست نوشت در دسته رسول خدا(ص)

فیلم موهن آمریکایی پیرامون رسول مهر حضرت رسول خدا (ص) دل تمامی مسلمانان وپیروان راستین پیامبران الهى ووجدان داران بشری را به درد آورد، مدتها است که مزدوران فرهنگی دشمن با تکیه به موارد زیر باورهای راستین مسلمانان را سیبل تیرهای زهرآگین خود قرار داده اند:

1-      1- زیر سؤال بردن باورهای دینی

2-      2- حمله مستقیم به شخص رسول خدا (ص) وسعی واهی در تخریب شخصیت رسول خدا (ص) با تکیه بر دو عنصر خشونت ومسائل جنسی (که مفاد فیلم موهن اخیر است).

3-      3- حمله به امامان معصوم ما مثل امام هادی(ع)

4-      4- معرفی اسلام به عنوان دین خشونت

5-      5- ویران ساختن قبور مطهر بزرگان دین (بقیع- سامرا)

6-      6- پایین آوردن سطح وحی

7-      7- زیر سؤال بردن مضامین قرآن کریم

8        8- آتش زدن قرآن کریم

8-      9- حمله به روحانیت وولایت فقیه

9-      ....

      ابزارهای به کار گرفته ابتدا در سطح سخنرانی ونگارش مقالات وتدوین برخی کتابها در قالب رمان ویا زیر لفافه مباحث فلسفی دینی ویا سیاسی آغاز که با توجه به مخاطب خاص آن تأثیری در سطح کل اجتماع نداشت ولی قشر خاصی از اجتماع مثل فرهنگیان ودانشجویان را تحت تأثیر خود قرار داده وبه واکنش در سطح خاصی چون متدینان وغیرتمندان از ایشان می انجامید، بکارگیری عنصر هنر وعرضه آن مفاهیم دروغ وغلط در قالب فیلم شیوه ای است که مدتها مورد توجه بوده است وآنچه اکنون عرضه می شود ادامه آن خط وجریان است که بصورت سازمان یافته و بدون هیچ ملاحظه وادبی بی پروا وجسورانه اول شخص بشریت را مورد هجمه خود قرار داده است ودر واقع این هجوم حساب شده هجوم به تمام مقدسات الهی وتمام پیامبران وادیان آسمانی است، واز آنجا که مخاطب فیلم سطح عموم است قهرا بازتاب جهانی در جهان اسلام را پدید آورده است.

چه باید کرد؟

آیت الله عبد الحسین شرف الدین فرموده بود: هدایت منتشر نمی گردد مگر آنکه از همان ابزار وشیوه ای که برای گمراهی بکار گرفته اند بهره جست، بنا براین انجام این کارها ضروری است:

1- با بهره گیری از امکانات روز مثل اینترنت وماهواره، وساخت فیلم وسریال جذاب مثل سریال امام علی(ع) ویوسف(ع) ومختار وترجمه آن به زبانهای زنده دنیا

2- راه اندازی ده ها شبکه ماهواره ای دینی به زبانهای زنده دنیا وبخصوص انگلیسی، اسپانیولی، آلمانی، فرانسوی، عبری، وسواحلی

3- چاپ ملیونها نسخه کتاب وجزوه پیرامون شخصیت نورانی رسول خدا(ص) واهل بیت پاکش (ع)

4-  پیراستن تاریخ اسلام از اسرائیلیات ودروغ هایی که به رسول خدا(ص) نسبت داده شده است (که متاسفانه در کتابهای تاریخی وتفسیری اهل سنت راه یافته است ودشمنان اسلام آنها را دست آویز خود قرار داده اند ودر نقطه مقابل روایات شیعه به برکت اهل بیت(ص) سالم وپاکیزه است)

5- اهتمام ورزی بیشتر نسبت به تقویت باورهای دینی در سطح عمومی

6- روشنگری در سطح جهانی با رساندن ندای مسلمانان به گوش همه جهانیان ومجامع بین المللی وتصویب قانون لازم الاجرای جلوگیری از اهانت به مقدسات ادیان الهی

7- مجازات هتاکان وجسارت کنندگان به مقدسات دینی

8- روشن ساختن مرز آزادی بیان با هتک مقدسات دینی

9- ادامه اعتراضات وراه پیمائی ها

...

