سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/2/11
12:36 صبح

حضرت فاطمه(س) در میان پنج تن آل عبا چون نگینی است که محوریتی خاص

بدست دست نوشت در دسته فاطمه زهرا

حجت‌الاسلام پورامینی، کارشناس تاریخ اسلام در گفتگو با «نسیم»: حضرت فاطمه(س) در میان پنج تن آل عبا چون نگینی است که محوریتی خاص دارد/ بر طبق راوایات اسلامی، حضرت زهرا(س) هدف خلقت است که از چرخه مستمر عبادت پدید آمده است/ میلاد ام‌الائمه(ع) عامل امان اهل زمین شد

این استاد کلام مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی در ادامه به خبرنگار «نسیم»، گفت:
- برای فهم این حقیقت که فاطمه زهرا(س) هدف خلقت است ابتدا لازم است که بدانیم هدف غایی آفرینش چیست؟ آفرینش جهان بی هدف نیست چرا که از خداوند حکیم صادر شده است. اساس آفرینش بر حکمت خداوندی استوار است؛ بدان معنا که خداوند کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد و در خلقت جهان غرض و هدفی وجود دارد.
- در جهان پهناور می توان انسان را گل سرسبد خلقت برشمرد. انسان با خصوصیات خاصی که دارد از جمله قوه عقل نسبت به سایر موجودات برتری دارد و قدرت استفاده و به کارگیری سایر موجودات جهان هستی را دارد.
- هدف اصلی وغایت نهایی آفرینش پدید آمدن موجودی است که از چرخه مستمر عبادت به دست می آید خداوند در آیه 56 سوره مبارک ذاریات می فرماید که جن و انس را خلق نکردم جز برای عبادت کردن من ؛ یعنی هدف خلقت را عبادت کردن خداوند معرفی کرد. آیا خداوند احتیاج به عبادت ما دارد؟ یا هدف چیز دیگری است؟ عبادت برنامه ای مهم است اما آنچه مهم تر است نتیجه ای است که از عبادت حاصل می شود و نتیجه عبادت را می توان به وجود آمدن انسان کامل دانست. انسان کاملی که نتیجه کمالش رسیدن به ذات باری تعالی است.
- شخص رسول خدا و پس از ایشان امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا(س) در اوج این قله ایستاده اند؛ به دیگر معنا خلقت جهان هستی هدفی دارد که آن عبادت کردن خداوند است و مقصود از این عبادت به دست آمدن وجود انسان کاملی است که کسی غیر از اهل بیت و معصومین نیستند.
- در تأویل آیات شریفه 19 تا 22 سوره الرحمن آمده است که منظور از دو دریایی که به هم می رسند و باهم مخلوط نمی شوند امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) هستند، و مراد از برزخ و حد فاصل بین آن دو پیامبر اکرم(ص) است و منظور از لولو مرجان وجود مبارک امام حسن و حسین(ع) است. بنا بر این وجود مبارک حضرت زهرا(س) مانند دریایی بی کران است که شناخت ایشان با نگاه کوتاه بشری امکان پذیر نیست.
- پیامبر اکرم(ص) می فرماید «علی منی و انا من علی» و «حسین منی و انا من حسین» یکی از معانی که از این حدیث استفاده می شود آن است که همه این بزرگواران نور واحد هستند و هرکدام قسمتی از همان نور واحد هستند؛ بنابر این نور اهل بیت یکی است و تفاوتی میان این انوار از این جهت نیست. البته ختم نبوت با رسول اسلام (ص) صورت پذیرفت، وامیرمؤمنان سید اوصیاء و فاطمه زهرا معصومه بزرگ و مادر همه امامان است. پنج تن آل عبا هدف غایی ونتیجه خلقت هستی هستند به گونه ای که فرمود: «لولاک لما خلقت الأفلاک» ، و«لولا الامام لساخت الأرض بأهلها»، و یا به تعبیر برخی بزرگان: اگر آنان نبودند خداوند آسمان و زمین، بهشت وجهنم؛ آدم وحوا، فرشتگان وسایر آفریده ها را نمی آفرید، ودر بین این پنج تن فاطمه زهرا مثل نگینی می درخشد که محوریت خاص یافته است.

http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=523626