سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/7/21
1:32 صبح

عید سعید فطر بر شما مبارک

بدست دست نوشت در دسته


86/7/19
2:55 عصر

۱۴ نصیحت از آیت الله طبسی نجفی

بدست دست نوشت در دسته

۱۴ نصیحت از آیت الله طبسی نجفی 

  

محمدامین پورامینی

 از لابلای برخی از نامه های مرحوم آیت الله العظمی طبسی نجفی به برخی از بستگان خود این پندها وسفارشات گلچین شده که تقدیم حضورتان میگردد:

1.     به اوقات نماز اهتمام داشته باشید ، تا میتوانید نمازتان را اول وقت بخوانید.

2.     کلمه طیبه (لا اله الا الله) را هر آنچه بشود بخوانید (تا آنجا که میتوانید بگویید).

3.     روزی صد مرتبه صلوات بفرستید.

4.     هر روز صبح صد مرتبه صلوات بگویید  آنچه خستگی وناراحتی داشته باشید رفع می شود.

5.     از خواندن آیة الکرسی وهفت مرتبه قل هو الله أحد (سوره توحید) غفلت نکنید.

6.     در همه حال خدا را حاضر وناظر بدانید.

7.     همه روز دعاها را فراموش نکنید. در راه ادعیه در هر صبح را فراموش نکنید.

8.     فراموش نکنید یک کلمه در غیر رضای خدا صحبت نکنید.

9.     هر صبح ولو نیم قران (ریال) باشد صدقه بدهید.

10.     با کسی جدال (بگومگوی بیهوده) نکنید.

11.      تا کسی را نشناسید با او رفاقت نکنید، خیلی مواظب باشید.

12.      هرکس را ملاقات کردید شما زودتر سلام کنید. در سلام بر کوچک وبزرگ پیشی بگیرید.

13.      نگذارید کسی بر شما زودتر سلام کند، جلب محبت میشود.

14.      حرف کسی را به کسی دیگر نقل نکنید.


86/7/15
8:20 عصر

عید فطر وتعطیلات

بدست دست نوشت در دسته

محمدامین پورامینی

بی شک کشور عزیز ما ایران از قابلیتها، فرهنگها، توانمندیهاى فراوان برخوردار است، واز سوى دیگر ایران وایرانى توانسته است با برخوردارى از مکتب اسلام بر رشد وشکوفایى وبالندگى خود بیفزاید، وآنجه زیبا جلوه گرى میکند هم آمیختگی وسازش میان آیین دینی ورسم ملى است، بطور مثال نوروز ما رنگ دینی ومعنوى گرفته وبا دعاى ( یا محول الحول والأحوال) وبا حضور در اماکن مذهبى جلوه دینى گرفته است.

بی تردید اسلام جزء جدایى ناپذیر روش ومنش ملت ما در آمده است، واین ریشه از گذشته ونشان از درک وجایگاه ما دارد، از این رو بر ما ودولت مردان است که با نگرشى عمیق از این زاویه به بازنگرى جایگاه عید فطر وعید قربان - به عنوان دو عید بزرگ اسلامى - پردازد.

باید اعتراف کرد که متأسفانه در جامعه ما اهمیتى که به اعیاد اسلامى داده مى شود در حد وشآن وباور ملت ما نیست، به گونه اى که عده اى فکر میکنند عید فطر براى روزه گیران، عید قربان براى حاجیان، عید غدیر براى سادات بوده و عید نوروز براى همگان است!

چه کسى مسئول است؟ طبیعى است که دانش آموزى که شرینى 15 روز تعطیلى عید نوروز را چشیده است به آن نگاه ویژه کند، وچه بسا آن را برترین عید بشمارد، وآن را عید اصلى وبقیه را فرعى انگارد!

چه باید کرد؟ جداى از فرهنگ سازى وروشنگرى عمومى به نظر مى رسد که ما هم باید همگام با دیگر مسلمانان جهان، وبلکه پیشاپیش آنان بهاى لازم وبیش از حد کنونى را به این دو عید بزرگ بدهیم، وبمناسبت عید فطر چهار روز وبه مناسبت عید قربان سه روز تعطیل رسمى داشته باشیم، ودر عوض یک هفته از تعطیلات عید نوروز بکاهیم.

 


86/7/10
1:23 صبح

مصاحبه با شبکه کوثر

بدست دست نوشت در دسته

TinyPic image 

شب نوزدهم ماه رمضان ۱۴۲۸ در مصاحبه با شبکه کوثر پیرامون اهمیت شب قدر

 TinyPic image 

این مصاحبه در تاریخ ۹/۷/۱۳۸۶ از ساعت ۱ تا ۳ بامداد انجام وبطور مستقیم پخش گردید ودر لابلای آن صحنه هایی از مراسم شب قدر در حرم امام رضا(ع) وحضرت معصومه (ع)  وامام خمینی وتهران به نمایش گذاشته شد.


86/7/9
4:7 عصر

شخصیت على (ع) در نگاه دیگران

بدست دست نوشت در دسته

 شخصیت على (ع) در نگاه دیگران

علی مع الحق والحق مع علی

محمدامین پورامینى

 

1- ابن عباس : على (ع) اولین کسى است که دو شهادت را گفت (یعنى اولین مسلمان بود که گواهى به یگانگى خدا و پیامبرى حضرت رسول خدا (ص) داد) ، وبرابر دو قبله (بیت المقدس وکعبه) نماز گزارد، و با رسول خدا دو بار بیعت نمود (بیعت عقبه وبیعت رضوان) ، وخدا به او توانایى علمى وبدنى داد، او پدر دو امام حسن وحسین بود که دو بار خورشید بخاطر وى برگشت، او دو بار شمشیر بدست گرفت (یک بار دوره رسول خدا ونقش بى همانند او در جنگهاى آن زمان، وبار دیگر در دوره زمامدارى خود بخاطر سرکوب دشمنان مسلح داخلى ناکثین – جنگ جمل به سرکردگى طلحه وزبیر وعائشه - ، قاسطین – جنگ صفین به سرکردگى معاویه -  ومارقین – خوارج - )، نقش او در امت همانند نقش ذوالقرنین است.

