سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/9/28
4:56 صبح

زیارت اربعین نماد تشیع است/ بیان دیدگاه‎ها درباره حضور اهل‎بیت(ع

بدست دست نوشت در دسته اربعین

جمعه 28 آذر 1393
شنبه 22 آذر 1393 01:11 شماره خبر : 2617620

محمدامین پورامینی:

زیارت اربعین نماد تشیع است/ بیان دیدگاه‎ها درباره حضور اهل‎بیت(ع) در کربلا

%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d8%b4%db%8c%d8%b9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87%e2%80%8e%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d9%87%d9%84%e2%80%8e%d8%a8%db%8c%d8%aa(%d8%b9)-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%a8%d9%84%d8%a7

گروه حوزه‎های علمیه: استاد حوزه علمیه با تاکید بر استحباب ذاتی زیارت اربعین گفت: امروز این زیارت به نماد و نشان تشیع در دنیا بدل شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، استاد وپژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: اصل استحباب زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین محل تردید نیست؛ در رابطه با زیارت امام حسین(ع) مناسبت‌های مختلفی بیان شده که اهل بیت(ع) بر آن صحه گذارده‌اند و برخی از طلاب و فضلای حوزه علمیه نجف اشرف خود را مقید می‎دانستند که سالی شش بار از نجف تا کربلا پیاده بروند که عمدتا همین مناسبت اربعین بود.
نویسنده کتاب اربعین حسینی تصریح کرد: یکی از زیارات مخصوصه آن حضرت، زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین است که امام حسن عسکری(ع) آن را یکی از علامت‎های انسان مومن برشمرده و همه علما از شیخ طوسی تا کنون از روایت امام حسن عسکری(ع) همین برداشت را داشته‎اند.
استحباب ذاتی اربعین

وی تاکید کرد: استحباب زیارت اربعین به دلیل خاص ثابت است و ربطی به اینکه کاروان حسینی در روز 20 صفر به کربلا رسیده باشند یا نباشند و یا جابر با آنان در آن روزملاقاتی داشته یا نه ندارد.
نویسنده کتاب الایام الشامیه بیان کرد: آمدن جناب جابربن عبدالله انصاری و همراه او عطیه به کربلا، که از مفسران بود جای تردید ندارد و آنها روز 20 صفر در کربلا بوده اند و روایت بشارة المصطفی(ص) مرحوم طبری امامی و همچنین نقل سید ابن طاووس موید این مطلب است.
پورامینی ادامه داد: اینکه آیا اهل بیت(ع) نیز در روز 20 صفر به کربلا رسیده‎اند یا نه یک بحث تاریخی است و موضوع جدیدی هم نیست و از زمان ابن طاووس هم مطرح بوده است.
نویسنده اربعین حسینی با بیان اینکه اقوال در این باره مختلف است تصریح کرد: مشهور نزد مردم این است که اهل بیت(ع) به کربلا رسیده‎اند و آخرین شخصیتی هم که در این عرصه زحمات بسیاری زیادی متحمل شده و کتابی بالغ بر هزار صفحه نوشته است مرحوم شهید قاضی طباطبایی، امام جمعه فقید تبریز بود که این موضوع را تاکید کرده وامکان آن را ثابت نمود، ولی عده ای آن را بعید دانسته و گفته‌اند امکان رسیدن اهل بیت(ع) بعید است.
وی با بیان اینکه دو راه برای طی طریق اهل بیت(ع) از شام به کربلا وجود داشته که یکی به راه سلطانی و دیگری به بادیه الشام معروف است عنوان کرد: اولی حدود 1400 کیلومتر و دومی حدود960 کیلومتر است که مرحوم قاضی امکان رسیدن را ثابت کرده و گفته اهل بیت(ع) اگر روز اول صفر به شام رسیده و یک هفته ای هم آنجا بوده باشند و بعد به سمت کربلا راه افتاده باشند در 20 صفر می‎توانستند خود را به کربلا برسانند.
دیدگاه مفید و طوسی

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما کسانی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی می‎گویند روز 20 صفر روز خروج اهل بیت(ع) از شام است که بر این اساس برداشت می‎شود اهل بیت(ع) در روز اربعین در کربلا نبوده‎اند.

وی افزود: از طرفی در روایات مشهور است که جابر با امام سجاد(ع) ملاقات داشته است. برای جمع بین این مطالب من نظری را در کتابم مطرح کردم که ظاهرا برای اولین بار مطرح شد، و آن این است که با توجه به ملاقات جابر با امام سجاد(ع) و تشریف فرمایی اهل بیت به کربلا می‌توان گفت زیارت جابر از کربلا تنها یکبار صورت نگرفته، بلکه جابر در روز 20 صفر در کربلا بوده و زیارت اربعین را انجام داده و مجددا به کوفه و یا اطراف آن برگشته و مدتی بعد مثلا حدود 15 روز به کربلا آمده، و ملاقات ایشان با امام سجاد(ع) در دومین زیارت وی صورت گرفته است، و مستند این نظر را در کتاب آورده‎ام.
پورامینی در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به روایت امام حسن عسکری(ع) که زیارت اربعین را از نشانه‎های مومن برشمرده است گفت: امروز این روایت را بهتر درک می کنیم؛ امروز که حرکت میلیونی مردم از نقاط مختلف جهان به خصوص کشور عراق و ایران را شاهد هستیم که بر طبق برآوردها بالغ بر 20 میلیون نفر خواهد بود، آنهم حرکتی کاملا مردمی و با امکانات محدود، و با وجود انواع خطرات.
وی تاکید کرد: هیچ دولتی نمی‎تواند پذیرای این تعداد زائر باشد و برای آنان امکانات ایجاد کند ولی مردم با وجود فقر در راه امام حسین(ع) خرج می‎کنند و خطرات را به جان می‎خرند.
پورامینی با تاکید بر قرائت زیارت اربعین بیان کرد: این زیارت اگرچه کوتاه است اما مضامین بسیار عالی دارد، در بخشی از آن بیان شده است که ای امام! تو خون دلت را دادی تا مردم را از جهل و نادانی وسرگردانی نجات دهی، و می‎بینیم که امروز این زیارت به نماد و علامت و شعار و نشان تشیع در دنیا تبدیل شده است.

http://www.iqna.ir/fa/News/2617620