سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/6/5
4:38 عصر

رییس مذهب در آینه کتاب

بدست دست نوشت در دسته گفتگو

رییس مذهب شیعه در آیینه کتاب

بهترین منابع درباره امام صادق (ع) از دیدگاه چند پژوهشگر

30 مرداد 1393 ساعت 21:38

به مناسبت25 شوال، سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) نظر پژوهشگرانی چون حسین استادولی، محمدامین پورامینی، سیدمجتبی عصیری، محمدحسین افشاری و کاوه تیموری را جویا شدیم تا بهترین کتاب‌ها از دیدگاه خود درباره زندگی امام جعفر صادق (ع) را معرفی کنند.


خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: امام جعفر صادق (ع) آموزگار بزرگ مذهب شیعه اثناعشری است. عموم احادیث شیعه در زمینه‌های موضوعی مختلف از این امام همام نقل شده است و به همین دلیل مذهب حقه تشیع را به نام ایشان مذهب جعفری می‌نامند.

فقه شیعه نیز عموما استوار بر روایات به‌جای مانده از حضرت جعفر صادق (ع) است. بر این اساس نیز مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری نیز می‌نامند. ابوحمزه ثمالی، زرارة بن اعین، هشام بن حکم، هشام بن سالم، مفضل بن عمر، عبدالله بن سنان، ابوالصباح کنانی که از محدثان بنام و شخصیت‌های بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌روند، از شاگردان آن حضرت بوده‌اند.

همچنین بسیاری از بزرگان اهل سنت چون ابوحنیفه نعمان بن ثابت، مالک بن انس، سفیان ثوری و دیگران نیز که در زمره شاگردان حضرت بوده از ایشان به نقل حدیث پرداخته‌اند.

در دوران معاصر بسیاری از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به نگارش کتاب‌هایی در موضوع زندگانی امام صادق (ع) پرداخته‌اند. یکی از مشهورترین کتاب‌ها «پیشوای صادق» اثر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است. این کتاب در این لینک قابل مشاهده است. این اثر بارها از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

از میان دانشگاهیان احمد پاکتچی، عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق یکی از شاخص‌ترین محققانی است که در موضوع شناخت‌شناسی امام ششم شیعیان کار کرده است. کتاب‌‌های «مبانی و روش اندیشه علمی صادق (ع)» و «ابعاد شخصیت و زندگی امام صادق (ع)» که به اهتمام پاکتچی منتشر شد و مقاله او با عنوان «امام جعفر صادق که بود و چه کرد» در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بخشی از فعالیت‌های این پژوهشگر در این حوزه است. مقاله «امام جعفر صادق که بود و چه کرد» در این لینک قابل مشاهده است.

بر آن شدیم تا نظر چند تن از پژوهشگران را درباره بهترین آثار منتشرشده در سال‌های اخیر با موضوع فضایل، زندگی و سیره امام جعفر صادق (ع) بپرسیم.

حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی از مؤلفان درباره امام صادق (ع) عنوان کرد: کتاب «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» اثر مورخ فقید استاد اسد حیدر کتاب بسیار ارزنده‌ای است. این کتاب با عنوان «امام صادق (ع) و مذاهب اهل سنت» در هشت جلد ترجمه و از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم منتشر شده است. مقدمه‌ای نیز به قلم علامه سید جعفر مرتضی عاملی دارد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم قزوینی نیز روایات امام صادق را در «موسوعه الامام جعفر الصادق» در 60 جلد گردآوری کرده است. کتاب من نیز با عنوان «الامام جعفر الصادق رمز الحضارة الاسلامیة» به بُعد تمدن‌ساز آن حضرت توجه دارد.

فایل PDF صفحات ابتدایی مجلدات مجموعه «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» در این لینک‌ها قابل مشاهده است: «جلد 1»، «جلد 2»، «جلد 3» و «جلد 4». همچنین PDF صفحات نخست ترجمه این کتاب را نیز در این لینکها می‌توان دید: «جلد 1»، «جلد 2»، «جلد 3»، «جلد 4».

فایل PDF صفحات ابتدایی برخی از مجلدات «موسوعه امام جعفر صادق» نیز در این آدرس‌ها قابل پیگیری است: «موسوعه امام جعفر صادق 1»، «موسوعه امام جعفر صادق 2» . همچنین در این لینک اطلاعات کتابشناختی این موسسه در خانه کتاب قابل مشاهده است: «موسوعه امام جعفر صادق»

حسین استادولی پژوهشگر، مؤلف، مترجم، ویراستار و برنده جوایز گوناگون کتاب سال، کتاب فصل و ... در حوزه علوم قرآن و حدیث عنوان کرد:به نظر من کتاب «الامام الصادق (ع)» نوشته محمدحسین مظفر کتابی یک‌جلدی، جامع و مناسب در موضوع خود است و گزیده‌گویی، فصل‌بندی و دسته‌بندی مناسبی دارد. این کتاب را آقای سید ابراهیم سیدعلوی هم با قلمی شیوا به فارسی ترجمه کرده‌اند.

وی با بیان این که کتاب خوب درباره امام صادق (ع) کم منتشر شده است، افزود: البته کتاب سه‌جلدی اسد حیدر با عنوان «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» نیز اثری مناسب اما مفصل است.

حسین استادولی همچنین دو سخنرانی از شهید مرتضی مطهری درباره امام صادق (ع) در کتاب «سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام» را واجد مباحثی ارزشمند دانست.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی عصیری در پاسخ پرسش «ایبنا» گفت: سوال سختی است. حضرت جعفر الصادق (ع) در همه زمینه‌های فکری و علمی اعم از فقه، کلام، حدیث، تاریخ و ... روایاتی دارند و شاگردان بسیار تربیت کردند. بنابراین شما برای این پرسش باید ابتدا زمینه‌یابی کنید و در ادامه سوال خود را مطرح سازید.

وی افزود: با این اوصاف به نظر من بخش امام صادق کتاب «سیره پیشوایان» نوشته استاد مهدی پیشوایی بسیار مناسب است. همچنین آیت‌الله شهید مرتضی مطهری نیز در برخی کتاب‌ها و آثار خود زمینه‌های علمی حضرت امام صادق (ع) را به‌خوبی مطرح می‌کنند، که این آثار نیز بسیار قابل استفاده‌اند.

کتاب صوتی «سیره پیشوایان» اثر حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی از این لینک قابل دانلود است: دانلود کتاب صوتی «سیره پیشوایان».