واینگونه می بایست با این توطئه ای که با چراغ سبز استکبار جهانی وبا هدایت آمریکا وانگلیس وصهیونیسم  حرکت خود را از سلمان رشدی آغاز ودر ادامه به حمله به ارکان اعتقادی مسلمانان رسیده و اینک به این درجه از هتاکی وجسارت رسیده است به مقابله برخاست.   


91/6/23
5:57 عصر

معرفی کتاب بقیع الغرقد فی دراسة شاملة

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی

بقیع الغرقد فى دراسة شاملة

معرفى اجمالى
کتاب «بقیع الغرقد فى دراسة شاملة»، تالیف شیخ محمد أمین امینى به زبان عربى در موضوع قبرستان بقیع و مدینه منوره مى ‏باشد. این اثر یکى از منابع پژوهشى مهمى است که در این باره به رشته تحریر درآمده است که اطلاعات مهمى درباره تاریخ و جغرافیاى مدینه و قبرستان بقیع به دست مى‏ دهد.
ساختار
کتاب؛ شامل مقدمه، ده بخش و بخش فهرست‏ها مى ‏باشد. مطالب کتاب حول محور بقیع مى ‏باشد که در این جهت مولف در شیوه تدوین کتاب خویش هر آنچه را که به بقیع مربوط مى‏ شده است را در اثر خویش جاى داده است.
گزارش محتوا
مقدمه کتاب به شرح بقیع و شانیت او مى ‏پردازد و در این باره و به احادیث و آیات فراوانى تمسک شده است.
مبحث اول بقیع، با نام «البقیع و الاطلاقات المختلفة» به بحث لغوى کلمه بقیع مى‏پردازد. این که در اصل نام بقیع نام درختى در مدینه بوده است، به نام بقیع الغرقد و از کتب لغت بسیارى در این مورد، معانى مختلفى بیان شده است.
مطلب بعدى در مورد اطلاقات بقیع مى ‏باشد که کلمه بقیع بر موارد زیادى اطلاق مى ‏شده است، در زمان‏هاى صدر اسلام همانند؛ بقیع الخیل(که بازارى در مدینه بوده است)، بقیع الزبیر(محله‏اى در بقیع مى‏باشد)، بقیع الخبخبة(که نام درختى است)، بقیع الغراب، بقیع المصلى(مکانى که در اعیاد مردم براى برگزارى نماز عید در آن جا جمع مى‏شدند)، بقیع بطحان(نام مکانى در مدینه است)، بقیع الخضمات، بقیع الغرقد(مکان مورد بحث).
مبحث دوم کتاب، «جنة البقیع أو بقیع الغرقد» نام دارد. در این بخش از لحاظ اصطلاحى مکان بقیع را مورد بحث قرار داده که مکانى براى محل دفن اجساد مسلمانان در عصر رسول خدا(ص) مى‏ باشد. در این بخش یه مطالبى؛ همانند اولین بدنى که در بقیه دفن شد، شرافت بقیع، اهتمام مسلمین به زیارت بقیع، توصیف بقیع در قرن ششم، ... مى ‏پردازد. مولف در کتاب خود بخش‏هاى کتاب را بر اساس منابع حدیثى و تاریخى دسته اول مستند کرده است؛ همانند این که در گزارش فضیلت و شرافت بقیع این گونه بیان مى‏ دارد که «روى الشیخ جعفر بن محمد بن قولویه باسناده عن ابى‏ حجر الاسلمى عن رسول الله(ص): ... و من مات فى أحد الحرمین مکة أو مدینه... «هر کس در مکه یا مدینه وفات کند، مورد حساب ملائکه قرار نمى‏ گیرد و ثواب مهاجر در راه خدا نصیب او مى‏ شود و فرداى قیامت در شمار اصحاب بدر محسوب مى‏شود».
بخش سوم کتاب، با نام «النبى(ص) و البقیع» مى‏ باشد که در این بخش مولف به حدیثى از پیامبر(ص) اشاره مى ‏کند که وقتى ایشان براى زیارت اهل بقیع مشرف شدند، براى آنها دعا و طلب استغفار مى‏ کردند و دست‏هاى خود را در این هنگام به آسمان بلند مى‏ کردند.