2- ابوبکر: کجا همانند تو یافت می شود أى ابوالحسن!

3- عمر: اگر على نبود عمر هلاک می شد!  من به خدا پناه می برم اگر مشکلى پیش آید وعلى نباشد.

توضیح: شخصیت درخشان امیر مؤمنان على علیه السلام  بقدرى فروزان است که دیگران را وادار میکند در برابر او سر کرنش پایین آورند، گرچه قدرت طلبى وریاست خواهى عده اى مسیر تاریخ هدایت بشرى را عوض کرد.

4- عائشه: على داناترین مردم به سنت است.

5- معاویه: فقه ودانش با مرگ على مرد.

توضیح: معاویه از سردمداران ودشمنان اصلى امیر مؤمنان است، او چاره اى ندارد جز اعتراف به واقعیت، او پیشتر به ابن عباس گفته بود: ما به همه جا نوشتیم ودستور دادیم کسى از فضایل على ودودمانش لب به سخن نیاورد، تو هم آرام گیر ولب فرو بند! ، همچنین دستور داده بود که هر نوزادى که نام على بر او نهند کشته شود!

6- امام احمد بن حنبل: آن اندازه که براى على (ع) از فضائل روایت گردیده است براى هیچکس از یاران پیامبر نقل نشده است.

عبد الله فرزند امام احمد بن حنبل گوید: به پدرم گفتم: یاران رسول خدا بر اساس برترى چگونه اند؟ گفت: از نظر خلافت ابوبکر وعمر وعثمان، گفتم : پس على چى؟ گفت: فرزندم! على بن ابى طالب از خاندانى است که هیچ کس را با آنان نتوان مقایسه کرد.

همچنین او میگوید: هرکس على را دشمن دارد جایگاهش پست ترین جاى جهنم است.

7- امام شافعى: من بدون هیچ گونه تردیدى برترین امام وبهترین هدایتگر را دوست دارم, اگر دوستى وصى وجانشین رسول خدا علامت رافضى بودن است پس بدانید که من رافضى ترین بندگانم.

او همچنین میگوید: من چه گویم در باره ى کسى که دوستانش بخاطر ترس فضائلش را پنهان داشتند، ودشمنانش بخاطر حسدورزى آن را کتمان نمودند، با این همه فضائل ومناقب او همه جهان را گرفته است ؟


86/7/8
12:9 صبح

على مظلوم همیشه تاریخ

بدست دست نوشت در دسته

  على مظلوم همیشه تاریخ 

 محمد امین پور امینى

 از على گفتن و او را نشناختن سخت است ، او چهره همواره مظلوم جهان باقى خواهد ماند، آن زمان که کرسى طلبان بر وى ستم کردند واو را مجبور به خانه نشینى نمودند وجهان بشریت را از پرتو خورشید وى محروم ساختند و او تنها بخاطر ماندگارى اصل وکیان اسلام این عزلت را بجان خرید تا مبادا رنجها وکوششهاى رسول خدا (ص) به هدر رود،  واین قوم به همان عهد نادانى وجهالت وگمراهى دوره پیشین خود برگردند وعنوان عقب گرا وواپسگرا بر خود گیرند، وزحمات یامبر(ص)  بر باد  رود ، ورنج وکوشش وى بى ثمر.

آرى آن زمان نقطه آغازین دوره ستم بر على بود، گرچه ریشه آن را در پیش از آن باید جستجو کرد، او تاوان نقش بى همتاى خود را در دفاع از رسول خدا (ص) وآیین جهانیش پرداخت، وضربه خوردگان جنگهاى بدر وخیبر وحنین و.. اینگونه از وى انتقام گرفتند.

ستم پیشگان در خانه او را بستند،  این در تنها خانه اىبود که رسول خدا (ص) اجازه داد که به سمت مسجد باز باشد، وجز آن در تمامى درها بسته گردد، ولى آنچه شد باز شدن تمامى درها جز در خانه على بود! ، این همان درى است که پیامبر شش ماه کنار آن قرار گرفت وبا تلاوت آیه تطهیر آنان را به نماز فرا مى خواند، تا به امت بفهماند این آیه مصداقى جز اهل این خانه ندارد، ولی آتش بیاران معرکه  گرد این خانه جمع شدند، و تهدید کردند که خانه را با هرکس اندرون اوست مى سوزانند!  على اینجا تک وتنهاست ، ودر این راه فاطمه (ع) را ازدست داد و شهید ولایت گشت، فاطمه (ع) با وصیت نامه سیاسى خود که < مرا شبانه غسل وکفن کن ودر دل شب پیکر مرا به خاک بسپار>  پرده از چهره ستمکاران برداشت.

پس از غم شهادت فاطمه ، بار اندوه على دوچندان شد. واین غم بیست وپنج سال ادامه یافت.

در زمان خلافت کوتاهش مال پرستان، ریاکاران، ستمکاران جاى نداشتند وپرچم مخافت برداشتند..

تا شب 21 ماه رمضان سال چهلم فرا رسید، وروح ملکوتى او به حق پرکشید، ولى باز ستم بر على ادامه پیدا کرد، تا آنجا که امویانى در کربلا حسین (ع) را محاصره کردند گفتند : ما با تو به خاطر دشمنى که با على داریم میجنگیم!

امروز هم على مظلوم است، جلوه ستم رنگ عوض میکند، ولى هدف یکى است.