چند اظهار نظر دیگر
حجت الاسلام محمدحسین افشاری کرمانی مترجم کتاب «رساله حقوق امام سجاد» کتاب «درسنامه امام صادق (ع)» اثر آیت‌الله سیدصادق حسینی شیرازی از مراجع جهان تشیع را برای  مطالعه مخاطبان پیشنهاد کرد. صفحات نخستین کتاب در این لینک قابل مشاهده است.

احمد اللهیاری، مدرس گروه فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین کتابهای «وظایف استانداران از دیدگاه امام صادق علیه السلام» نوشته باقری بیدهندی و «توحید مفضل» را معرفی کرد. کتاب «توحید مفضل» در این لینک قابل دانلود است.

 حجت‌الاسلام حمیدرضا نوری محقق حوزه و دانشگاه و نویسنده کتابهایی چون «پنجره‌ای به تنهایی خدا» و «حقوق اجتماعی و سیاسی» نیز کتاب «توحید مفضل» را توصیه کرد.

حجت‌الاسلام عباس مولایی پژوهشگر و مُبلِغ دینی نیز کتاب «الامام جعفر الصادق رمز الحضارة الاسلامیة» را معرفی کرد و از مترجمان خواست که به ترجمه آن همت گمارند.

کاوه تیموری، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، هنرمند، محقق حوزه خوشنویسی و سردبیر فصلنامه رشدآموزش، کتاب «زندگی امام جعفر صادق (ع)» تالیف زنده‌یاد سید جعفر شهیدی از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی را معرفی کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نیز پیش از این مطالب و اخباری را درباره مکتوبات درباره حضرت امام جعفر صادق (ع) منتشر کرده است که تعدادی از آنها در لینک‌های زیر قابل پیگیری است:

بیانی محققانه و خرافه‌ستیز از زندگی امام ششم(ع)
مجموعه قصه‌های امام صادق(ع) منتشر شد
پرتوی از زندگانی امام صادق(ع) در کتابفروشی‌ها تابیدن گرفت
انتشار ترجمه روسی کتاب «زندگانی امام صادق(ع)»



93/5/5
6:6 عصر

«نمی از یم رمضان» منتشر شد

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی، رمضان، دعا


93/5/4
4:16 عصر

«نمی از یم رمضان» در شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان منتشر شد

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی

فرهنگی - کتاب و ادبیات
شماره : 13930504000481
93/05/04 - 11:43
«نمی از یم رمضان» در شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان منتشر شد

«نمی ازیم رمضان؛ شرحی کوتاه بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‏ الاسلام و المسلمین محمدامین پورامینی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، «نمی از یم رمضان؛ شرحی کوتاه بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت ‏الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده با نگاهی به ادعیه روزانه این ماه مبارک، پیام‌های اصلی آنها را استخراج کرده و با استناد به آیات و روایات بر محورهای اصلی دعاها تکیه و شرح و تفسیر کند. نویسنده برای استفاده اهل نظر، مستندات روایی و متون عربی را در پاورقی قرار داده، که خود می‌تواند سرنخ بسیاری از بحث‌ها شود.

نویسنده در مقدمه می‌نویسد:

دعاهایی که برای روزهای ماه مبارک رمضان وارد شده است را ابن‏ عباس از لسان پیامبر (ص) نقل کرده است. مصدر این دعا دو کتاب کفعمی است که از وی در زمینه دعا دو کتاب «البلدالامین» و «المصباح» را داریم. این دعاها نیز در البلد الامین و مصباح او نقل شده است. مرحوم سید ابن طاوس نیز بسیاری از دعاها را با مختصری تفاوت در «اقبال الاعمال» آورده است که به «بحار الانوار» منتقل شده است، همچنین مرحوم علامه مجلسی نیز در کتاب «زادالمعاد» دعاهای هر روز ماه مبارک را نقل کرده است، که پس از آن به «مفاتیح الجنان» مرحوم حاج شیخ عباس قمی منتقل شده است. دعاها گرچه مرسل است، ولی از باب تسامح در ادله سنن خواندن آن خوب و دارای ثواب خواهد بود، علاوه بر آنکه دارای پیامهای بسیار زیبا وسازنده در ابعاد فردی واجتماعی وتربیتی است. همچنین کفعمی در البلد الامین ثواب این دعاهای با عظمت را برای ایام ماه مبارک نقل کرده است که محدث قمی آن را در مفاتیح الجنان نیاورده است.

چاپ اول «نمی از یم رمضان» در 240 صفحه، قطع رقعی، 6700 تومان و تیراژ 1000 نسخه از سوی دفتر نشر معارف منتشر ‏‌شد.

برای تهیه این کتاب و کتابهای «احکام روزه» و «مجموعه پرسش و پاسخ ویژه ماه رمضان» می‌توانید، از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05112220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه (تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04115576000)، پاتوق کتاب ساری (015153253020) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی سراسر کشور اقدام کنید.

انتهای پیام/

©2014 Fars News Agency. All Rights Reserved
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930504000481
+ نوشته شده در  شنبه چهارم مرداد 1393ساعت 16:15  توسط دست نوشته  |  نظر بدهید


93/4/29
11:24 صبح

جستوجوی کتابی که پیامبر (ص) گفته و علی (ع) نوشته است

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی


با تحقیق محمد امین پورامینی صورت گرفت

جست‌وجوی کتابی که پیامبر (ص) گفته و علی (ع) نوشته است

29 تیر 1393 ساعت 7:30

خبرنگار : محمد آسیابانی

کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» با تحقیق محمدامین پورامینی، مختصری از «کتاب علی(ع)» است. «کتاب علی(ع)» که اکنون در دسترس نیست، شامل مباحثی است که پیامبر اسلام برای حضرت علی(ع) بازگو کرده و امیرالمومنین (ع) آن‌ها را به رشته تحریر درآورده است. در این کتاب برخی مباحث قرآنی و معارف دینی، دعاهای مورد تایید پیامبر (ع) و علی (ع) و برخی دیگر از مسایل فقهی و غیرفقهی مطرح شده‌اند.


خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: مجموعه دست‌نوشته‌های حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابی‌طالب از سخنان نبی اکرم (ص) در نخستین کتاب تاریخ اسلام گردآوری شده که اصل آن اکنون در دسترس نیست. از این کتاب در بیان معصومان با عنوان «کتاب علی (ع)» یاد شده است. حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی بر اساس مهم‌ترین منابع شیعی و اهل سنت بخشی از این اثر مهم را در کتاب «المروی من کتاب علی (ع)» گردآوری و منتشر کرده است.

پورامینی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب آورده است که اصل این کتاب اکنون موجود نیست و در شمار میراث اهل‌بیت (ع) به شمار می‌رود که حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) آن را در اختیار دارد.