در مباحث بعدى این بخش به مطالبى در مورد زیارت پیامبر(ص) هر پنجشنبه از بقیع، حضور پیامبر(ص) در شب، جایگاه پیامبر(ص) در بقیع، حضور ایشان در ماه شعبان در بقیع، سجده کردن پیامبر(ص) در بقیع، نماز پیامبر(ص) در بقیع، خواندن نماز استسقاء در بقیع، دعا در بقیع، ... مى‏ پردازد.
در پایان این بخش مبحث با نام گفتار پیامبر(ص) در بقیع مى‏ پردازد.
بخش بعدى کتاب، « العترة و البقیع» نام دارد. در اولین مبحث این بخش به امام على(ع) و بقیع پرداخته شده است. مباحثى همانند: تفسیر باء البسلمة بالبقیع، خبر الشمس(رد الشمس)، غضب على(ع) (بعد از دفن حضرت زهرا(س))،... بحث بعدى «فاطمة الزهراء(س) و البقیع » مى‏ باشد. که به موضع نماز حضرت در بقیع و گریه ایشان، بیت الحزان مى‏ پردازد. امام حسین(ع) و بقیع مبحث بعدى این بخش مى‏ باشد. امام باقر(ع) و بقیع، امام صادق(ع)، کاظم(ع)، رضا(ع) وبقیع از مباحث بعدى است.
بخش بعدى «الصحابه و البقیع» نام گرفته است. در این بخش به مطالبى درباره سلمان فارسى، ابوبکر، عمر بن خطاب، عبیدالله بن عمر و البقیع،... مى‏ پردازد. هشت تن از صحابه در این بخش و پیوند و کارهایى که در مورد بقیع انجام داده‏ اند، ذکر شده است.
بخش بعدى کتاب « مشاهد مشاهیر البقیع» مى‏ باشد که به قبور مقدسى که در بقیع مدفون شده، اشاره کرده است. اولین دسته مورد بحث ائمه شیعه، مدفون در بقیع مى‏ باشند. عباس بن عبدالمطلب، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر(ص)، همسران پیامبر(ص)، عمه‏ های پیامبر(ص)،... مى‏ باشد.
بخش بعدى مورد بحث « ائمه البقیع» نام دارد. بحث اول این بخش امام حسن مجتبى(ع) و زندگى‏نامه مختصر ایشان مى‏ باشد. امام بعدى مورد بحث امام زین العابدین(ع) مى‏ باشد که به زندگى ایشان پرداخته شده است. امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مى‏ باشد. در مبحث ملاحظات این بخش به مساله اینکه آیا حضرت زهرا(ع) در بقیع مدفون است یا خیر پرداخته شده است و این که در مورد محل دفن ایشان سه قول مى‏ باشد: بقیع، روضه، خانه حضرت سخن به میان آمده است. مبحث بعدى این بخش محب دفن حضرت على(ع) در بقیع و همچنین سر امام حسین(ع) در این محل مى‏ باشد. همچنین در این بخش به فضیلت زیارت ائمه بقیع اشاره شده است. آداب زیارت، کیفیت زیارت از بحث‏هاى بعدى این بخش مى‏ باشد.
در بخش بعدى با نام «بعض المدفونین فى البقیع» به اسامى اشخاصى؛ همانند: ابراهیم ابن رسول‏ الله، ابراهیم الکورانى، ابراهیم بن موسى، ابن البارزى، ابن النجیح،... مى‏ پردازد. این بخش به نام 123 نفر اشاره شده است.
بخش بعدى «ماذا فى البقیع» به بازارها، حمام، خانه امام على(ع)، ... و هر آنچه که در این مکان وجود داشته، پرداخته است.
«احداث البقیع»، به وقایع و ایامى که در بقیع اتفاق افتاده است، پرداخته‏ است؛ همانند: نزول آیه در بقیع، یوم بقیع، مقتل حارث بن زید، ...
بخش «البقیع فى الشعر العربى» در جمع‏ آورى اشعارى در مورد این سرزمین پایان بخش این کتاب مى‏ باشد.
وضعیت
بخش فهرست‏هاى کتاب؛ شامل: فهرست آیات، احادیث، اشعار، اسماء معصومین، اعلام، اقوام و ملل، طوائف، قابیل، فهرست اماکن، فهرست ایام، مصادر و محتویات کتاب مى‏ باشد. مولف براى بهتر مفهوم بودن مطالب، کتاب خود را به همراه عکس‏هایى از بقیع و جاى جاى آن آورده است.

