سه شنبه 29 تیر 1389 10:03:51 شماره خبر :617859 |
راهکارهای قرآنی در مقابله با جنگ نرم استکبار/113 |
گروه سیاسی: برای دشمنشناسی و جریانشناسی باید معرفت تاریخی داشت تا زمینههای آن را به درستی شناخت چرا که اگر حقشناسی و حقمداری ملاک شود دیگر انسان در مواجهه با اشخاص متزلزل نمیشود حجتالاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، پژوهشگر حوزوی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با بیان اینکه جنگ نرم ریشه در تاریخ بشریت دارد، تصریح کرد: برخورد حق و باطل از همان ابتدای بشریت بوده، لذا شیوههای مختلف تقابل بین این دو جریان از دیرزمان مورد استفاده قرار گرفته شده است که یکی از مهمترین راهکارها برخورد نرم و جنگ روانی است؛ بنابراین مسئله جدیدی نیست و آنچه آن را نوین کرده، استفاده از ابزارهای جنگ نرم است. وی افزود: در واقع جبهه جنگ از قدیمالایام در دو شیوه سختافزاری و نرمافزاری مطرح بوده و اکنون نیزهست و در آینده هم خواهد بود؛ سابقا در سختافزار از ابزارهایی همچون شمشیر و نیزه و با رشد دانش بشر، به تجهیزاتی همچون توپ و تانک و بکارگیری مواد سمی وشیمیایی وحتی سلاح اتمی وهستهای رسید، اما آنچه مورد بحث فعلی است جبههای است که در قالب جبهه نرمافزاری میگنجد. این کارشناس مسائل دینی در مورد اهداف دشمن در این عرصه خاطرنشان کرد: بکارگیری ابزار در این عرصه به منظور ایجاد تغییر در بینش و نگرش جبهه مقابل است تا بتواند نهایتاً برطرف مقابل چیره شود؛ یکی از راهها این است آنچه که در اندیشهها و انگیزهها تأثیرگذار است را تغییر دهد؛ در حقیقت ابزارهای نرم برای انگیزهزدایی و ایجاد انگیزه جایگزین در طرف مقابل است تا در ادامه مسیر بهطور کامل او را مغلوب سازد. پورامینی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مشرکان در دوره صدر اسلام استفاده از شعر و هجو بزرگان دین بود، اظهار کرد: وقتی تاریخ را مورد بررسی قرار میدهیم، شعر و ادب و مواردی از این دست را خواهیم دید که مورد استفاده مشرکان قرار میگرفت. وی با اشاره به شرایط کنونی اظهار کرد: همان انگیزه و نگاه با رشد علمی بشر و بکارگیری ابزار نوین، توسعه پیدا کرده و امروز همان مطالب با استفاده از رسانههای جمعی تصویری و صوتی و ابزارهای ارتباطی همچون اینترنت، ماهواره وحتی برنامه های گوشیهای همراه مثل بلوتوث، اساماس و اماماس به صورت گستردهتری بکار گرفته میشود. این مدرس حوزه افزود: اگر دیروز دشمن در قالب شعر شخصی را هجو میکرد، امروز تبدیل به کاریکاتور و نمایش فیلم و تقلید صدا شده و در دست باطل در جهت باطل هدایت میشود. وی افزود: بکارگیری ابزار نوین سلاحی است که میتواند در اختیار حق باشد تا به اقتضای لزوم برای مقابله به مثل از آن بهره گرفت، البته با حفظ مرز تقوا این ابزار در راه حق بکار گرفته میشود. پورامینی با اشاره به نمونهای از مقابله مشرکان و مسلمانان در صدر اسلام خاطرنشان کرد: وقتی مشرکین «هبل»، یکی از بتهای خود را در برابر مسلمانان قرار دادند، با استفاده از رجز و شعر سعی در تضعیف روحیه مسلمانان کردند و به همین منظور شعار میدادند که «أعل هبل»، یعنی «بلندمرتبه باد هبل»؛ رسول خدا(ص) بلافاصله فرمان دادند که مسلمانان شعار بدهند «الله أعلا و أجل»؛ مشرکان میخواستند روحیه خود را تقویت کنند، در مقابل پیامبر مکرم اسلام (ص) با اتکا به ذات حق به مؤمنان روحیه دادند وروحیه مشرکان را شکستند؛ مواردی اینگونه وجود دارد که نشان میدهد چگونه رسول خدا(ص) صحنه را به نفع مسلمانان برمیگرداندند. این پژوهشگر حوزوی به راهکارهای مقابله با جنگ نرم پرداخت و گفت: امام علی(ع) در مورد ضرورت حفظ بیداری و هوشیاری میفرمایند «ان اخاالحرب الارق، و من نام لم ینم عنه» یک رزمنده بیدار و هوشیار است و هرکس بخوابد، باید بداند که دشمن نخوابیده است. پورامینی افزود: بیداری و هوشیاری مستلزم درک واقعی است، یعنی برخوردار بودن انسان از تحلیل صحیح مرتبط با واقعیات است که این مستلزم دشمنشناسی و جریانشناسی است. وی تصریح کرد: برای دشمنشناسی و جریانشناسی باید معرفت تاریخی داشت تا زمینههای آن را به درستی شناخت که مستلزم آن حقشناسی و حقمداری است، چرا که اگر حقشناسی و حقمداری ملاک شود دیگر انسان در مواجهه با اشخاص متزلزل نمیشود. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حادثه جمل و مقابله امام علی(ع) و خواص آن زمان یادآور شد: در دوران امام علی(ع) برخی افراد در حالیکه اعتراف میکردند حق با علی(ع) است، اما وقتی در جریان جمل، افراد خاص را در طرف مقابل دیدند، نظر و دیدشان متزلزل شد؛ امام(ع) خطاب به آنها فرمودند مطلب بر شما مشتبه شده است، چرا که حق و باطل با اشخاص قابل شناسایی نیست، «اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله»، «باید حق و باطل را بشناسی، اگر حق را شناختی اهل حق را خواهی شناخت و اگر باطل را بشناسی اهل باطل را خواهی شناخت»؛ این مطلب مهمی است که باید به آن دقت شود، ودریچه مهمی را برای موضع گیری صحیح سیاسی می گشاید. پورامینی تأکید کرد: برای داشتن درک و تحلیل صحیح نباید به مسائل دنیوی وابسته بود؛ بسیاری از مشکلات همینجاست؛ چه بسا شخصی حق را بشناسد اما به خاطر وابستگی مالی، خاندانی، حزبی و قبیلهای دست و پای او بسته شود و نتواند موضع صحیح را انتخاب و بیان کند، وابستگی ودلبستگی به دنیا از موانع اصلی برخورداری از درک وتحلیل درست وتصمیم گیری بموقع سیاسی است. ادامه دارد... |
http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=617859
چهارشنبه 30 تیر 1389 10:15:41 شماره خبر :618684 | ||
راهکارهای قرآنی در مقابله با جنگ نرم استکبار/114 | ||
گروه سیاسی: دشمن به سراغ نقطهضعفها، کمبودها و نقصها میرود؛ از مجموع نتایجی که به دست میآورد سعی میکند روحیه نشاط و امید را از جامعه و مخصوصاً جوانان بگیرد و تبدیل به روحیه یأس، ناامیدی، بدبینی و رویکرد کجبینی و کجاندیشی کند و در آخر افراد را به مرحله بیتفاوتی و بیهدفی بکشاند و در این صورت است که افراد جامعه به مسائل پیرامون خود کاری نخواهند داشت. حجتالاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، پژوهشگر حوزوی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به چگونگی شناخت حق از باطل تأکید کرد: برای داشتن درک و تحلیل صحیح نباید به مسائل دنیوی وابسته بود؛ چهبسا شخصی حق را بشناسد اما به خاطر وابستگی مالی، خاندانی، حزبی و قبیلهای دست و پای او بسته شود و نتواند موضع صحیح را انتخاب و بیان کند. این مدرس حوزه در ادامه گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه عبور از گذرگاه فتنه بسیار مشکل است گفت: در این گذرگاهها بسیاری لغزیدند؛ شخصیتی همچون «ربیع بن خثیم» در دوره امام علی(ع) در این زمینه نتوانست به درک واقعی برسد و نهایتاً از امام علی(ع) خواست که او را به نقطه دور دستی منتقل کند، چرا که نمیتوانست در مسائل داخلی آن زمان درک درستی داشته باشد؛ از طرفی هم نمیخواست از دایره حکومت جدا شود، لذا امام ایشان را به سمت خراسان فرستاد، این در حالی است که ربیع بن خثیم را از زهاد ثمانیه شمرده اند، یعنی یکی از هشت زاهد معروف دنیاست، اما با این حال در جریانشناسی، حقشناسی و حقمداری پایش لغزید؛ درست است که سمت معاویه نرفت، اما آنچه که از او انتظار میرفت را انجام نداد؛ این نشان از ضعف معرفتی است، البته به نظر میرسد که خواجه ربیعی که در مشهد مدفون است غیر از ربیع بن خثیم است، چون بر اساس برخی نقلها مثل نقل ابن حبان ربیع بن خثیم به کوفه بازگشت ودر همانجا از دنیا رفت. وی با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی در عرصه جنگ نرم اظهار کرد: فراهم کردن عِده و عُده، نیرو