«المروی من کتاب علی (ع)» دارای چهار فصل است. در فصل نخست با عنوان «کلیاتی درباره کتاب علی (ع)» درباره صحت انتساب این کتاب به حضرت علی و اصالت آن بحث می‌شود. در مبحث دیگر این فصل پورامینی رابطه اهل بیت (ع) با این کتاب را همراه با ارایه مستندات تاریخی بررسی کرده است.

در فصل دوم کتاب روایات غیرفقهی نقل‌شده از «کتاب علی (ع)» جمع‌آوری شده‌اند. در این فصل ابتدا آیاتی از قرآن ارایه شده که در «کتاب علی (ع)» وجود دارند و در ادامه مطالب گسترده و متنوعی درباره دعا، معارف اسلامی، اخلاق، وحی و پیامبران، امامت و ولایت، علم و عالمان، همزیستی، بهداشت، حقوق و اخبار آینده آمده است.


سومین فصل کتاب به تدوین روایات فقهی نقل‌شده از «کتاب علی (ع)» اختصاص دارد. این تدوین بر اساس باب‌های معروف کتاب‌های فقهی از طهارت تا دیات صورت گرفته است.

در چهارمین فصل نیز «کتاب علی (ع)» در میان منابع اهل سنت بررسی شده است. در این فصل نشان داده شده که به جز شیعیان، اهل سنت نیز این کتاب را قبول دارند و اندیشمندان آنان در طول تاریخ تفکر اسلامی ارجاعاتی به آن داده‌اند.

فصل چهارم و انتهایی کتاب دو بخش دارد. در بخش نخست، «کتاب علی (ع)» در کتاب‌های فقهی، روایی و رجالی اهل سنت و فرقه‌های زیدیه و اباضیه بررسی شده است. بخش دوم نیز به بیان استنادات فقهای شیعه به مرویات «کتاب علی (ع)» اختصاص دارد.

با هم متن و ترجمه قسمتی از یک حدیث منقول از امام جعفر صادق (ع) در بخش «حول الدعا: آداب الدعا» را به نقل از صفحه 182 کتاب می‌خوانیم. باشد که مایه دستیابی سریع‌تر ما به حاجاتمان در شب‌های قدر باشد:

«إنَّ فی کِتابِ عَلی (ع): إنَّ الثَّناءَ عَلَی اللهِ وَ الصَّلاةَ عَلی رَسولِه قَبلَ المَسألَةِ. وَ إنَّ أحَدَکُم لَیَأتی الرَّجُلَ یَطلُبُ الحاجَةَ فَیُحِبُّ أن یَقولَ لَهُ خَیراً قَبلَ أن یَسألَهُ حاجَتَهُ».

شیخ کلینی در کتاب اصول کافی (حدیث  3133) روایت می‌کند که امام صادق (ع) فرمود:
در کتاب علی (ع) است که: ستایش خدا و صلوات بر رسول خدا (ص) پیش از حاجت خواستن است؛ و یکی از شما چون نزد مردی آید و حاجتی خواهد، آن مرد دوست دارد که پیش از خواستن حاجتش سخنی خوش گوید.

کتاب‌های روایی و فقهی دست اول مانند «بصایرالدرجات» اثر محمد بن حسن بن فروخ صفار، «من لایحضره‌ الفقیه» اثر شیخ صدوق، «کافی» اثر شیخ الاسلام کلینی، «تهذیب الاحکام» و «استبصار» هر دو اثر شیخ طوسی (شیخ الطائفه) و «امالی صدوق» و همچنین در قدم دوم کتاب‌هایی چون «بحار الانوار» ملا محمدباقر مجلسی، «تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعة» اثر شیخ حرّ عاملی، «مستدرک الوسائل» حاج میرزا حسین نوری، «وافی» اثر محمد بن محسن فیض کاشانی و «جامع احادیث الشیعة» اثر آیت‌الله العظمی بروجردی از جمله منابع نگارش «المروی من کتاب علی (ع)» بوده‌اند.

از جمله منابع موثق اهل سنت که مورد استفاده پورامینی برای نگارش کتاب «المروی من کتاب علی(ع)» بوده‌اند نیز می‌توان به «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» اشاره کرد.

مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) «المروی من کتاب علی (ع)»، تحقیق، پژوهش و نگارش حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی را در سال 1391 با شمارگان هزار نسخه، در 548 صفحه به‌بهای 10 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داد.

این کتاب در اواخر سال 1391 از سوی مرکز دار جواد الائمه (ع) در بیروت نیز منتشر شد.

کد مطلب: 203546

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/vdchkxni-23nvmd.tft2.html

خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)

  http://www.ibna.ir


93/4/26
5:26 عصر

اعمال معصومین(ع) در ماه مبارک رمضان چگونه بود؟

بدست دست نوشت در دسته

 خبرگزاری حوزه بررسی کرد:اعمال معصومین(ع) در ماه مبارک رمضان چگونه بود؟

  اعمال معصومین(ع) در ماه مبارک رمضان چگونه بود؟ 


حضرت زهرا(س) در شب‌های قدر غذای کمتری به فرزندان می‌دادند که شب خوابشان نبرد و سپس می‌فرمودند: “محروم کسی است که از خیر این شب محروم بماند”.


خبرگزاری حوزه/ ماه مبارک رمضان ماه ضیافت رحمان از بندگان خود می باشد و خوان رحمت الهی در سراسر لحظه های آن گسترده است. بجاست که با نگاهی گذرا به سیره معصومان(ع) در این ماه رفتارهای فردی و اجتماعی آنان را سرمشق سلوک خود در این روزهای آسمانی قرار دهیم.سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه در گفتگو با حجت‎الاسلام والمسلمین «محمدامین پورامینی» استاد سطح عالی حوزه، به این موضوع پرداخته است. آنچه در پی می‎آید ماحصل این گفتگوست:

به عنوان مقدمه بحث جایگاه خاص ماه مبارک رمضان را در بین دیگر ایام سال بیان کنید؟ چه رابطه ای بین سه ماه مبارک رجب و شعبان و رمضان قابل مشاهده است؟