86/7/2
11:52 عصر

عرض حال فقط

بدست دست نوشت در دسته

من تنها به حرم حضرت اباالفضل العباس علیه السلام مى روم


مرحوم آیت الله آقاى حاج شیخ هادى حائرى شیرازى ، فرزند مرحوم ملا امین شیرازى ، یکى از عالمان وارسته و متقى کربلاى معلى به شمار مى آمد . او که در سال 1308 هجرى قمرى متولد شده بود، مدتها در حوزه علمیه نجف اشرف و کربلا به تحصیل و سپس به تدریس سطوح عالیه اشتغال داشت و در جمع حضرات آیات عظام میرزا مهدى شیرازى ، حاج شیخ یوسف بیارجمندى ، حاج شیخ محمدرضا اصفهانى و... از مشاوران نزدیک و خواص اصحاب فقیه زاهد مرحوم آیه الله العظمى حاج آقا حسین طباطبائى قمى (ره ) محسوب مى شد. فرزند ایشان آقاى حاج محمد حسن - که اکنون یکى از بازاریان تهران است - جریان زیر را به نقل از مادرشان بازگو نموده است :
منزل مرحوم والد سابقا در محله جیه در کوچه اى پشت مدرسه خدیجه کبرى (ع) در خیابان سرسدر قرار داشت . روزى جمعى از اشرار وابسته به یکى از خاندانهاى معروف به نام ... که حرمت علم را نشناخته و از درک منزلت عالمان عاجز و بیگانه بودند، در راه خانه متعرض مرحوم والد شده و به ایشان جسارت و بى ادبى روا مى دارند، تا آنجا که عمامه ایشان از سر بر زمین مى افتد. او با ناراحتى تمام به منزل رفته و دوباره عمامه را به سر پیچیده و از منزل خارج مى شود. آنان به گمان اینکه او قصد شکایت به کلانترى را دارد، دیگر بار راه را بر او سد کرده و مقصد را مى پرسند، ایشان مى گوید: خیر، من تنها به حرم حضرت اباالفضل العباس علیه السلام مى روم . آن بى معرفتان قضیه را سبک انگاشته و راه را باز مى کنند و ایشان به طرف حرم مطهر رهسپار مى گردد و پس از عرض حال به منزل باز مى گردد. همان شب یکى از جوانان ، بدون آنکه سابقه بیمارى داشته باشد، ناگهان گرفتار مرگ مى شود. فرداى آن روز هنوز از کار تجهیز او کاملا فارغ نشده بودند که باز هم مرگ سراغ جوانى دیگر از ایشان مى آید، و روز سوم هم ... بالاخره عاقلان قوم بالاتفاق جمع شده و به منزل مرحوم حاج شیخ هادى مى آیند، و ضمن گریه و زارى به دست و پاى ایشان افتاده و طلب حلالیت و کسب رضایت مى کنند، و عرضه مى دارند مگر شما مى خواهید همه خانه هاى ما را تاریک کنید. ایشان در پاسخ مى گوید: من فقط خدمت آقا عرض حال کردم و بس ، و در خواست انجام کارى معین نکردم و آن را به خود آقا واگذار کردم . سرانجام با انجام عذر خواهى ، جریان مرگ و میرها خاتمه مى یابد. آن بزرگوار در سال 1364 هجرى قمرى دار فانى را وداع گفته و در صحن مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام مدفون شد. مرحوم آیه الله العظمى آقاى شیخ محمد رضا طبسى نجفى (قدس سره ) داماد ایشان بودند.
مى بوسید!
آن نخل به خون طپیده را مى بوسید

آن مشک ز هم دریده را مى بوسید

خورشید کنار علقمه خم شده بود

دستان ز تن بریده را مى بوسید (314)

http://www.abalfazl.com/keramat/shia/shia21.htm#-6


86/6/23
12:29 صبح

سیره معصومان(ع) در ماه رمضان

بدست دست نوشت در دسته

سیره معصومان(ع) در ماه رمضان

محمد امین پورامینی

ماه مبارک رمضان ماه ضیافت رحمان از بندگان خود مى‏باشد و خوان رحمت الهى گسترده است- بجاست که با نگاهى گذار به سیره معصومان(ع) در این ماه رفتارهاى فردى و اجتماعى آنان را سرمشق زندگى خود قرار دهیم.

بطور کلى مى‏توان سیره آن بزرگواران را در دو بخش مورد مطالعه و بررسى قرار داد.

الف) رابه خود و خدا( بعد فردى)

1- تغییر حالت

سید ابن طاووس‏« ره‏» نقل مى‏فرماید که وقتى ماه مبارک رمضان فرا مى‏رسید رنگ چهره پیامبر اکرم(ص) عوض مى‏شد و زیاد به نماز و دعا مى‏پرداخت (1) ، تغییر حالت آن حضرت در دهه آخر ماه مبار رنگ مضاعفى به خود مى‏گرفت، بگونه‏اى که تمام شبها را به شب زنده‏دارى و عبادت سپرى مى‏کرد. (2)

درباره حضرت امام زین العابدین(ع) نقل شده است که ایشان در این ماه کاملا غرق در دعا و تسبیح و استغفار و ذکر تکبیر مى‏گشت. (3)

نمازهاى مستحبى

گرچه بجا آوردن نمازهاى مستحبى و نوافل یکى از مسائل عادى و روزمره آن بزرگواران بوده است. ولى در ماه رمضان حالت مضاعف به خود مى‏گرفت، تا آنجا که نمازهاى مخصوصى توسط آنان در ماه مبارک رمضان و شبهاى قدر خوانده مى‏شد، که ذکر تفصیل آن مجال دیگرى مى‏طلبد.

