سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/3/22
1:27 صبح

در جستجوى فدک منتشر شد

بدست دست نوشت در دسته فدک، آثار قلمی

 این مسئله از زوایای گوناگون قابل بررسی و تحلیل است که در صورت روشن شدن واقعیت، بسیاری از مسائل پیرامون آن نیز روشن خواهد شد.
برخی گمان می‌کنند فدک فقط تکه‌ زمینی است که در دست حضرت زهرا(س) بوده که بعدها مورد تصرف و غصب حاکمان وقت قرار گرفته است و این قضیه را تمام شده و مربوط به گذشته می‌دانند. در حالی که این افراد باید بدانند که مسئله فدک تنها بحث زمین غصب شده نیست، بلکه نماد خلافت حقه و امامت و غصب آن به معنی غصب خلافت و تهی ساختن منبع مالی تشکیلات امامت حقه است.
توجه فاطمه زهرا و اهل بیت(ع) بر فدک، توجه به خلافت راستین و روشنگری امت اسلامی برای یافتن راه سعادت خویش است و این سعادت تنها در پرتو امامت امامان معصوم(ع) به دست می‌آید.
«در جست و جوی فدک» عنوان اثری است که محمدامین پورامینی آن را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده در این اثر آورده است، «فدک منطقه‌ای آباد در یک منزلی خیبر بود که در اختیار یهودیان قرار داشت. پس از جنگ خیبر که یهودیان خود را در موضع ضعف دیدند از در صلح با رسول خدا(ص) در آمدند و خانه‌ها و املاک خود را تسلیم حضرت کردند. بنابر احکام قرآنی و استنادات فقهی، هرجایی که بدون جنگ و خون‌ریزی به دست آید، در مالکیت حضرت رسول خدا(ص) قرار می‌گرفت و ایشان هرگونه که تمایل داشتند می‌توانستند در آن تصرف کنند. اما فدک را به بهانه اینکه صدقه و ملک عمومی مسلمانان است، از فاطمه زهرا(س) به زور گرفتند و بعدها آن را در اختیار مروان و یزید و بنی امیه و بنی مروان قرار دادند. شگفتا، فدک برای فاطمه(س) و فرزندانش حرام است ولی برای مروان و بنی مروان و بنی امیه حلال؟»
این کتاب به پرسش‌هایی از جمله فدک چیست و محدوده آن کجاست؟، موضع حضرت زهرا(س) درباره این مسئله، بازتاب مسئله فدک و سرنوشت فدک، پاسخ داده و از جنبه‌های مختلف فقهی و تاریخی و با تکیه بر منطق قرآنی و عقلی مسئله فدک را مورد بحث و واکاوی قرار داده است.
در پایان این کتاب، با بیان دلایل وصیت حضرت زهرا(س) مبنی بر کفن و دفن پنهانی و شبانه، علت قهر و غضب ایشان را نیز بر حاکمان ستمگر وقت بیان کرده است.
این اثر که به همت اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده است در 60 صفحه و با شمارگان 5000 نسخه برای مخاطبان به چاپ رسیده است.

http://news.aqr.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=news&CategoryID=5ae38424-aed3-438c-ae33-994639165df0&LayoutID=d378a26b-af0a-44ee-bd93-fc9290d60db2&ID=501bfec5-4c58-4a49-bc78-e679d41e9df3