ماه مبارک رمضان جلوه ای خاص از رحمت الهی است و ظرفیت بسیار بزرگی در خود نهفته دارد؛ دریچه ورود به ماه شعبان، ماه رجب قرار گرفته است و برای ورود به ماه مبارک رمضان باید از ماه شعبان وارد شد و عملاً رجب و شعبان مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان است. به تعبیری بواسطه ماه امیرالمؤمنین(ع) که رجب باشد وارد ماه شعبان می‌شویم از حریم ولایت وارد حریم نبوت و پس از آن وارد ماه مبارک رمضان می‌گردیم. همانطور که رسول اکرم(ص) فرمود: «انا مدینة العلم و علی باب‌ها و من اراد المدینة فالیدخل باب‌ها»[1] حریم و راه ورودی به ماه پیامبر و رمضان از راه امیرالمؤمنین(ع) است و با انضمام این دو می‌توان وارد حریم الهی شد.در حدیث معروف سلسلة الذهب فرمودند: «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی بشرطها و شروط‌ها و أنا من شروط‌ها»[2]به تعبیری توحید و ولایت دو روی یک سکه است، منهای بحث ولایت و رسالت، حقیقت وجود نوری امیرالمؤمنین(ع) با رسول اکرم(ص) یکی است، اگر این منضم به توحید شود، توحید معنای خودش را پیدا می‌کند. وگر نه اگر از هم جدا شوند زیر لوای توحید به کشتار مسلمین مشغول می‌شوند که الان می‌بینید سلفی‌ها و وهابی‌ها با شعار توحید مشغول به خونریزی و جنایت هستند.

واژه رمضان به چه معناست؟

رمضان از کلمه «رمض» گرفته شده است. وقتی آفتاب به سنگی بتابد و داغ شود، عرب به آن رمض می‌گوید. علت اتخاذ این کلمه گداختگی اندرون و دل است که به واسطه تابش نور الهی تغییر و تحول ذاتی و درونی پیدا می‌کند و قلب زمینه پذیرش حق و استعداد پرواز را پیدا می‌کند.به واسطه رحمت خاصه ای که در ماه رمضان وجود دارد این ماه به قدری مورد توجه است که می‌فرمایند بگویید «شهر رمضان» و «ماه رمضان» و کلمه «رمضان» را به تنهایی بکار نبرید.

حالات اهل‌بیت(ع) در ماه رمضان چه تفاوتی با دیگر ایام سال داشت و چگونه دیگران را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده می‌کردند؟

حالات اهل‎بیت(ع) در ماه مبارک رمضان عوض می‌شد. اولاً قبل از رسیدن به ماه مبارک رمضان دیگران را برای ورود به این سفره پرفیض آماده می‌کردند. لذا خطبه‌ها و سخنرانی‌های خاصی از رسول اکرم(ص) و امیر المؤمنین(ع) در آخر ماه شعبان داریم مثل خطبه شعبانیه که بسیار پر مطلب است و شروح زیادی دارد که شرح مرحوم آقای شیخ الاسلامی تویسرکانی، از جمله این شروح است؛ امیرالمؤمنین(ع) هم خطبه‌ای درباره ماه مبارک رمضان دارند و زمینه بهره‌گیری از ماه مبارک رمضان را بازگو کرده‌اند.در کلمات دیگر بزرگان دین و ائمه معصومین(ع) نیز سفارشاتی در عظمتشان و چگونگی بهره گیری از ماه مبارک رمضان نیز بیان شده است. از باب نمونه امام صادق(ع) به فرزندان خود سفارش می‌کردند: «نهایت کوشش خود را بکار ببندید که در این ماه، روزی ها تقسیم می شوند و سر آمد عمرها و اجل ها نوشته می شود و در آن شبی است که به ارزش هزار ماه برتر و افضل است».همچنین در روایتی امام رضا(ع) به أباصلت می‌فرماید: «ماه شعبان گذشت و روزهای آخر ماه شعبان است، کوتاهی‌های خود را جبران کن و بیشتر مشغول دعا و استغفار و تلاوت قرآن باش و از گناهانت توبه کن تا با خلوص در ماه مبارک رمضان وارد بشوی[3]».

سیره نبی مکرم اسلام(ص) در ماه مبارک رمضان چگونه بود و در منابع روایی ما از این سیره چه گزارشی شده است؟

مرحوم ابن طاووس نقل می‌کند که وقتی ماه مبارک رمضان فرا می رسید، رنگ چهره رسول خدا(ص) عوض می‌شد و حضرت بیش از اوقات دیگر مشغول نماز و دعا می‌شدند[4] و در دهه آخر ماه مبارک رمضان این حالات شدت پیدا می‌کرد به گونه ای که حضرت تمامی شب را مشغول عبادت و شب زنده داری بودند[5] و 10 روز آخر ماه مبارک رمضان را معتکف می‌شدند.[6]در ایران اعتکاف بعد از انقلاب جان گرفت، در حالی که قبل از انقلاب منحصر به برخی طلاب مهذب ما بود اما الان دیگر در مراسم اعتکاف جا نیست. جا دارد که این اعتکاف در ماه مبارک رمضان هم فراگیر شود و اینطور نیست که اعتکاف حتماً باید در ماه رجب باشد اما نسبت به دهه آخر ماه مبارک رمضان سنت عملی پیامبر اکرم(ص) را داریم که اگر این سنت رونق پیدا نماید بسیار عالی است و چه بسا زمینه هم برای این کار بهتر باشد، چرا که مردم 20 روز روزه گرفته‌اند و آمادگی آن‌ها هم بیشتر است.

لطفاً به برخی از مسائل مورد توجه در سیره عملی معصومین(ع) در ماه مبارک رمضان اشاره ای داشته باشید.