3- تلاوت قرآن

ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و پیامبر اکرم(ص) و عترت طاهرینش که خود قرآن ناطقند و هیچگاه ایشان از قرآن، و قرآن از ایشان جدا نبوده، و تلاوت آیات دلنشین آن جزء برنامه روزمره ایشان بوده است، عنایت‏خاصى نسبت‏به تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان مبذول مى‏داشتند و توجه اصحاب و یاران خود را نسبت‏به آن جلب مى‏نمودند، تا آنجا که در مورد حضرت امام سجاد(ع) نقل شده است که چهل بار قرآن را در ماه مبارک ختم مى‏نمود. (4)

4- نیایش

چگونه خواستن و از چه کسى خواستن و به چه انگیزه‏اى خواهش کردن از مهمترین مطالبى است که در هر درخواستى، نهفته است اینجا سخن از درخواست از یگانه معبود قادر و تواناست که معصومین(ع) بر بشریت منت نهاده و نحوه درخواست را در قالب‏« دعا» به عالى‏ترین وجه ممکن نشان داده‏اند. و علاوه بر لذت سخن گفتن با خداوند عالیترین مضامین معارف تابناک الهى را در آن جاى داده و از خود یادگارهایى بس ارزشمند به ودیعت نهاده‏اند.

در ماه مبارک رمضان دعاهاى مخصوصى از آن بزرگواران رسیده است که تنها به ذکر عناوین آن‏ها در این مقاله اکتفا مى‏شود:

الف- دعا در وقت دیدن هلال ماه مبارک.

ب- دعاى پیامبر اکرم(ص) در وقت وارد شدن به ماه مبارک رمضان،

ج- دعاى پیغمبر اکرم(ص) در شب اول،

د- دعاى ابو حمزه ثمالى در هر شب،

ح- دعاى سحر،

و- دعاى اول صحیفه سجادیه،

ز- دعاى وقت افطار،

ط- دعاى امام زین العابدین(ع) در شبهاى نوزدهم و بیست و یکم،

ظ- دعاى پیامبر اکرم(ص)، و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) در ماه مبارک رمضان.

ى- دعاى پیامبر اکرم(ص) و امام زین العابدین(ص) در شب بیست و هفتم،

ل- دعاى پیامبر اکرم(ص) در شب آخر هر ماه،

ن- دعا به هنگام وداع با ماه رمضان،

5- احیاى شب قدر

معصومین(ع) در شبهاى قدر شب زنده‏دار بودند، و نه تنها خود به احیاء آن مى‏پرداختند بلکه خانواده و کودکان و فرزندان خویش را به انجام آن وامى‏داشتند، روایت‏شده است که رسول خدا(ص) در شب بیست و سوم ماه، خفتگان از خانواده خود را از خواب بیدار مى‏کرد و آب به صورت آنها مى‏پاشید. (5)

حضرت فاطمه زهرا(س) نیز نمى‏گذاشت کسى از فرزندانش در آن شب به خواب رود، و آنان را با کمى غذا و ایجاد آمادگى از روز و با انجام استراحت در روز، آماده مى‏ساخت، و مى‏فرمود محروم کسى است که از خیر این شب محروم ماند. (6)

و یک سال حضرت امام صادق(ع) به بیمارى سختى گرفتار شده بود، آن حضرت دستور داد که در شب بیست و سوم ایشان را برداشته و به مسجد پیامبر(ص) بردند، و آن شب را در آن مکان شریف به احیاء گذارند. (7)

6- آداب افطار

چگونه افطار کردن، و با چه افطار کردن از جمله مسائل قابل توجه سیره است. از پیامبر(ص) و ائمه هدى(ع) ادعیه خاصى در وقت افطار نقل شده است. امام صادق(ع) مى‏فرماید که پیامبر اکرم در وقت افطار این دعا را مى‏فرمود:« اللهم لک صمنا و على رزقک افطرنا فتقبله منا، ذهب الظلما و ابتلت العروق و بقى الاجر» (8) بار خدایا براى تو روزه گرفتیم، و بر روزى تو افطار نمودیم، پس آن را از ما بپذیر.

حضرت امیر المؤمنین(ع) در وقت افطار مى‏فرمود: «اللهم لک صمنا و على رزقک افطرنا فتقبله منا انک انت و السیمع العلیم‏» (9) خدایا براى تو روزه داشتیم، و بر روزى تو افطار کردیم. پس آن را از ما قبول نما، همانا که تو شنوا و دانایى.

و اما اینکه با چه چیزى افطار مى‏نمودند، مواردى نقل شده است، از امام باقر(ع) نقل شده است که پیامبر اکرم با آب و خرما، و یا آب و رطب افطار مى‏نمودند (رطب غیر از خرما است). (10) و اگر آن حضرت شیرینى و حلوا نمى‏یافت‏با آن افطار و گاهى با شکر که از نى گرفته مى‏شد، افطار مى‏کرد. (13) و امام صادق(ع) مى‏فرماید: پیامبر، اکرم(ص) با شیرینى و حلوا افطار مى‏نمود، و اگر آن را نمى‏یافت‏با آب ولرم افطار مى‏کرد، و مى‏فرمود: آن باعث پاکیزگى کبد و معده است،و دهان را خوشبو مى‏سازد، و ریشه دندان و دید چشم را تقویت مى‏نماید. (14) بنابر این از مجموعه روایات استفاده مى‏شود که آن حضرت- در صورت امکان- با یک ماده شیرینى مثل حلوا، خرما، و در صورت نبود آنها با آب نیمه گرم و ولرم فطار مى‏نمود.