http://www.noorlib.ir/View/fa/BookView.rem?BookID=7881

91/6/10
8:27 عصر

روشنگری در مسائل فقهی، اعتقادی و تاریخی

بدست دست نوشت در دسته

http://ups.night-skin.com/up-91-06/%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3.bmp

با رویکرد روشنگری در مسائل فقهی، اعتقادی و تاریخی

«فقه المسائل الخلافیه» تالیف می‌شود

10 شهریور 1391 ساعت 13:47

خبرنگار : سمیرا سرخان زاده

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی این روزها به نگارش کتابی با عنوان «فقه المسائل الخلافیه» در حوزه مباحث فقهی اختلافی شیعه و اهل سنت می‌پردازد.-

-----------------------------------------------

پورامینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: ما شیعیان در پاره‌ای از مسایل فقهی و غیرفقهی با اهل سنت اختلاف نظر داریم از این رو کوشیدم در گفتمانی علمی و به دور از اهانت به سایر مذاهب، این مباحث اختلافی را بررسی کنم. 

متخصص حوزه ادیان و مذاهب درباره ضرورت تدوین چنین آثاری گفت: از آنجا که بحث فقه مقارن از جمله موضوعات جامعه علمی به‌شمار می‌آید، چنانچه بخواهیم با پیروان ادیان و مذاهب دیگر وارد گفت‌وگو شویم، باید بر اساس مبانی علمی به این بحث بپردازیم، لذا آگاهی از این مبانی اختلافی در این‌جا ضروری به‌نظر می‌رسد.

این استاد حوزه فقه و اصول با اشاره به این که کتاب «فقه المسائل الخلافیه» را به زبان عربی می‌نگارد، بر جنبه روشنگری اثرش تاکید کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنم تالیف آن را تا پایان سال جاری به پایان برسد. 

پورامینی در پاسخ به این سوال که چرا این آثار را به زبان عربی می‌نگارد، گفت: از آنجایی که متن اصلی «فقه المسائل الخلافیه» بخشی از سرفصل‌های تدریس‌ام در حوزه علمیه کشور سوریه بود، تصمیم گرفتم به همان شکل قبلی آن را تکمیل و منتشر کنم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی کتاب‌هایی نظیر «از جهاد تا شهادت در قرآن و روایت»، «اربعین حسینی»، «اسرار و معارف حج»، «حجر اسماعیل»، «کاروان امام حسین(ع) در شام»، «ضیافت ابرار»، «حاجت‌ها و وسیله‌ها»، «الایام الشامیة من عمر النهضة الحسینیة»، «الامام جعفر الصادق(ع) رمز الحضارة الاسلامیة» و «صلاة التراویح، تحقیق مقتل الامام الحسین(ع)» را به زبان فارسی و عربی به رشته تحریر در آورده است.

همچنین وی در نگارش مجموعه کتاب‌های «معجم احادیث الامام المهدی(ع)» و «مع الرکب الحسینی من المدینه الی المدینه» مشارکت داشته است.