و امکانات در قالبها وزمینه های گوناگون برای رویارویی با دشمن در عرصههای مختلف ضروری است. پورامینی پیشگیری را مرحلهای از مقابله با جنگ نرم عنوان کرد و افزود: در مرحله پیشگیری از جنگ نرم دشمن میتوان جلوی بسیاری از اتفاقات و مسائل را گرفت؛ میشود با یک موضعگیری سیاسی، آرایش دشمن را به هم زد که البته زیرکی خاص خود را میخواهد. این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اینکه در روایات داریم {الحرب خدعه} «جنگ نیرنگ است»، استفاده میشود که برای فریب دشمن و برای جلوگیری از ضررهای بیشتر می توان با اعلام یک خبر و یا یک موضوعگیری سیاسی،ویا با بکارگیری وانجام یک آرایش نظامی و یا تغییر تاکتیکی، دشمن را در تحلیل و درک موقعیت به اشتباه انداخت. وی در ادامه به رویارویی و مقابله با دشمن در این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: اگر دشمن در این عرصه با ابزار خاص وارد شده است و روزبهروز ابزارش را توسعه و پیشرفته میکند، باید به مقابله پرداخت؛ نمیتوان گفت چون دشمن از آن استفاده میکند ما تحریم کنیم و سر در لاک خود فروببریم؛ فکر نکنیم اگر کاری صورت نگیرد خودبهخود مشکلات حل میشود. پورامینی ادامه داد: اگر دشمن از سایتها و شبکههای ماهواره استفاده میکند، اگر دشمن برای فارسی زبانها و هموطنان ما ده ها شبکه ماهوارهای به راه انداخته، ویا دشمن برای تخریب عقاید دینی مردم صدها شبکه به راه انداخته، باید زمینه را فراهم کرد تا با بهره گرفتن ازهمان ظرفیتها و امکانات، قویتر و مستحکمتر حرکت کرد.
این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: به جای اینکه در حالت انفعال وتاثیرپذیری قرار گیریم باید به مرحله تأثیرگذاری وارد شویم و ابتکار عمل را به دست بگیریم؛ اگر ابتکار عمل در دستمان باشد دشمن به سمت راه چاره خواهد رفت و اگر تنها منتظر اقدام دشمن بمانیم تا در پی آن اقدامی انجام دهیم، همان مضمون روایت حضرت امیر مؤمنان امام علی(ع) بر ما منطبق خواهد بود که فرمود «هیچ قومی در خانه خود باقی نماند، مگر اینکه ذلیل شد»، یعنی اگر کسی بخواهد در خانه خود بجنگد به ذلت میافتد؛ باید از ابزارها و امکانات نوین با کارآیی، ابتکار و خلاقیت بیشتر استفاده کرد که به حمدالله ملت ما و به خصوص جوانان ما نشان دادند مستعد و برخوردار هستند. وی با بیان اینکه باید به شیوههای دشمن در جنگ نرم دقت شود، اظهار کرد: دشمن از شیوههایی همچون نشر اکاذیب، شایعه و ترور شخصیت افراد تأثیرگذار - که گاهی مؤثرتر از ترور فیزیکی بوده است-، وارد میشود و به سراغ نقطهضعفها، کمبودها و نقصها میرود؛ از مجموع نتایجی که به دست میآورد سعی میکند روحیه نشاط و امید را از جامعه و مخصوصاً جوانان بگیرد و تبدیل به روحیه یأس، ناامیدی، بدبینی و رویکرد کجبینی و کجاندیشی کند و در آخر افراد را به مرحله بیتفاوتی و بیهدفی بکشاند و در این صورت است که افراد جامعه به مسائل پیرامون خود کاری نخواهند داشت. پورامینی خاطرنشان کرد: البته هر انسانی تشخیص و درکی دارد، گاهی اوقات تحلیل نادرست میشود و منطبق با واقعیت نیست، ولی گاهی ناشی از غرضورزی است که متأثر از عوامل دنیایی است که دست و پای انسان را بسته و چشم را به روی واقعیت میبندد و یا اگر واقعیت را ببیند قدرت بیان حق را ندارد. این مدرس حوزه زدودن زنگارهای درونی را عاملی برای حقبینی و درک صحیح حق عنوان کرد و گفت: زنگارها باید کنار برود، چه بسا وقتی انسان با خود خلوت کند مواضعش متفاوت شود؛ شاید تأکیدی که روی بحث نوافل، اعتکاف و سحرهای ماه رمضان میشود به این دلیل است که شخص با خود خلوت کند تا زمینهای برای فارغ شدن از زنگارها و دلبستگیها ایجاد شود و بتواند تشخیص درستی نسبت به مسائل داشته باشد و نهایتاً رویکردی صحیح را اتخاذ کند. |
http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=618684