ابن طاووس از امام باقر(ع) نقل مى‏کند که حضرت على(ع) دوست داشت که با شیر افطار کند. (15)

7- غسل

پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان هر شب غسل مى‏کرد. (16) حضرت امام باقر(ع) شبهاى نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و پنجم را غسل مى‏کرد (17) ، و امام صادق(ع) در شب بیست و سوم دو بار غسل مى‏نمود، یک بار در اول شب، بار دوم در آخر شب. (18)

8- اعتکاف

یکى از مستحبات بسیار مهم و سازنده اعتکاف است. که تفصیل و شرائط آن در کتب فقهى آمده است و از عهده این نوشته خارج مى‏باشد، امام صادق(ع) فرمود: یکبار رسول خدا(ص) در دهه اول ماه رمضان به اعتکاف نشست و در رمضان دیگر در دهه دوم، و در رمضان پس از آن در دهه سوم اعتکاف نمود. و بعد از آن همیشه در دهه آخر رمضان به اعتکاف مى‏نشست. (19)

9- وداع با ماه رمضان

برخاستن از سفره ضیافت الله براى عارفان دلداده حق سخت و ناگوار است. لذا همانطور که جدایى عاشق از معشوق، به سختى هر چه تمام‏تر صورت مى‏گیرد، پیامبر اکرم(ص) چگونگى وداع با ماه رمضان را چنین بیان مى‏کند: جابر بن عبد الله انصارى نقل مى‏کند که در جمعه ماه رمضان، بر رسول خدا وارد شدم. هنگامى که چشم او بر من افتاد فرمود: اى جابر این جمعه آخر ماه رمضان است، پس با او وداع کن و بگو:« اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا ایاه، فان جعلته فاجعلنى مرحوما، و لا تجعلنى محروما» یعنى خدایا، این رمضان را آخرین روزه ما قرار مده، و چنانچه قرار دادى پس ما را مورد رحمت‏خود قرار بده و ما را محروم ساز، و هر کس این را بگوید به یکى از دو امر نیکو( احدى الحسنیین) نائل مى‏شود، یا آنکه عمر پیدا مى‏کند و ماه رمضان بعدى را درک مى‏نماید، و یا آنکه مورد بخشش و رحمت‏خدا قرار مى‏گیرد. (20)

10- شب عید فطر

از مجموعه روایات استنباط مى‏شود که این شب از جایگاه بس والایى برخوردار است، و معصومین(ع) آن را به احیاء و شب زنده‏دارى مى‏گذراندند. حضرت على بن الحسین امام زین العابدین(ع) شب عید فطر را در مسجد به نماز مى‏گذارند تا آنگاه که صبح شود.

11- نماز عید فطر

رسول خدا(ص) روز عید بعد از طلوع آفتاب خارج مى‏شد و هنگامه خروج به اطراف آسمان مى‏نگریست و مى‏فرمود که در آن روز بر جا نماز و حصیر نماز مخوان،یعنى روى خاک بنشین و بر آن نماز بخوان.

فقهاء عظام مستحباتى را براى این روز ذکر نموده‏اند که از جمله آنها، نماز را در صحرا بپا داشتن، خارج شدن امام با پاى برهنه و پیاده، و توام با وقار و ذکر خدا، و سجده بر زمین و...

روز عید فطر روز اجر و گرفتن نتیجه امتحان است. قهرا در هر امتحانى نتایج‏یکسان نیست. شیخ صدوق(ره) نقل مى‏نماید: امام حسن مجتبى(ع) گروهى از مردم را در روز عید فطر دید که به بازى و خنده مشغولند، حضرت رو به یاران خود کرد و فرمود:« خداى عز و جل ماه رمضان را محل مسابقه بندگان خود قرار داده است که به واسطه اطاعت‏خویش بسوى رضوان الهى پیشى مى‏گیرند، پس گروهى سبقت گرفتند و پیروز و رستگار گشتند، و گروهى عقب ماندند و محروم شدند، پس عجب دارم از کسى که خندان است و به لهو و بازى مشغول است در روزى که نیکوکاران به اجر و ثواب رسیده و کوتاهى ورزان از آن بى‏فیض و محرومند، به خدا سوگند اگر پرده برداشته شود هر آینه نیکوکار به عمل نیک خویش و بدکار به عمل بد خود مشغول خواهد شد.» (21)

ب) رابطه خود و مردم( بعد اجتماعى):

1- ایجاد آمادگى براى ماه رمضان

در آستانه ماه مبارک، معصومان(ع) اهمیت و عظمت ماه مبارک رمضان را به مرمدم گوشزد نموده و آنان را به استفاده از این ضیافت الهى فرا مى‏خواندند که در این زمینه خطبه‏هاى بسیار جالب از پیامبر اکرم(ص) و امیر المؤمنین(ع) و روایات تکان دهنده‏اى صادر شده است، که براى نمونه به ذکر دو روایت‏بسنده مى‏کنیم:

امام صادق(ع) در آستانه ماه مبارک رمضان اینگونه به فرزندان خویش سفارش مى‏فرمود:« نهایت کوشش خودتان را بنمایید که در این ماه روزى‏ها تقسیم مى‏شوند، و سرآمد عمرها و اجلها نوشته مى‏شود و در آن شبى است که عمل در آن ماه از عمل هزار ماه برتر و افضل است.»

ابو صلت مى‏گوید: بر حضرت امام رضا(ع) در جمعه آخر شعبان وارد شدم. حضرت به من فرمود: «اى ابا صلت، بیشتر روزهاى ماه شعبان گذشت، و این جمعه آخر ماه است پس در این باقیمانده آن کوتاهى مورز و سابق خود را جبران کن،... و بیشتر به دعا و استفغار و تلاوت قرآن بپرداز، و از گناهانت توبه کن، تا با خلوص در ماه خدا وارد گردى.» (22)

2- سفارش به تلاوت قرآن

اهل بیت عصمت و طهارت(ع) علاوه بر آنکه خود موفق به تلاوت قرآن بودند دیگران را به تلاوت آن سفارش مى‏نمودند، و گاه نسبت‏به تلاوت بعضى سوره‏ها در بعضى از شبها عنایت‏خاصى از خود نشان داده‏اند، توجه عزیزان را به چند روایت که دو نکته ذکر شده را در بر دارد جلب مى‏نماییم.

وهب از امام صادق(ع) مى‏پرسد خوب است در ماه رمضان در چند روز قرآن خوانده شود؟ حضرت فرمود: در سه روز به بالا.

امام باقر(ع) فرمود:« لکل شى‏ء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان‏» (23) هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

از بین سوره‏هاى قرآن به تلاوت این سوره‏ها سفارش شده است.

1و 2: سوره عنکبوت و روم:

تلاوت این دو سوره در شب بیست و سوم ماه رمضان توصیه شده است.

امام صادق(ع) فرمود:« من قرا سورة العنکبوت و الروم فى لیلة ثلاث و عشرین فهو و الله یا ابا محمد من اهل الجنة‏» (24) سوگند به خدا کسى که سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم رمضان بخواند از اهل بهشت است. البته این به معناى اقتضاء است که با وجود شرائطش چنین نتیجه‏اى را بدنبال خواهد داشت.

3- سوره قدر در وقت‏سحر و افطار:

از امام زین العابدین(ع) روایت‏شده است:« من قرا انا انزلناه فى لیلة القدر عند فطوره و عند سحوره کان فیما بینهما کالمتشحط بدمه فى سبیل الله‏» (25) کسى که سوره قدر را در هنگام افطار و سحر بخواند مانند کسى است که در این فاصله در راه خدا بخون خود غلتیده باشد.

و همین مضمون نیز از حضرت امام صادق(ع) روایت‏شده است. (26)

و نیز از امام صادق(ع) نقل شده است که هر کسى که در هر شب ماه رمضان هزار بار سوره قدر را بخواند در شب بیست و سوم عجایبى را درک خواهد کرد. (27) و در روایتى دیگر از آن حضرت اثر آن را در رسیدن انسان به سرحد نهایت‏یقین در امور اختصاصى اهل بیت(ع) قرار داده است که به واسطه دیدن بعضى از حقایق در عالم رؤیا به آن مى‏رسد. (28)

4- سوره دخان:

شیخ صدوق روایت کرده است که مردى خدمت امام باقر(ع) رسید و پرسید چگونه من شب قدر را در هر سال شناسایى کنم؟ حضرت فرمود: «وقتى که ماه رمضان آمد هر شب یکبار سوره دخان را بخوان، وقتى که شب بیست و سوم فرا رسید به آنچه که مى‏خواهى خواهى رسید.» (29)

3- کمک به مستمندان

یکى از علل و حکمتهاى روزه این است که با ایجاد حالت گرسنگى و تشنگى انسان به یاد ضعیفان و مستمندان و تنگدستان بیفتد، و هر کسى به فراخور حال ووسع خود نسبت‏به آنان کمک نماید. (30) ابن عباس مى‏گوید: وقى که ماه رمضان فرا مى‏رسید هر صاحب حاجتى که به نزد رسول خدا مراجعه مى‏کرد حاجتش برآورده مى‏شد. (31) راجع به حضرت زین العابدین(ع) نقل است که هر روز ماه رمضان را صدقه مى‏داد. (32)

4- افطارى دادن

این عمل در سیره معصومین(ع) بنحو کاملى مشاهده مى‏شود. و از امام صادق(ع) روایت است که هنگامى که حضرت امام زین العابدین(ع) روزه مى‏گرفت دستور مى‏داد گوسفندى را سر مى‏بریدند، و آن را تکه تکه ساخته و در دیگ مى‏ریختند، آن حضرت در وقت غروب به دیگها سر مى‏زد و در حالى روزه داشت‏بوى آبگوشت را استشمام مى‏نمود، آنگاه مى‏فرمود: کاسه‏ها را بیاورید این کاسه را براى فلان کس و دیگرى را براى فلان بکشید، و همینطور کاسه‏ها را پر مى‏کردند تا آبگوشت‏به اتمام مى‏رسید، آنگاه خود با نان و خرما افطار مى‏کرد. (33)

5- توجه بیشتر به زیردستان و گذشت از خطاى آنان

از امام صادق(ع) روایت است که امام زین العابدین(ع) در ماه مبارک رمضان توجه خاصى به زیردستان و خدمتکاران خود داشت، و هرگاه یکى از آنها مرتکب خطایى مى‏شد او را مورد عقوبت قرار نمى‏داد، و تنها گناه او را یادداشت مى‏نمود، تا آنکه که شب آخر ماه رمضان فرا مى‏رسید، همه آنان را گرد خود جمع مى‏نمود، و کاغذهاى خطایاى آنان را بیرون مى‏آورد و بر تک تک آنان مى‏خواند و آنان به گناه خود اعتراف و اقرار مى‏نمودند، پس از آن در میان ایشان برمى‏خاست و مى‏فرمود:« با صداى بلند بگویید: اى على بن الحسین، همان خدایت نیز خطاهایت را شمارش کرده است همانگونه که تو گناهانمان را شمردى، و در کتاب، تمام اعمال کوچک و بزرگ ثبت است، و همه اعمال در نزد او حاضر است همانگونه که اعمال ما در نزد تو حاضر بود( و تو بر آن ناظر بودى)، پس از ما درگذر همانگونه که تو امید عفو و گذشت دارى، از ما درگذر تا که خدایت را بخشنده و رحیم یابى... اى على بن الحسین، کوچکى مقام خود را در برابر خداى داور دادگرى که به هیچ کس ظلم روا نمى‏دارد یادآور و از گناه ما درگذر،...» و حضرت در حالى که گریه و زارى مى‏کرد مرتب این کلمات را مى‏فرمود و آنان هم با وى هم آواز مى‏شدند و مى‏فرمود: بار خدایا تو به ما دستور دادى که از کسانى که به ما ظلمى روا داشتند درگذریم، ما بخود ظلم کردیم، پس از ما درگذر، که تو نسبت‏به آن سزاوارترى. تو به ما فرمودى که هیچ درخواست کننده‏اى را از در خانه‏هایمان رد نکنیم، ما به درگاه تو دست نیاز و درخواست‏بلند کرده‏ایم، و از تو طلب مى‏نماییم، پس بر ما منت نه، و ما را محروم مساز... آنگاه رو به آنان مى‏نمود و مى‏فرمود: من از خطایاى شما گذشتم، آیا شما نیز از من مى‏گذرید؟