91/6/10
8:20 عصر

پس از نماز صبح بخوانیم

بدست دست نوشت در دسته مستحبات

http://ups.night-skin.com/up-91-06/Akhlagh-20khasari.jpg
مرحوم آیت الله العظمی سید احمد حوانساری در سمت راست چنین نگاشته اند: صبح پس از نماز صبح خوانده شود.
http://ups.night-skin.com/up-91-06/khansari2.jpg

91/6/8
1:40 عصر

بی قرار بقیع

بدست دست نوشت در دسته بقیع

بی قرار بقیع

(سروده‌ای از حضرت آیت الله العظمی صافی به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام )

خوش آن نسیم که مى آید از کنار بقیع

 خوشا هواى روان بخش و مُشکبار بقیع

 
فرشتگان ز زمین مى برند سوى بهشت

براى غالیه‌ی حوریان غبار بقیع

 
اگر که طور تجلّى ز صدق مى طلبى

بیا به گلشن روحانى دیار بقیع

 
دریغ و درد که از ظلم دشمنان خدا

خراب شد همه آثار بى شمار بقیع

 

ایا که غیرت دین دارى و ولایت آل

ببار خون، عوض اشک در کنار بقیع

 

خراب کرد ستم، مشهد چهار امام

 کز آن شرف به سما یافت خاکسار بقیع

 

نخست مرقد سبط نبى امام حسن

بزرگ محور اعزاز و افتخار بقیع

 

مزار حضرت سجاد، اسوه عبّاد

امین اعظم حق، رکن استوار بقیع

 

مزار حضرت باقر، عزیز پیغمبر

که بر فزوده به اجلال و اشتهار بقیع

 

مزار حضرت صادق رییس مذهب و دین

جهان علم و عمل، نور کردگار بقیع

 

قبور منهدم دیگر از تبار رسول

فزوده است بر اوضاع رنج بار بقیع

 

زظلم فرقه وهّابیان ناکس دون

بیا ببین که خزان گشته نوبهار بقیع

 

سعودیان عمیل یهود و صهیونیسم

ز ظلم، هتک نمودند اعتبار بقیع

 

قبور آل پیمبر، خراب و ویران است

فرشتگان همگان اند سوگوار بقیع

 

در این مصائب عظمى ولىّ عصر بوَد

شکسته خاطر و محزون و داغدار بقیع

 

کند ظهور و جهان پر کند ز دانش و داد

زند به ریشه خصم ستم شعار بقیع

 

قیام باید و مردانگىّ و همّت و عزم

که بر طرف کند این وضع ناگوار بقیع

 

وگرنه تا نشود قطع دست استعمار

جهان شیعه بود زار و دل فکار بقیع

 

حرامیان به حرم تا که حاکم اند روا ست

که مسلمین همه باشند شرمسار بقیع

 

سلام بى حد و بسیار بر پیمبر و آل

درود وافر و بى انتها نثار بقیع

 

ز یاد مرقد ویران اولیاى خدا

همیشه «لطفى صافى» است بى قرار بقیع


صفر المظفر 1410
لطف الله صافی

http://www.saafi.net/fa/node/7065


91/6/6
9:47 عصر

انتشار کتاب المروی من کتاب علی در لبنان

بدست دست نوشت در دسته مصاحبه

  انتشار کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» در لبنان

دست‌نوشته‌های نخستین پیشوای شیعیان حضرت علی(ع) که حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی آن‌ها را در کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» گردآوری کرده است در لبنان نیز منتشر شد.-

http://ups.night-skin.com/up-91-06/InterviewImageS1550.jpg

حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که کتابش اوایل سال جاری به همت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم منتشر شد، عنوان کرد: اصل این کتاب که مجموعه دست‌نوشته‌های امام علی(ع) بر اساس سخنان پیامبر گرامی اسلام است، نخستین کتاب تاریخ اسلام به‌شمار می‌آید که در حال حاضر در دسترس نیست.

کارشناس و محقق حوزه تاریخ و سیره، احادیثی که پیامبر اسلام مطرح کردند را از  مطالبی عنوان کرد که امام علی(ع) در این کتاب نگاشته‌اند و گفت: اصل این کتاب اکنون موجود نیست و به دلیل آن‌ که در شمار میراث اهل‌بیت(ع) قرار دارد، در دست حضرت حجت(عج) است. 

