سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/7/26
8:43 عصر

پیرامون وهابیت

بدست دست نوشت در دسته

پیرامون وهابیت

وهابیت دیدگاه جدیدی در مذهب سنی حنبلی است که بنیانگذار آن شیخ محمد عبدالوهاب (1082-1170 ه.خ ، ۱۱۱۵-۱۲۰۶ ه.ق، 1703-1791 میلادی) از علمای حنبلی عربستان بنیان نهاد. وی خود پیرو شیخ الاسلام ابن تیمیه بود و با غیر اندیشه های خود به مخالفت برخاست. شیخ محمد عبدالوهاب ادعا میکرد که تنها به حدیث و قرآن اعتقاد دارد ، و به گمان باطل خود واسطه کردن شخص و بندگان خدا  کفر  و شرک بود.

شیخ محمد بن عبدالوهاب در سال 1082 ه.خ (1115 ه.ق) در عونیه نجد متولد شد و در دمشق بتحصیل پرداخت و از علماء حنبلی اراء ابن تیمیه متوفی در سال706 ه.خ (728 ه.ق) و ابن قیم الجوزیه شاگرد او متوفی در سال728 ه.خ(751 ه.ق) را آموخت. ابن عبدالوهاب به بغداد و بصره مسافرت کرد و مذهب حنبلی را تکمیل کرد و در بازگشت، محمد بن سعود را که بر قبائل عتوب و عنزه امارت داشت به وهابیت دعوت کرد. البته نقش استعمار پیر بریتانیا (انگلستان) را  نباید فراموش کرد، او که بدنبال تکه تکه ساختن حکومت بزرگ عثمانی بود به تفرقه فکنی میان شیعه وسنی وپس از آن در میان سنیان  مشغول بود، خاطرات مستر همفر از نقش بریتانیا در پروراندن محمد بن عبد الوهاب بخوبی پرده بر میدارد، البته بریتانیا با مطالعه کافی از زمینه ها استفاده نمود تا آنگاه که محمد بن عبد الوهاب محمد بن سعود (جد آل سعود حاکمان عربستان سعودی فعلی) را به خود دعوت نمود، و او نیز این عقیده را بمنظور حکمرانی خود پذیرفت و افکار شیخ محمد بن عبدالوهاب را شعار حکومت خود کرد و پیمانی بین این دو برای همکاری مستمر خود وفرزندانشان بست ، وبرای نشر آن با شهر های مجاور خود پیکار ها کرد و مرکز حکومت خود را درعیه قرار داد، در آنزمان ریاض از دعوت او سرپیچید و دهام بن دواس امیر ریاض با ابن سعود سالها پیکار کرد تا عاقبت مغلوب شد و حکومت ریاض به ابن سعود رسید. پس از ابن سعود، پسرش عبدالعزیز بن سعود به امارت رسید. او نیز برای نشر آئین وهابیت کوششها و جنگها کرد. در سال1179 ه.خ (1215 ه.ق) پانزده هزار تن از وهابیون وحشیانه وددمنشانه به شهر مقدس کربلا حمله کرده و خزینه و حرم حضرت امام حسین (ع)  را بکلی تخریب کردند. چون این خبر منتشر شد فتحعلیشاه قاجار، پادشاه وقت ایران، صد هزار لشگر فراهم کرد و سلیمان پاشا والی بغداد نیز لشگری جدا برانگیخت که با لشکر وهابیون در صحرای نجد رزم کنند لکن در ایران جنگ روسیه پیش آمد و در عراق جنگ کردها برای برپایی کشور مستقل خودشان برپا شد و بدین صورت تفکر وهابیت ظهور وبقا پیدا کرد.

 افکار پوچ شیخ محمد بن عبدالوهاب منجر به نزاعهای خونینی در حجاز و عراق و کشته شدن هزاران نفر از شیعیان در شهرهای شیعه نشین عراق و طائف و همچنین در میان مناطق صوفیه کردستان عراق و ترکیه شد.

وبدینگونه چندین دهه است که وهابیت، مذهب درباری سعودی شده است، وگروهی تندرو از  میان آنان بنام القاعده و سلفی‌های تکفیری (سلفی جهادی) ظهور نموده و باعث ننگ اسلام ومسلمانان شده اند.

امروزه جریان تروریستی سلفی گری با پشتیبانی مالی سیاسی وهابیت در جهان به شدت مشغول فعالیت است، وچهره پلید خود را پشت نقاب دفاع از اهل سنت ویا طرفداران صحابه مخفی کرده است.