خبرگزاری فارس: یکی از پژوهشگران حوزه علمیه قم با بیان اینکه تبیین حدیث غدیر یکی از محورهای وحدت بین مسلمانان است، اظهار داشت: از آنجایی که با ختم نبوت نباید رهبری الهی قطع شود، خدای تبارک و تعالی در روز هیجده ذیالحجه سال دهم هجرت به پیامبر دستور داد، علی بن ابیطالب (ع) به عنوان امام تعین شود. حجتالاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار آئین و اندیشه باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص نظر اهل سنت درباره عبارت جمله «کتاب الله و عترتی» در حدیث ثقلین گفت: علمای اهل سنت توجه بسیار ویژه به دو مجموعه کتاب حدیثی خود؛ یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم دارند، در کتاب صحیح مسلم واژه عترتی ذکر شده است و عبارتی به نام سنتی به چشم نمیخورد. وواژه (و سنتی) در موطا مالک از ابو هریره نقل شده است وحال آنکه تکیه گاه اساسی ایشان صحیحین است که در آن واژه (وعترتی) آمده است. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8909021465 با انجام اصلاحات
شماره : 8909021465
وی افزود: اگر برخی از اهل تسنن به جای عترتی از سنتی استفاده کنند؛ باز در جهت معنا ضرر نمیرساند، هر چند که عترتی دارای پیام مستقیم است، این در حالی است که سنت به معنای گفتار؛ قول و فعل پیامبر است که به دنبال آن پیروی از اهلبیت(ع) لازم میآید.
این مؤلف دینی با اشاره به اینکه اصل انتخاب پیغمبر به اختیار مردم نبوده؛ بلکه امر الهی است، اظهار داشت: مسئله امامت نیز اینگونه است چون امامت تنها رهبری سیاسی نیست بلکه گستره وسیعی دارد که زعامت سیاسی نیز در میان آن میگنجد بنابر این خواست الهی در واقعه غدیر بهگونهای رقم خورد که رسولخدا (ص) در حجةالوداع قبل از اینکه مسلمانان پراکنده شوند، مردم را جمع کرد و خطبه مهم غدیر را برای مردم بیان کرد ورهبری بلا فصل امیر مؤمنان را اعلام کرد.
وی با اشاره به سخنان ثعلبی ـ یکی از علمای اهلسنت و از برجستگان در تفسیر و حدیث در خصوص این آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» معتقد است؛ وقتی این آیه نازل شد، رسول خدا(ص) دست علیبن ابیطالب(ع) را گرفت و فرمود: من کنت مولا فهذا علی مولاه از آنجایی که پیامبر(ص) مولای ابوبکر، مولای عمر و مولای بقیه صحابه بوده است، پس علی بن ابیطالب(ع) هم مولا وامام همه ایشان میشود. واین نتیجه گیری جالب و بحق ثعلبی است.
پورامینی در رابطه چرایی معرفی امام علی (ع) به عنوان وصی بلافصل توسط پیامبر(ص) گفت: هرچند که در غدیر واقعه تاریخی مهمی روی داد، ولی باید توجه کرد که پیغمبر یک سخن از خودش نمیگوید و سخنان ایشان با دستور و صلاحدید الهی است.
این پژوهشگر حوزه گفت: از آنجایی که با ختم نبوت نباید رهبری الهی قطع شود، خدای تبارک و تعالی در روز هیجده ذیالحجه سال دهم هجرت به پیامبر دستور داد، علی بن ابیطالب (ع) به عنوان امام (ع) تعین شود.
وی در خصوص معنای لغوی «مولا» در حدیث «من کنت مولا فهذا علی مولاه» ابراز داشت: برای کلمه «مولا» تقریباً ده معنا مطرح میشود که شیعه و سنی در خصوص این حدیث هفت مورد را قبول نمیکند، که در سه معنای یاور، دوستدار، صاحب اختیار (ولی امر و امام) جای نزاع باقی ماندهاست که باصطلاح ما مشترک در سه معنی میشود و برای تعیین معنای مقصود باید سراغ قرینه و شواهد رفت که قرائن وشواهد متعددی گواه بر آن دارند که مراد از لفظ مولی همان صاحب اختیار بودن است که از آن امامت و خلافت و زعامت پس از رسول خدا (ص) فهمیده می شود.
این مؤلف دینی با اشاره به اینکه هیچ کس اصل روایات «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را منکر نشدهاست و با وجود 120 هزار نفر جمعیت در روز روشن جایی برای انکار باقی نمیماند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل در تفسیر کلام پیغمبر است، اگر در شرایط عادی مثلاً در شهر مدینه یا در حضور چند تن از اصحاب این صحبت بیان میشد، آنگاه میتوان برداشت کرد؛ منظور پیامبر دوست داشتن علی(ع) است.
وی با تاکید بر اینکه با مطالعه میدانی، حضور 120 هزار نفر جمعیت و جمع کردن جمعیت حجاج در هوای گرم سزمین «خم» معلوم میشود که این قضیه فراتر از دوستی است، ادامه داد: لحن خود آیه «َ یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»؛ «پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرساندهاى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مىدارد آرى خدا گروه کافران را هدایت نمىکند.» (مائده/67) تند است و از آنجایی که رسولخدا (ص) خدا نگران اختلاف بین مردم بود، خداوند ضمانت داد که لازم نیست نگران باشی.
پورامینی با بیان اینکه تبیین حدیث غدیر یکی از محورهای وحدت بین مسلمانان است، اظهار داشت:آیاتی زیادی در مورد منزلت حضرت امیر(ع) وجود دارد، که مرحوم سیدهاشم بحرانی ودیگران در این موضوع کتاب نوشته اند. وی افزود در روایات ما آمده است: هر جا که آیهای با«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ» را مشاهده میکنید مصداق اتم آن امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع)است.
انتهای پیام/
89/9/3
12:24 عصر
12:24 عصر
تبیین حدیث غدیر و وحدت مسلمانان
بدست دست نوشت در دسته غدیر
گفتگوی خبری - فرهنگی
89/09/03 - 00:09
محمدامین پورامینی در گفتوگو با فارس:
تبیین حدیث غدیر وحدت مسلمانان را به دنبال دارد
درباره
آرشیو یادداشتها
یادداشتهای آرشیو نشده
-
کتاب بقیع در بستر تاریخ منتشر شد
مثال های نقض سیره رضوی بر ادعای گروه های تکفیری!
چگونه شعائر حسینی را در مساجد وتکایا رعایت کنیم؟
شرافت « ذی الحجه » به خاطر حج و ولایت امیرالمؤمنین (ع) است
سلاح علمی امام جواد(ع) همانند عصای موسی(ع) بود
“Sunnis have no problem visiting shrines of Supreme Imams”
اهل سنت واقعی در برابر ائمه طاهرین خاشع هستند
با قواعد رضوی می توان علوم انسانی را متحول کرد
راز عالم آل محمد (ص) بودن امام رضا (ع)!
پورامینی از ترجمه «بقیع الغرقد فی دراسة شاملة» خبر داد
آشنایی با کتاب بقیع الغرقد فی دراسة شاملة
راز دلدادگی ها به ماه بنی هاشم(ع)- متن کامل
او دیگران را بر سر سفره اسلام نشاند نه اسلام را بر سر سفره آنان
زیارت اربعین نماد تشیع است/ بیان دیدگاهها درباره حضور اهلبیت(ع
حرفی که در کتابم زدم، بحث جدیدی درباره اربعین است
[همه عناوین(382)][عناوین آرشیوشده]