سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/12/1
12:35 صبح

سر امام حسین (ع) وتلاوت قرآن وسخن با مردم

بدست دست نوشت در دسته

سر امام حسین (ع)  وتلاوت قرآن وسخن با مردم

محمدامین پورامینی
سر شریف حسین)ع( چگونه سخن گفت و چه چیزى را بر زبان آورد؟ آرى، آن سر با قرآن سخن گفت تا بر همگان ثابت کندکه او شهید قرآن است. و به راستى اگر او در دوران زندگى خویش قرآن ناطق باشد، چرا نباید پس از شهادتش با قرآن سخن‏بگوید؟
در تاریخ آمده است که سر شریف امام حسین)ع( این آیه شریفه را تلاوت فرمود:
فَسَیَکْفیکَهُمُ اللّهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلیمُ

و خدا شرّ آنها را از تو دفع مى‏کند و او شنواى دانا است.
ابن عساکر از اعمش از سلمة بن کهیل نقل مى‏کند که گفت: دیدم که سر حسین بن على)ع( بر سر نیزه بود و مى‏گفت:»فَسَیَکْفیکَهُمُ اللّهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلیمُ«

در کتاب مختصر تاریخ دمشق ابن منظور آمده است: »و گفت: همه کسانى که این حدیث را روایت کرده‏اند، به کسى که‏برایشان روایت کرد گفتند: آیا به خدا سوگند مى‏خورى که از فلان کس شنیده‏اى؟ گفت: به خدا سوگند مى‏خورم که از اوشنیده‏ام، تا برسد به اعمش. اعمش گفت: پس به سلمة بن کهیل گفتم تو را به خدا سوگند که تو از او شنیده‏اى؟ گفت: به خداسوگند که من بر دروازه فرادیس دمشق از او شنیدم -نه در نظرم مجسّم شده و نه امر بر من مشتبه گردیده باشد- که مى‏گفت:»فَسَیَکْفیکَهُمُ اللّهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلیمُ«.

سخن گفتن سر امام حسین)ع( در دمشق‏
ابن عساکر به نقل از منهال بن عمرو گوید: به خدا سوگند، من در دمشق بودم که سر حسین بن على)ع( را به آنجا آوردند. درحضور سر، مردى سوره کهف را مى‏خواند تا به این آیه رسید: »اَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَالرَّقیمِ کانوا مِنْ آیاتِنْا عَجَباً«.
دراین هنگام سر با زبانى گویا به سخن آمد و گفت: »شگفت‏تر از اصحاب کهف، کشتن و حمل کردن من است.«
ابن شهرآشوب از حافظ سروى نقل مى‏کند که گفت: نیز صداى آن حضرت در دمشق شنیده شد که مى‏گفت: »لا قُوَّةَإِلاّبِاللّ ه«
)نیرویى نیست، جز به وسیله خداوند(.