سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/12/13
1:23 عصر

پیرامون انتخابات

بدست دست نوشت در دسته

دوشنبه 13اسفند 1386  11:54   شماره‌ خبر : 228967
انتخاب اصلح از نگاه آموزه‌های قرآنی ـ 3
حجت‌الاسلام پورامینی: مسئولیت در نگاه قرآنی امانتی در دست فرد منتخب است

گروه سیاسی: با نگاه به آیه 4 سوره نساء که می‌فرماید: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ » در می‌یابیم مسئولیت در نظام اسلامی ایران، امانتی است که از سوی مردم به منتخبین منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی و قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس هشتم، حضور در انتخابات را به منزله واگذاری مسئولیت به عنوان یک امانت به فرد منتخب دانست.

وی با اشاره به آیه 4 سوره نساء؛ «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ » گفت: هرچند در تأویل این آیه آمده است که آیه مذکور در رابطه با ائمه معصومین نازل شده و آنها باید امانت را که عبارت از بار امامت است به امام بعد از خود تحویل دهند ولی در تفاسیر آمده که این امانات منحصر به امانت مالی و مادی نیست بلکه به تعبیر علامه طباطبایی شامل علم و معارف نیز می‌شود.

این استاد حوزه تأکید کرد: ما باید با این عنوان نگاه کنیم که مسئولیت‌ خود امانتی است که از طرف مردم به شخص منتخب منتقل می‌شود و نماینده وظیفه پاسداری و صیانت از این تحفه گرانبها را ر عهده دارد.

پورامینی با اشاره به اینکه ما دارای یک نظام مردم‌سالار دینی هستیم، افزود: از یک طرف حاکمیت نظام توسط مردم انتخاب می‌شود و از طرف دیگر اختیار مردم هم مطلق نیست و باید در چارچوب شرع مقدس باشد؛ یعنی یک چارچوبی را خود مردم و باور عقیدتی آنها تعیین کرده که محفوظ می‌ماند.

این پژوهشگر علوم دینی و قرآنی ادامه داد: بنابر آنچه گفته شد نمایندگان از طرفی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و از طرف دیگر باید شرطی را که خود مردم گذاشته‌اند؛ یعنی حرکت در راستای اسلام، دارا باشد.

وی ضمن اینکه حرکت کردن در خط اسلام را از مهم‌ترین معیارهایی دانست که یک نماینده باید داشته باشد، اظهار داشت: این حرکت در خط اسلام شامل همه موضع‌گیری‌ها و انگیزها می‌شود.

 حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی:
دشمن همواره سعی می‌کند مردم را از نظام جدا کند و حضور مردم در صحنه‌های مختلف موجب حفظ نظام می‌شود

از نظر این مؤلف کتب دینی، مردم‌باوری، خدمتگذاری به مردم، در دسترس بودن، غرورناپذیربودن، دشمن‌شناس بودن، کلان‌نگری، مقدم دانستن منافع عمومی کشور بر منافع تنگ جناحی و گروهی، توجه و پیروی از جهت‌گیری‌های رهبری، داشتن توان تصمیم‌گیری براساس منافع ملی و داشتن دانش کافی و توان لازم برای انجام مطالعه دقیق و بهره‌گیری از کار کارشناسی از دیگر معیارها و ویژگی‌هایی است که مردم با مدنظر داشتن آنها می‌توانند فرد اصلح را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام پورامینی درباره تأثیر تشکیل مجلسی با حضور افراد اصلح در پیشبرد اهداف نظام، یادآور شد: چون نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و جمهوریت به معنای حضور مردم و باورکردن مردم است، بنابراین حضور این مردم خود نظام را بیمه می‌کند.

وی افزود: گاهی این حضور در قالب انتخابات است که خیلی مؤثر است و تامدت‌ها دید دشمنان را تغییر می‌دهد و گاهی در قالب راهپیمایی‌هاست که قهرا اثر خود را می‌گذارد. دشمن همواره سعی می‌کند مردم را از نظام جدا کند و حضور مردم در صحنه‌های مختلف موجب حفظ نظام می‌شود.

 

http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=228967