در ماه مبارک رمضان نمازهای مستحبی خاصی وجود دارد که این بزرگواران انجام می‌دادند. حالت مضاعف به خود می‌گرفت و نمازهایی در شب‌های ماه مبارک رمضان مخصوصاً در شب‌های قدر دارد که در کتب وارد شده است.یکی از اموری که در ماه مبارک رمضان جلوه دارد، تلاوت قرآن است که اهل‎بیت(ع) در ماه مبارک رمضان نسبت به تلاوت قرآن توجه خاص داشتند و راجع به امام سجاد(ع) آمده است که ایشان در ماه مبارک رمضان چهل بار ختم قرآن می‌کردند.[7]در حال حاضر بنده پدر دو شهید را در قم می‌شناسم که در حرم مشغول تلاوت قرآن می‌شود و روزی یک ختم قرآن انجام می‌دهد.در کتاب “زمزم عارفان” نوشته آقای ری شهری که راجع به شرح حال مرحوم آیت الله بهجت است، ایشان به نقل از آیت الله بهجت در رابطه با مرحوم آیت الله آقا میرزا مهدی شیرازی که حافظ قرآن بودند می‌فرمودند “ایشان در ماه مبارک رمضان بعد از مغرب در حرم سید الشهدا تا سحر یک ختم قرآن انجام می‌دادند”.اهل‎بیت(ع) ضمن سفارش به قرآن به قرائت برخی از سوره‌ها سفارش داشتند. از حضرت سؤال می‌کنند در ماه مبارک رمضان خوب است هر چند روز یک ختم قرآن انجام دهیم؟ می‌فرمودند بیش از سه روز، یعنی اگر بتوانید روزی 10 جزء قرآن بخوانید.مرحوم امام خمینی(ره) در ماه مبارک رمضان ملاقات‌ها را تعطیل می‌کردند و با آن سن بالا و مرجعیت و رهبری و مشکلات جنگ، روزی 10 جزء قرآن می‌خواندند. از امام باقر(ع) نقل شده که «لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»[8] که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است.از بین سوره های  قرآن به تلاوت این سوره ها در ماه مبارک رمضان سفارش شده است: سوره عنکبوت و روم در شب بیست و سوم ماه رمضان[9]، سوره قدر در وقت سحر و افطار[10]؛ قرائت هزار مرتبه سوره قدر در شب بیست و سوم[11] و تلاوت سوره دخان. در روایت آمده که فردی از امام باقر(ع) پرسید چگونه شب قدر را در هر سال بشناسم؟ حضرت فرمودند: وقتی که ماه رمضان آمد هر شب سوره دخان را بخوان، وقتی شب بیست و سوم فرا رسید به آنچه می خواهی، خواهی رسید.[12]چگونه خواستن، از چه کسی خواستن و به چه اندازه‌ای خواستن از ارکان نهفته در هر درخواستی است اینجاست که سخن از درخواست از یگانه معبود قادر و تواناست، معصومین(ع) بر بشریت منت نهاده و نحوه در خواست را در قالب دعا به عالی ترین وجه ممکن نشان داده اند. در ماه مبارک رمضان دعاهای خاصی از آن بزرگوران به ما رسیده است که تنها به ذکر عناوین آن اکتفاء می کنیم: دعای افتتاح، دعای سحر، دعای امام سجاد(ع) در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم و دعا در وقت دیدن هلال ماه مبارک رمضان.

آداب افطار معصومین(ع) به چه صورت بوده است؟

چگونه افطار کردن و با چه چیزی افطار کردن از جمله مسائل جالب توجه در سیره رهبران دین اسلام است. از امام صادق(ع) نقل است که رسول اکرم(ص) در وقت افطار می‌فرمودند: «اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا ذَهَبَ الظَّمَأُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَ بَقِیَ الْأَجْرُ ؛ خدایا به خاطر تو روزه گرفتیم و به خاطر تو افطار کردیم از ما قبول کن[13]».مولانا امیرالمومنین علی(ع) نیز در هنگام افطار این دعا را می‌خواندند:«بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ‏ ؛ خدایا به خاطر تو روزه گرفتیم و افطار بر روزی تو انجام دادیم تو شنوای دانایی[14]».این بزرگواران با شیرینی و حلوا و اگر نبود با شکر گرفته شده از نی و اگر نبود با آب ولرم افطار می‌کردند[15] و می‌فرمودند: افطار با آب ولرم باعث پاکیزگی کبد و معده است و دهان را خوشبو می‌سازد و ریشه دندان و چشم را تقویت می‌کند.[16] در مورد حضرت امیر(ع) وارد است که ایشان دوست داشتند با شیر افطار کنند[17].

به چه اعمالی در شب‎های ماه مبارک اهتمام داشتند؟

از دیگر اعمالی که آن بزرگواران مقید به انجام آن بودند، غسل در شبهای ماه مبارک رمضان بود. پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان هر شب غسل می کردند[18]. راجع به امام باقر(ع) نیز وارد است که ایشان در شبهای نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و پنجم ماه غسل می‌کردند[19]. امام صادق(ع) در شب بیست و سوم، اول شب و آخر شب غسل می‌کردند[20].

* کمک به مستمدان

ابن عباس نقل می‌کند هر کس در ماه مبارک رمضان نزد پیامبر اکرم(ص) می‌آمد دست خالی باز نمی‌گشت[21] و یا در احوالات امام زین العابدین(ع) نقل شده است که حضرت در هر روز ماه مبارک رمضان صدقه می‌دادند[22].

* گذشت و توجه به زیردستان

گذشت و توجه به زیر دستان از امور مهم و مورد اهتمام ائمه معصومین(ع) است و این ویژگی در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه خود را داشت. از باب نمونه نقل شده است که وقتى ماه رمضان فرا مى‏رسید، امام زین العابدین(ع) هیچ یک از غلامان و کنیزان خود را توبیخ نمى‏کرد، بلکه اعمال ناپسند آنها را یادداشت مى‏نمود و چون ماه رمضان به آخر مى‏رسید، همه غلامان و کنیزان خود را جمع مى‏کرد و اعمال هر یک را به آنها یاد آورى کرده و از ایشان اقرار مى‏گرفت، سپس در میان آنها مى‏ایستاد و مى‏فرمود: اینک با صداى بلند بگویید، اى على بن حسین، پروردگارت همه اعمال تو را همان گونه که تو اعمال ما را گرد آورده‏اى، جمع آورى نموده و نزد او کتابیست که جز به حقّ سخن نمى‏گوید و هیچ عمل کوچک و بزرگى را فرو گذار نکرده و همه را گرد آورده است و تو همه اعمال خود را در نزد او حاضر مى‏یابى، همان طور که اینک ما اعمال خود را نزد تو حاضر مى‏یابیم، پس عفو کن و در گذر تا خداوند هم تو را ببخشاید و از تو درگذرد وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ”.آنگاه خطاب به خدمتکاران خود مى‏فرمود: “من شما را بخشیدم، آیا شما هم از بدی‎هاى من درگذشتید؟ چون من فرمانروایى بد و ستمگر هستم که تحت فرمان پادشاهى کریم، بخشنده، دادگر، نیکوکار و منعم قرار دارم”.پس غلامان و کنیزان با صداى بلند مى‏گفتند: “اى مولاى ما، تو هیچ بدى در حقّ ما نکردى، ولى ما طبق فرمانت از تو در مى‏گذریم”، در ادامه امام سجاد(ع) به آنها مى‏فرمود: “بگویید، خداوندا از على بن حسین درگذر، همان طور که او از ما گذشت و او را از بند آتش رهایى ببخش، همان طور که او ما را از بند بندگى آزاد کرد”. غلامان و کنیزان این سخنان را مى‏گفتند، سپس امام همه آنها را در راه خدا آزاد مى‏کرد و روز عید فطر به آنها آنقدر انعام مى‏داد که آنها را بى‏نیاز مى‏ساخت[23].