پورامینی با اشاره به این که اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ مطالبی را به فراخور مناسبت‌ها از این کتاب نقل می‌کردند، گفت: بر اساس منابع گوناگون شیعه و اهل سنت، مطالبی از این کتاب را که در طول تاریخ 250 ساله عنوان شده‌اند جمع‌آوری، دسته‌بندی و به نحوی آن را بازسازی کرده‌ام، گرچه این اثر تمام مطالب کتاب اصلی را دربر ندارد اما کوشیدم بر اساس مستندات و منابع موجود، آن میزان از منابع اصلی استخراج کنم.

این محقق حوزه فقه و اصول درباره محتوای کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» گفت: این اثر به مباحث مختلفی اشاره دارد که به صورت کلی به دو دسته فقهی و مسایل غیرفقهی تقسیم‌بندی می‌شوند. از  موضوعات آن می‌توان به مباحث قرآنی، تاریخ انبیا، مساله امامت و ولایت، معارف دینی، دعا و جلوه‌های اخلاقی، آداب معاشرت، مسایل بهداشتی، اخبار آینده اشاره کرد.

متخصص حوزه ادیان و مذاهب یادآور شد: این اثر در بخش فقهی ناظر به مباحثی نظیر نماز، حج، آداب طهارت، امر به معروف و نهی از منکر، خرید و فروش، اجاره، وصیت، قسم خوردن، ازدواج و طلاق، ارث، قضاوت و داوری، قصاص و احکام فقهی خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هاست. 

نویسنده کتاب «از جهاد تا شهادت» با اشاره به این که جای خالی ترجمه فارسی «المروی من کتاب علی(ع)» در منابع احساس می‌شود، عنوان کرد: علاقه فراوانی به ترجمه فارسی این کتاب دارم اما به دلیل لزوم تکمیل برخی نوشته‌ها و اشتغال به تدریس نمی‌توانم آن را ترجمه کنم از این رو از اقدام متخصصانی که توانمندی ترجمه این کتاب را دارند، استقبال می‌کنم. 

وی در پایان گفت: مرکز دارالجواد الائمه(ع) بیروت نیز به‌تازگی این کتاب را در کشور لبنان منتشر کرده است.

نخستین چاپ کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» اوایل سال جاری از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم با شمارگان هزار نسخه در 548 صفحه به زبان عربی منتشر شده است.
کد مطلب : 147296

91/5/31
2:18 عصر

المروی

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی

100,000 RI
در صد تخفیف:0 شابک 978-600-5694-26-0 جلد: 0 قطع: وزیری تیراژ: 1000 صفحات: 546 رده دیویی: 297

المروی من کتاب علی (ع)

 آخرین به روز رسانی: 1/ 4 /1391 موجود

توضیحات: --- افزودن کتاب به پیش فاکتور http://ups.night-skin.com/up-91-01/Copy-5-of-IMG-1036.jpg
در صورتی که کتاب مورد نظر خود را نیافتید می توانید در خواست افزودن آن به سایت را از اینجا بدهید همکاران ما در حد اقل زمان ممکن آن را برای شما اضافه خواهند نمود.

91/5/31
2:15 عصر

حجر اسماعیل

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی

15,500 RI
در صد تخفیف:0 شابک 978-964-540-106-9 جلد: 1 قطع: رقعی تیراژ: 5000 صفحات: 148 رده دیویی: 297

حجر اسماعیل: در نگاه قرآن، روایات، فقه و تاریخ

 آخرین به روز رسانی: 28/ 3 /1391 موجود

توضیحات: افزودن کتاب به پیش فاکتور 
در صورتی که کتاب مورد نظر خود را نیافتید می توانید در خواست افزودن آن به سایت را از اینجا بدهید همکاران ما در حد اقل زمان ممکن آن را برای شما اضافه خواهند نمود.

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >