سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/3/25
10:6 صبح

مدینه منوره خاستگاه تشیع

بدست دست نوشت در دسته مدینه، تشیع

مدینه منوره خاستگاه تشیع

 

 

محمدامین پورامینی

شواهد تاریخی وروایی نشان دهنده این است که هیچ یک از مذاهب اسلامی پیشینه وسابقه مذهب شیعه را ندارد، چرا که تشیع مولود طبیعی اسلام، وریشه از زمان رسول خدا (ص)دارد، شیعه در لغت به معنای پیرو ، یار، یاور آمده است، همچنانکه در کتاب صحاح جوهری آمده است، این واژه در زمان رسول خدا (ص) بر یاران وپیروان حضرت امیر مومنان علی علیه السلام بکار گرفته شد، وهمان زمان کسانی که همراه،  پیرو، تابع علی علیه السلام بودند شیعیان علی گفته می شد، چنانچه در تفاسیر روائی قرآن مثل شواهد التزیل حسکانی، الدر المنثور سیوطی و.. در ذیل آیه شریفه: «ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة» سورره بینه/? (همانا کسانی که ایمان آورده وکارهای شایسته کرده اند ، آنان بهترین آفریدگانند) چندین روایت نقل کرده اند که مقصود از این بهترین آفریدگان علی وشیعیان اویند، سیوطی شافعی در جلد ششم الدر المنثور صفحه ??? چهار روایت، وحسکانی حنفی در جلد دوم تفسیر شواهد التنزیل، صفحه ??? به بعد ?? روایت در این زمینه آورده اند، که از مجموع آنان بکار گیری این واژه در زمان رسول خدا (ص) استفاده می گردد.

طبرانی در المعجم الاوسط ?/??? وابن حجر آورده اند که رسول خدا به علی (ع) فرمود: ای علی! تو ویارانت در بهشتید، تو وشیعیانت در بهشتید.

ابو هریره از رسول خدا (ص) نقل می کند که ایشان به علی (ع) فرمود: تو وشیعیانت با من در بهشت خواهید بود (المعجم الاوسط???/?- تاریخ مدینة دمشق???/??- مناقب خوارزمی/???).

ودر رابطه با استعمال این واژه در زمان پیامبر اسلام نوبختی (متوفای ???) می گوید: شیعه گروه علی بن ابی طالب است که در زمان رسول خدا وپس از او با نام شیعه علی شناخته می شوند، آنان  امامت وپیشوایی  او را پذیرفته اند.

بنابر این تاریخ صدور شناسنامه شیعه به دوره رسول خدا بر می گردد، اما دیگر مذاهب اسلامی در حد فاصل یک ونیم تا دو ونیم قرن پس از رسول خدا بوجود آمده اند.

قدیمی ترین مذهب برادران اهل سنت مذهب حنفی است ، که ابو حنیفه ـ که  اصالت وی به کابل بر میگردد - مدتی در محضر امام ششم شیعه یعنی امام صادق (ع) درس خوانده است، وپس از وی مالک بن انس است که رئیس مذهب مالکیه است، او هم از شاگردان امام صادق (ع) است، واما شافعی شاگرد ابو حنیفه، واحمد بن حنبل شاگرد شافعی است، بدین ترتیب معلوم می شود که تمامی مذاهب پس از شیعه پدید آمده اند.

با این بیان معلوم می شود که خواستگاه اصلی شیعه شهر مدینه منوره است، که از آن زمان تا کنون  در این شهر وجود دارند، وایشان ریشه از خود شهر داشته واز درون خاندان آل محمد پدید آمده اند.

زائران ایران در قبرستان بقیع با مبلغان وهابیت روبرو میشوند، که یا خود ازخارج مدینه مثل افغانستان وتاجیکستان آورده شده، ویا تحت تاثیر اندیشه های غیر مدنی با تاثیر پذیری از افکار ابن تیمیه حرانی ومحمد بن عبد الوهاب نجدی ، پس از شستشوی مغزی به تبلیغات مشغولند، ومطالبی را طوطی وار وچندش آور تکرار میکنند، چند حدیث را بدون فهم ودرایت تکرار نموده، وغیر خود را اهل بدعت وشرک میشمارند، باید به آنان گفت: این است شناسنامه ما، شما باید برای خود شناسنامه ای بیابید.