* افطاری دادن

امام سجاد(ع) در ماه مبارک رمضان روزه می‌گرفتند و دستور می‌دادند گوسفندی را ذبح کرده، در دیگ بریزند و آبگوشتی آماده کنند. ایشان وقت غروب به دیگ‌ها سر می‌زدند و بوی آبگوشت را استشمام می‌کردند و می‌فرمودند کاسه‌ها را بیاورید و در تقسیم غذا هم شرکت می‌کردند. ایشان شخصاً کاسه‌ها را پر می‌کردند، پس از آنکه غذا تمام می‌شد خودشان با نان و خرما افطار می‌کردند[24].برخی افراد در نذر افطاری چشم و هم چشمی می‌کنند یا بده بستان و معامله دنیایی می‌نمایند. برخی سفره‌ها به قدری رنگین است که جایی برای فقیر نیست و سر این سفره فرد بیچاره ای شرکت نکرده است. این سفره‌ها، سفره‌هایی نیست که آن بزرگواران فرموده‌اند، نمونه‌اش امام سجاد(ع) که برای خودشان آبگوشت نگه نمی‌داشتند. ایشان همواره می‎فرمودند: “روزه بگیرید تا گرسنگی را حس کنید و به یاد گرسنگان باشید”.تا انسان خودش گرسنگی و تشنگی را حس نکرده باشد، نخواهد فهمید که افراد بی بضاعت چه حالی دارند؛ سزاوار است که فقراء هم از این سفره‌های نذری بهره ببرند و تنها اغنیاء بر سر آن حضور نداشته باشند.

سیره ائمه در شب‌های قدر چگونه بود؟

معصومین در شب های قدر، شب زنده دار بودند و نه تنها خود به احیاء آن می پرداختند بلکه خانواده و کودکان و فرزندان خویش را به بیدار ماندن و مناجات کردن در آن وا می داشتند. روایت کرده اند که رسول خدا در شب بیست و سوم ماه، خفتگان از خانواده خود را از خواب بیدار می کردند و پس از بیداری به صورت آنها آب می‌پاشیدند[25].حضرت زهرا(س) در این شب‌ها غذای کمتری به فرزندان می‌دادند که شب خوابشان نبرد و سپس می‌فرمودند: “محروم کسی است که از خیر این شب محروم بماند”[26]. در نقلی از امام صادق(ع) وارد است که ایشان در ماه رمضان بیمار شدند و در شب بیست و سوم فرمودند رخت خواب من را به مسجد ببرید و ایشان را به مسجد منتقل کردند و آن شب را به احیاء گذراندند[27].

وظیفه نظام و جامعه در حفظ احترام و حرمت ماه مبارک رمضان چیست؟

نظام وظیفه دارد که مظاهر اجتماعی به سوی سلامتی بیشتر سوق دهد و نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و بگوید من در مسائل خصوصی مردم دخالت ندارم. مسائل خصوصی مردم در خانه آن‌هاست و کسی وظیفه ندارد که سرک بکشد؛ اما بد حجابی و بی حجابی بازتاب اجتماعی و فرهنگی دارد یا گناه علنی که کسی شراب بخورد و عربده بکشد یا کسی علنی روزه خواری کند قابل پیگیری است.نظام اسلامی نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و بگوید من دخالت نمی‌کنم. کار او این است که سلامت اجتماعی حفظ شود و حریم الهی شکسته نشود که اگر شکسته شد قابل جمع شدن نیست.نجاشی شاعر امیرالمؤمنین(ع) است و می‌توانیم او را مسئول تبلیغات دستگاه امام(ع) بدانیم. نجاشی دوستی داشت که او را فریب داد و همراه با او به روزه خواری و بدمستی پرداخت. مردم متوجه این عمل ناشایست شدند و آن‌ها را نزد مولا علی(ع) بردند. اقوامش به امیرالمومنین(ع) گفتند او وصل به حکومت شماست و آبرو دارد، از مجازاتش بگذرید. حضرت فرمودند: در حکم خدا جای شفاعت نیست، حد شراب‎خواری هشتاد ضربه شلاق است و آن را جاری کنید. حضرت پس از جاری شدن حد فرمودند: بیست ضربه دیگر بزنید چون حرمت ماه رمضان را شکسته است[28].لذا دستگاه حکومتی وظیفه دارد سلامت اجتماعی در خصوص ماه مبارک رمضان را به نحو اعلی رعایت کند و نسبت به حفظ و شکسته نشدن این حریم نقش مؤثر داشته باشد.

پی‌نو‌شت:


[1] أمالی صدوق ، ص: 345
[2] -صحیفة الإمام الرضا علیه السلام، ص: 40
[3] – وسائل الشیعه ج 10 ص 305 ، حدیث 1348
[4] -اقبال الاعمال ، سید بن طاوس ؛ص 70
[5] – من لا یحضره افقیه، ج 2 ص 156 حدیث 2018
[6] – از امام صادق علیه السلام نقل شده است:« یکبار رسول خدا در دهه اول ماه رمضان به اعتکاف نشستند و در رمضان دیگر در دهه دوم و در رمضان پس از آن در دهه سوم اعتکاف کردند و بعد از آن همیشه در دهه آخر رمضان به اعتکاف می نشستند، بحار الانوار ج 98 ص 4 و 150»
[7] -بحار الانوار مجلسی ؛ج5 ص 98
[8] – عیون اخبار الرضا ج ص ص 51 حدیث 198
[9] -ثواب الاعمال شیخ صدوق 129/1
[10] – بحار الانوار ج 98 ص 165
[11] – بحار الانوار ج 97 ص 344
[12] – مصباح المتهجد ص 571
[13] -کافی ج‏4، ص: 95
[14] – بحار الانوار ج‏40، ص: 339
[15] -بحار الانوار ج 96، ص 315
[16] – وسائل الشیعه ج 10 ص 158، حدیث 1305
[17] – بحار الانوار ج 98 ص 12
[18] – بحار الانوار ج 98، ص 12
[19]- بحار الانوار ج 98، ص 58
[20] – بحار الانوار ج 98 ، ص 160
[21] – المناقب ج 4 ص 68
[22] – بحار الانوار ج 96 ص 363
[23] – بحار الانوار ج 96 ص 317
[24] – اقبال الاعمال ص 64
[25] – دعائم الاسلام ج 1 ص 282
[26] – دعائم الاسلام ج 1 ص 282
[27] – بحار الانوار ج 98 ص 169
[28] – الغارات / ترجمه آیتى، ص: 201

اخبار http://www.hawzahnews.com/includes/newsprint.aspx?id=346371&sid=6&pid=1973

ماه رمضان    شماره خبر: 346371       16:00 – 1393/04/25   


93/4/21
4:20 عصر

بر بال فرشتگان

بدست دست نوشت در دسته رمضان

«بر بال فرشتگان» نام ویژه برنامه ای است که هر روز پس از اذان ظهر از شبکه جهانی ولایت پخش می گردد، در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی به شرح دعاهای هر روز ماه مبارک رمضان می پردازد.


