سفارش تبلیغ
صبا ویژن

94/5/7
11:44 صبح

پورامینی از ترجمه «بقیع الغرقد فی دراسة شاملة» خبر داد

بدست دست نوشت در دسته

پورامینی از ترجمه «بقیع الغرقد فی دراسة شاملة» خبر داد/ انتشار مفصل‌ترین کتاب درباره بقیع به فارسی

 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 08:00
 
 
حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی، مؤلف کتاب «بقیع الغرقد فی دراسة شاملة» از ترجمه فارسی آن خبر داد و گفت: این کتاب به‌زودی از سوی انتشارات مشعر به چاپ می‌رسد و مفصل‌ترین کتابی است که تا کنون درباره بقیع نوشته شده است.
 

حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از انتشار ترجمه کتاب خود ــ «بَقیعُ الغَرقَد فی دِراسَةٍ شامِلَة» ــ به فارسی از سوی دو تن از مترجمان با همکاری حسن سجادی‌پور همدانی خبر داد.
 
این پژوهشگر حوزه دین درباره این کتاب گفت: کتاب را به زبان عربی تألیف کردم که آن را انتشارات مشعر به چاپ رساند. در حال حاضر نیز دو تن از مترجمان، متن عربی کتاب را به فارسی ترجمه کرده‌اند که از سوی انتشارات مشعر منتشر می‌شود.

نگاهی دقیق و گسترده به «بقیع»
پورامینی با اشاره به این‌ که کتاب حاضر، نگاهی دقیق، گسترده و فراگیر به «بقیع» دارد، اظهار کرد: نسخه عربی این کتاب در 480 صفحه نوشته شده است. در ابتدای کتاب به موارد «بقیع» پرداخته‌ام و در ادامه به «بقیع‌الغرقد» ــ محل دفن ائمه معصومین (ع) و بسیاری از بزرگان ــ رسیده‌ام.
 
وی درباره سایر موضوع‌های بررسی‌شده در کتاب اظهار کرد: فصل دوم کتاب به بحث «بقیع و پیامبر» اختصاص دارد که در آن روایات و سخنانی که پیامبر اکرم (ص)، درباره بقیع و یا در بقیع ایراد کرده‌اند، جمع‌آوری شده است. «اهل بیت و بقیع» عنوان فصل دیگر این کتاب است که در آن نیز به سخنان حضرت امیرمؤمنان (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسین (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) در این باره پرداخته شده است.
 
روایتی از محل دفن حضرت فاطمه (س)
پورامینی در ادامه گفت‌وگو با ایبنا، درباره سایر بخش‌های کتاب «بقیع الغرقد فی دراسة شاملة» توضیح داد: «صحابه و بقیع»، دیگر فصل این کتاب است که در آن به گفتارهای صحابه و یاران پیامبر (ص) اشاره شده است. «قبور مشاهیر بقیع»، فصل دیگری است که در آن به قبور جناب عباس ــ عموی پیامبر (ص) ــ، فاطمه بنت‌ اسد و دختران، همسران و عمه‌های پیامبر (ص) و بسیاری دیگر اشاره شده است.
 
این پژوهشگر و نویسنده اظهار کرد: در ادامه کتاب به مدفن چهار امام معصوم (ع) در بقیع پرداخته شده و سپس مطلبی درباره مدفن حضرت زهرا (س) در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره مدفن حضرت زهرا (س) گفت: بنا به روایات و احتمالات، مدفن حضرت زهرا (س)، «بقیع»، «روضه» یا «خانه» ایشان است، که در این کتاب با استناد به روایات، «خانه» ترجیح داده شده است. «روضه» محلی ما‌بین قبر پیامبر (ص) و منبر ایشان است.
 
از کج‌فکری وهابیان تا ادبیات عرب
پورامینی با ذکر این که در بخش‌هایی از این کتاب به موضوع قبه‌ها و گنبدهای ساخته‌شده در بقیع پرداخته شده است، افزود: مسئله تخریب گنبدها بر اساس کج‌فکری وهابیان و عکس‌العمل شدید مسلمانان و به‌ویژه شیعیان در سطح مراجع تقلید و رجال سیاسی روز ایران و عموم مردم نیز در کتاب آمده است.

وی در پایان توضیح داد: ساخت برخی خانه‌ها و منازل در اطراف بقیع و همچنین قضایا و حوادث تاریخی در بقیع، دیگر بخش کتاب «بقیع الغرقد فی دراسة شاملة» را تشکیل می‌دهد. در بخش پایانی نیز به «بقیع در شعر عربی» پرداخته شده است. در مجموع می‌توان گفت این کتاب مفصل‌ترین کتابی است که تاکنون درباره بقیع نوشته شده است.