و آنان در پاسخ مى‏گفتند: از تو گذشتیم اى آقاى ما، و تو به ما هیچ بدى روا نداشتى، پس آن حضرت مى‏فرمود بگوئید: بار خدایا: از على بن الحسین درگذر، همانگونه که او از ما گذشت، و او را از آتش آزاد آن همانطورى که او ما را از بندگى رهانید، و آنان آمین گفتند، و حضرت فرمود: بروید که از شما گذشتم، و همگى شما را آزاد کردم، و همگى آنان را آزاد مى‏فرمود. (34)

6- حفظ حریم دین و حرمت زمان

حفظ عفت عمومى جامعه از جمله مهمترین وظایف نظام اسلامى است‏به عنوان نمونه حد شرابخوار 80 تازیانه است، ولى اگر در ماه رمضان شراب خورده شود حالت دیگرى دارد، نجاشى شاعر در روز ماه رمضان شراب خورد، او را بنزد امیر المؤمنین آوردند، حضرت پس از یک شب زندان کردن او، و اجراى حد شرعى شرابخوارى( 80 ضربه)، 20 ضربه شلاق اضافى، بخاطر شکستن حرمت ماه رمضان بر او زد. (35) و در برخى روایات او پذیراى 39 ضربه اضافى بدان جهت‏شد. (36)

7- آزادى اسیران

بنابر نقل برخى از روایات حضرت رسول اکرم در ماه رمضان تمامى اسیران را آزاد مى‏ساخت. (37) البته این مربوط به حفظ مصالح عمومى اسلام و مسلمین است و تشخیص آن به دست‏حاکم شرعى و ولى امر مسلمین است.

این نوشته چکیده‏اى است گویا از کتابى که توسط این نویسنده در دست نگارش است، که امید است‏به فضل الهى تقدیم محضر دانش پژوهان و شیفتگان معارف گردد.



پى‏نوشتها:

1- اقبال الاعمال، سید بن طاووس، 70.

2- من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، 2: 156/2018.

3- الکافى(فروع)، شیخ کلینى، 4:88/8، وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، 10: 309/134786( چاپ آل البیت).

4- بحار الانوار، علامه مجلسى، 98/5.

5- همان، 98/160، دعائم الاسلام 1/282.

6- دعائم الاسلام 1/282.

7- بحار الانوار، 98/169.

8- الکافى 4: 95/1، من لا یحضره الفقیه 2:106/ 1850، تهذیب الاحکام، شیخ طوسى، 4: 199/576، المقنعة، شیخ مفید، 51، مصباح المجتهد، شیخ طوسى، 568، وسائل الشیعه 10: 147/13070.

9- تهذیب الاحکام 4: 200/578، بحار الانوار 98/15.

10- بحار الانوار 96، 314/15.

11- الکافى 4: 152/1، وسائل الشیعه 10:157/1310.

12- تهذیب الاحکام 4:198/569، وسائل الشیعه 10: 146/13067.

13- بحار الانوار، 96/315.

14- الکافى 4:152/4، وسائل الشیعه 10: 158/1305.

15- بحار الانوار 98/12.

16- اقبال الاعمال 195 و 237، وسائل الشیعه 3: 327/3779 و 3783، بحار الانوار 98/12.

17- بحار الانوار 98/58.

18- همان 98/160.

19- الکافى 4: 175/4، من لا یحضره الفقیه 2: 189/2105، اقبال الاعمال 107، بحار الانوار 98/4 و 150.

20- فضائل الاشهر الثلاثة، شیخ صدوق 138/149، وسائل الشیعه 10: 365/13617، بحار الانوار 98/172.

21- من لا یحضره الفقیه 2: 174/2057.

22- الکافى 4: 66/2، تهذیب الاحکام 4:192/547، وسائل الشیعه 10: 305/13481.

23- عیون اخبار الرضا 2: 51/198.

24- الکافى 2: 461/10، ثواب الاعمال، شیخ صدوق، 129/1، معانى الاخبار، شیخ صدوق، 228/1، امالى الصدوق 57/5، المقنعة 50، وسائل الشیعه 10: 302/13472، بحار الانوار 96/386.

25- ثواب الاعمال 136/1، تهذیب الاحکام 3:100/261، مصباح المتهجد 571، المقنعة 50، وسائل الشیعه 10: 361/13611، بحار الانوار 98/165.

26- اقبال الاعمال 114، وسائل الشیعه 10: 149/13076، بحار الانوار 98/11.

27- بحار الانوار 97/344.

28- همان 96/379.

29- مصباح المتهجد 571، المنقعة 50، وسایل الشیعه 10: 362/13612، بحار الانوار 98/165.

30- الکافى 1: 196/ 8، امالى الصدوق 388، وسائل الشیعه 10: 362/13612، بحار الانوار 96/379.

31- الکافى 4: 181/6، علل الشرائع، شیخ صدوق 378/1، فضائل الاشهر الثلاثه 102، المناقب 4/68، وسائل الشیعه 10: 8/12699 و 21700 و 10: 7/12697، بحار الانوار 96: 375/62 و 96: 369/50.

32- بحار الانوار 96/363.

33- اقبال الاعمال 64، بحار الانوار 98/ 82.

34- المحاسن، الشیخ ابو جعفر احمد بن محمد بن ابى خالد البرقى، 396/67، وسائل الشیعه 10:140/13049، بحار الانوار 96/317.

35- اقبال الاعمال 260، وسائل الشیعه 10:317، بحار الانوار 98/186.

36- الکافى 7: 216/15، من لا یحضره الفقیه 4:55/5089، تهذیب الاحکام 10: 94/362، وسائل الشیعه 28: 231/34632

37- دعائم الاسلام، قاضى نعمان 2: 464/ 1644، مستدرک الوسائل، محدث نورى 18: 113.

38- بحار الانوار 96/363.


86/6/19
7:11 عصر

تخریب مسجد غدیر خم توسط وهابیون

بدست دست نوشت در دسته

تخریب مسجد غدیر خم توسط  وهابیون مزدور

مسجد غدیر خم در روزهای گذشته به دست افراد سلفی ویران شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی امور حج و زیارت صدا و سیما به مدینه منوره ؛ مسجد غدیر خم که وسعتی بالغ بر 50 متر مربع داشت در منطقه غدیر خم در دو دهه اخیر به دست افراد خیر و نیکوکار ساخته شده که نشانگر وجود اهمیت این منطقه بود و افراد بومی و زائران در ان جا نماز می خواندند.
افراطیون سلفی این بنای مقدس را که در 12 کیلومتری مسجد جحفه است در اقدامی شبانه به ویرانه ای تبدیل کردند.
بنای قدیمی غدیریه نشانگر ارتباطات ویژه مردم با اماکن مقدس بوده است.
قصر غدیر خم سالن بزرگی است که دارای پنجره هایی به شکل مقرنس و نشان دهنده ساخت بنایی اساسی اثار اسلامی است که با ملات ساروج و سنگ ساخته شده است.
این بنای مقدس با وجود تخریب همچنان مورد توجه و استفاده قرار می گیرد و عاشقان ولایت و امامت در زمان های ویژه ساعاتی را در ان به عبادت می گذرانند.
بنای نخست غدیریه که جزو اثار اسلامی گذشته محسوب می شود همزمان با تخریب اماکن مختلف اسلامی از جمله قبه های موجود بر سر قبور ائمه در بقیع تخریب شد.
منطقه غدیر گودال پست و وسیعی است که از همه طرف باران را در خود جمع می کند.
بناهای باقی مانده در اطراف غدیر نشان دهنده جمع شدن اب فصلی در زمان بارش باران در منطقه است.
از سویی گیاهان موجود نشان دهنده وجود اب در سطح منطقه است به طوری که احشام نیز از ان استفاده می کنند.
رسول خدا (ص) در روز غدیر خم بیش از 150 هزار نفر را در منطقه غدیر جمع و اخرین پیام رسالت خود را به ان ها ابلاغ کرد که «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی».









منبع: لبیک

86/6/16
4:37 عصر

رقیه بنت الحسین (ع)

بدست دست نوشت در دسته

حضرت رقیه بنت الحسین (ع)

 

در نگاه آیت الله العظمی تبریزی (ره)

 

هیئت دلسوختگان حضرت رقیه (سلام الله علیها)

 

استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی حاج میرزا جواد تبریزی اعلی الله مقامه الشریف دارای دلی سوخته ومملو از عشق به خاندان عصمت وطهارت بود، به هنگام بیماری به زیارت مرقد شریف حضرت رقیه در شام شتافت، وآنجا سخنانی پیرامون آن حضرت به زبان عربی ایراد نمود که ترجمه آن تقدیم حضورتان میگردد:

 

«یادگیری احکام شرعی وفراگیری مسائل فقهی از برترین کارهاست، شما می دانید که در رابطه با ثبوت  موضوعات خارجی حدودی وجود دارد، ودر همه ویا بیشتر آنها باید بینه اقامه گردد، ولی در پاره ای از امور مجرد شهرت کافی است، ومجرد شهرت در ثبوت آنها کافی است، ونیازی به اقامه بینه و یاچیزدیگری ندارد، وصرف شهرت کافی است، مثل آنکه کسی زمینی را بخرد، وپس از آن به وی گفته شود که این زمین وقف بوده است، از امام علیه السلام از حکم این مسئله پرسیدند، حضرت فرمود: اگر بین مردم مشهور باشد  که این زمین وقف است خرید آن جایز نیست، وآن را پس بده، واز این قبیل است حدود منی ومشعر، (که با شهرت ثابت می شود)، وهمچنین مقابر ، ممکن است کسی دویست سال پیش در جایی دفن شده باشد، والآن کسی نباشد که خود محل دفن وی را در این مکان دیده باشد، ولی بین مردم مشهور باشد که در این مکان دفن شده است، این شهرت کافی است.

وازاین روست مقام ومزار حضرت رقیه بنت الحسین (ع)، که از اول مشهور بود، گویا حضرت امام حسین (ع) نشانی را از خود در شام به یادگاری سپرده است تا فردا کسانی پیدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت وحوادث آن پردازند، این دختر خردسال گواه بزرگی است بر اینکه در ضمن اسیران حتی دختران خردسال نیز بوده اند، ما ملتزم به این هستیم که بر دفن رقیه بنت الحسین (ع) در این مکان شهرت قائم است ، واینکه در این مکان جان سپرده است. ما به زیارتش شتافتیم، وباید احترام او را پاس داشت، (نگویید خردسال است) علی اصغر که کودک شیرخواری بود دارای آن مقامی است که روبروی حضرت سید الشهداء (ع) در کربلا دفن گردید، گفته اند که دفن وی در این مکان نشان از آن دارد که در روز حشر حضرت این کودک خردسال را به دست خواهد گرفت ونشان خواهد داد.

دفن این طفل خردسال در شام گواه بزرگ ونشان قوی از اسارت خاندان طهارت ، وستم رواداشته بر ایشان دارد، آن ستمی که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزای حسین را بر آدم خواند.

از این رو احترام این مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهید، وبه سخنان باطلی که میگویند که او طفلی خردسال بیش نبود گوش فرا ندهید، مگر علی اصغر کودک خردسال نیست که درروز قیامت شاهدی خواهد بود، وموجب آمرزش گنهکاران شیعه خواهد شد ان شاء الله.

بنابراین بر همه واجب است احترام این مکان را داشته باشند، وبه سخنان فاسد وبیهوده ای که از گمراهی شیاطین است گوش فرا ندهند واعتنایی نکنند.

ما با زیارت دختر امام حسین به خداوند متعال تقرب می جوییم، آن دختری که خود مظلوم بود، وخاندان وی همه مظلوم بودند».


<      1   2   3   4   5   >>   >