93/4/2
5:27 عصر

ضیافت ابرار

بدست دست نوشت در دسته رمضان، آثار قلمی

 

معرفی کتابضیافت ابرار

ضیافت ابرار

عنوان : ضیافت ابرار
نویسنده/ مترجم : محمد امین پورامینی
موضوع : اعمال ماه رمضان
تهیه و تدوین : اداره ی پاسخ گویی به سؤالات دینی و اطلاع رسانی
نوبت و سال چاپ : اول، 1390
شمارگان : 10000
صفحات : 32
ناشر : انتشارات قدس رضوی


درباره کتاب :
معصومین (ع) در شب های قدر، شب زنده دار بودند و نه تنها خود به احیای آن می پرداختند، بلکه خانواده و کودکان و فرزندان خویش را به بیدار ماندن و مناجات کردن در آن، وا می داشتند. روایت کرده اند که رسول خدا(ص) در شبابیت و سوم ماه، خفتگان از خانواده ی خود را از خواب بیدار می کردند و پس از بیداری، به صورت آن ها آب می پاشیدند.


http://enghelab.aqr.ir/Portal/home/?news/114496/177238/279802/


93/3/25
11:34 صبح

به یاد آیت الله فشارکی

بدست دست نوشت در دسته یاد یاران، فشارکی

استاد بزرگوار مرحوم آیت الله حاج شیخ رحمت الله فشارکی چشم از جهان فروبست، او که عالمی عامل، استادی برجسته ومعلمی وارسته بود با اخلاق ومنش وروش خود اضافه بر آموزش به پرورش طلاب همت می ورزید به گونه ای که طلاب به او عشق می ورزیدند، ودر کمال سادگی وساده زیستی صدها تن از فضلای حوزه های علمیه از خرمن علمی اخلاقی وی بهره بردند وخاطرات شیرینی را از خود به یادگار گذاشت، اینجانب نیز توفیق حضور در برخی دروس ادبی داشته وبویژه در علم بلاغت کتاب مطول را نزد وی تلمذ کرده وهنوز خاطره شیرین آن درس را که شبها پس از اقامه نماز جماعت در مسجد قائم صفائیه (که خود در آن اقامه جماعت می نمود) به یاد دارم، خارج درس را حدود ده تا پانزده دقیقه با بیان وتمثیلهای بسیار زیبا تقریر می فرمود وبعد مطالب بیش از یک صفحه مطول قطع رحلی آنچنان روشن می شد که قبل از تطبیق استاد قابل فهم بود، واین به تسلط وهنر استاد برمیگشت..

حال که استاد رخت از جهان بربسته است برخی از خاطراتی که از ایشان دارم بیان می کنم:

-          یک بار به من فرمود:  در عمرم شاگردی مانند آقای خامنه ای ندیدم! چون مقام معظم رهبری مدتی نزد ایشان دروس ادبیات را تلمذ کردند، واستاد از هوش واستعداد ودرک وسرعت انتقال آیت الله خامنه ای تعریف می کردند، در یک راه پیمایی کنار ایشان در میدان آستانه نشسته بودم که صحبت از تشبیه که از مباحث مهم مبحث بیان است واینکه چه چیزی به چی تشبیه می شود، ایشان گفت: یک بار بحث شیک پوشی پیش آمد آقای خامنه ای در مقام تشبیه وبیان مصداق گفت: سید صادق روحانی!

-          ایشان کتابهای متداول قدیمی وروش سنتی حوزه ها برای پرورش ورشد علمی طلاب را می پسندید.

-          از اوضاع روز با خبر بود، ودر صحنه حاضر بود، در جبهه جنگ حضور فعال وپرثمری داشت.

-          با مردم در تماس بود، با اقامه نماز جماعت در مسجد امام حسن عسکری(ع) ومسجد قائم(عج) و.. به ارشاد آنان می پرداخت.

-          یک بار تابستان بود ومی خواستیم در گرمای تابستان قم درس بخوانیم، ایشان به شدت نهی کرد وفرمود: نه، به جای خوش آب وهوا بروید!

-           آیت الله خامنه ای رئیس جمهور بود، ایشان برای سخنرانی اجلاس سالانه سازمان ملل به نیویورک رفتند و سخنرانی بسیار جالب وبیاد ماندنی کردند که بنگاه سخن پراکنی بی بی سی با کینه دیرینه خود برآشفت وگفت: امروز پرزیدنت علی خامنه ای فاجعه آفرید، او با سخنانش گویا شلاق می زد!، مرحوم آیت الله فشارکی در درس خود از تاثیر سخنان آیت الله خامنه ای سخن گفت وضمن تعریف فرمود: ببینید، آقای خامنه ای رفت سازمان ملل، آنگونه صحبت کرد که همه برایش کف زدند، او در پاسخ تنها گفت: متشکرم، ما اگر بودیم می گفتیم: صبحکم الله بالخیر!!

-          به ایشان گفتم که فلانی وفلانی (از بزرگان آن روز حوزه )استخاره با قرآن نمی گیرند، وتنها با تسبیح استخاره می کنند، ما چه کنیم؟ فرمود: بیخود! با قرآن استخاره کنید!

-          ایشان سالیان درازی به ارشاد حاجیان برای انجام مناسک حج همت ورزید.

-          در سال 1371 پس از شرکت در آزمون، قرار شده بود که وارد جرگه روحانیون حج شویم، ایشان با خط زیبایی ما را لایق انجام این خدمتگزاری دانستند ونوشته ای دادند که تقدیم امور روحانیون شد.

-          یکی از دوستان می گفت: رفتم منزل آقای فشارکی، در زدم در را باز کردند، رفتم داخل حیاط خانه سلام کردم جواب شنیدم ولی ایشان را ندیدم؛ دقت کردم دیدم آقای فشارکی بالای درخت خانه رفته ومشغول اره کردن شاخه های اضافه درخت بود!

-          درسش بسیار شیرین بود، از تکیه کلامهای وی شیخ رجب، شیخ شعبون، آخوند سیاسی وملانواری بود!

...


93/3/25
12:32 صبح

پورامینی زایران را به جستوجوی فدک میبرد

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی، فدک

داخلی خبر دین و اندیشه

  پورامینی زایران را به جست‌وجوی فدک می‌برد

محمدامین پورامینی

خبرنگار : محمد آسیابانی

25 خرداد 1393 ساعت 0:00
کتاب «در جست‌وجوی فدک» جدیدترین اثر حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی، مدرس حوزه علمیه قم، منتشر شد. این کتاب جلد 106 مجموعه کتاب‌های «رهنما» است که از سوی آستان قدس رضوی به زایران اهدا می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ کتاب «در جست‌وجوی فدک» اثر حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی، صدوششمین جلد از مجموعه «رهنما»ست. مجموعه رهنما شامل کتاب‌هایی در قطع جیبی در موضوعهای مختلف بینشی و عقیدتی و همچنین آثاری در حوزه پاسخ به شبهات است که از سوی انتشارات آستان قدس رضوی، منتشر می‌شود و به‌رایگان در اختیار زایران حضرت امام رضا (ع) در مشهد مقدس، قرار می‌گیرد. 

کتاب «در جست‌وجوی فدک» اثری پژوهشی ـ عقیدتی اما به زبان ساده است که شامل هفت فصل می‌شود که عبارتند از «فدک: محدوده ومالکیت آن»، «چرا فدک در اختیار فاطمه (ع) قرار گرفت؟»، «غصب فدک، چرا؟»، «گام‌های استوار برای احقاق حق»، «جعل حدیث برای توجیه غصب فدک»، «سرنوشت فدک» و «خطبه فدکیه و راز تکیه برفدک».

مهم‌ترین سؤال‌ها و شبهاتی که نویسنده در فصول هفت‌گانه کتاب «در جست‌وجوی فدک» پاسخ آن‌ها را آورده، به این شرح است: «فدک چیست؟»، «محدوده فدک کجاست؟»، «علت تأکید و تکیه بر مسئله فدک چیست؟»، «موضع حضرت فاطمه زهرا (ع) چیست؟»، «موضع غصب‌کنندگان فدک کدام است؟»، «تأثیر کلامی، فقهی این بحث چیست؟»، «علت استمرار این بحث و موج آفرینی درباره آن چیست؟» و «بازتاب مسئله فدک چگونه بوده است؟».


پورامینی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «برخی ساده‌اندیشانه فکر می‌کنند که فدک فقط باغی در دست حضرت زهرا (ع) بود که بعد تصرف و غصب شد؛ قضیه‌ای بود و تمام شد و رفت!... قضیه بسیار عمیق‌تر و ماجرا فراتر از آن است. بحث از فدک بحث از زمین غصب‌شده نیست! فدک نماد خلافت حقه و امامت است. فدک آینه تمام‌نمای ولایت است. غصب فدک یعنی غصب خلافت؛ تهی ساختن منبع مالی تشکیلات امامت حقه. تکیه فاطمه زهرا (ع) و اهل بیت بر فدک تکیه بر خلافت حقه و روشنگری امت جهت یافتن راه سعادت خویش است که تنها در پرتور امامت امامان معصوم به دست می‌آید.»

«در جست‌وجوی فدک» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی در 64 صفحه جیبی منتشر شده و به‌رایگان در میان زایران حرم رضوی توزیع می‌شود.

http://www.ibna.ir/vdcivzarut1auu2.cbct.html

کد مطلب: 201080

93/3/22
1:27 صبح

در جستجوى فدک منتشر شد

بدست دست نوشت در دسته فدک، آثار قلمی

 این مسئله از زوایای گوناگون قابل بررسی و تحلیل است که در صورت روشن شدن واقعیت، بسیاری از مسائل پیرامون آن نیز روشن خواهد شد.
برخی گمان می‌کنند فدک فقط تکه‌ زمینی است که در دست حضرت زهرا(س) بوده که بعدها مورد تصرف و غصب حاکمان وقت قرار گرفته است و این قضیه را تمام شده و مربوط به گذشته می‌دانند. در حالی که این افراد باید بدانند که مسئله فدک تنها بحث زمین غصب شده نیست، بلکه نماد خلافت حقه و امامت و غصب آن به معنی غصب خلافت و تهی ساختن منبع مالی تشکیلات امامت حقه است.
توجه فاطمه زهرا و اهل بیت(ع) بر فدک، توجه به خلافت راستین و روشنگری امت اسلامی برای یافتن راه سعادت خویش است و این سعادت تنها در پرتو امامت امامان معصوم(ع) به دست می‌آید.
«در جست و جوی فدک» عنوان اثری است که محمدامین پورامینی آن را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده در این اثر آورده است، «فدک منطقه‌ای آباد در یک منزلی خیبر بود که در اختیار یهودیان قرار داشت. پس از جنگ خیبر که یهودیان خود را در موضع ضعف دیدند از در صلح با رسول خدا(ص) در آمدند و خانه‌ها و املاک خود را تسلیم حضرت کردند. بنابر احکام قرآنی و استنادات فقهی، هرجایی که بدون جنگ و خون‌ریزی به دست آید، در مالکیت حضرت رسول خدا(ص) قرار می‌گرفت و ایشان هرگونه که تمایل داشتند می‌توانستند در آن تصرف کنند. اما فدک را به بهانه اینکه صدقه و ملک عمومی مسلمانان است، از فاطمه زهرا(س) به زور گرفتند و بعدها آن را در اختیار مروان و یزید و بنی امیه و بنی مروان قرار دادند. شگفتا، فدک برای فاطمه(س) و فرزندانش حرام است ولی برای مروان و بنی مروان و بنی امیه حلال؟»
این کتاب به پرسش‌هایی از جمله فدک چیست و محدوده آن کجاست؟، موضع حضرت زهرا(س) درباره این مسئله، بازتاب مسئله فدک و سرنوشت فدک، پاسخ داده و از جنبه‌های مختلف فقهی و تاریخی و با تکیه بر منطق قرآنی و عقلی مسئله فدک را مورد بحث و واکاوی قرار داده است.
در پایان این کتاب، با بیان دلایل وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر کفن و دفن پنهانی و شبانه، علت قهر و غضب ایشان را نیز بر حاکمان ستمگر وقت بیان کرده است.
این اثر که به همت اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است در 60 صفحه و با شمارگان 5000 نسخه برای مخاطبان به چاپ رسیده است.

http://news.aqr.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=news&CategoryID=5ae38424-aed3-438c-ae33-994639165df0&LayoutID=d378a26b-af0a-44ee-bd93-fc9290d60db2&ID=501bfec5-4c58-4a49-bc78-e679d41e9df3


<      1   2   3   4   5   >>   >