سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/3/5
5:49 عصر

شیخ احمد قمی الگوی ایرانیان خارج از کشور

بدست دست نوشت در دسته

 

شیخ احمد قمی الگوی ایرانیان خارج از کشور

تمبر یادبود شیخ احمد قمی منتشر شد

خبرگزاری فارس: به منظور بزرگداشت نام «شیخ احمد قمی» شخصیت برجسته ایرانی تبار تایلند، تمبر یادبود وی توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند، بر روی این تمبر تصاویری از حافظیه در شیراز و مرقد شیخ احمد قمی در «آیوتایا» پایتخت سابق تایلند نقش شده است. وجود این تصاویر نشانگر منابع فرهنگی مشترک ایران و تایلند می‌باشد.
شیح احمد مسلمانی شیعه است که در سال 1543 میلادی در شهر قم، دیده به جهان گشود. وی در اولین سال‌های قرن هفدهم (1605) به آیوتایا مهاجرت کرد و پس از مدتی توانست در سایه مدیریت و درایت خود به یکی از مقامات عالیرتبه سیام مبدل و با تاسیس نهاد شیخ الاسلامی به عنوان اولین شیخ الاسلام تایلند منصوب شود.
برخی از نوادگان شیخ احمد حدود صد سال بعد از وی مذهب خود را به بودایی تغییر داده و بسیاری از نوادگان وی نیز مسلمان باقی ماندند و همه ساله این دو نسل در کنار یکدیگر یاد جد ایرانی تبار خود را گرامی می‌دارند.
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8504070188

 

با حضور مقامات ارشد تایلند از مقام شیخ احمد قمی تجلیل شد
مراسم گرامیداشت شیخ احمد قمی اولین شیخ الاسلام ایرانی تبار تایلند امروز شنبه با حضور ژنرال سونتی رئیس شورای امنیت ملی تایلند و از نوادگان شیخ احمد، سفیر و رایزن فرهنگی سفارت ایران،مقامات کشوری و محلی و جمعی از نوادگان مسلمان و بودایی شیخ احمد قمی در کنار مقبره وی در آیوتایا پایتخت سابق تایلند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این آیین باشکوه که همه ساله در پنجم خردادماه برگزار می‌شود پس از قرائت قرآن، ژنرال سونتی، سفیر ایران و مقامات تایلندی با نثار تاج گل بر مرقد شیخ احمد قمی از خدمات وی به مردم تایلند تجلیل کردند. 

محسن پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم شیخ احمد قمی را میراث مشترک فرهنگی ایران و تایلند خواند و با اشاره به نقش وی در تقویت تعامل ملتهای دو کشور گفت : تجلیل از مقام شیخ احمد به معنی احترام به دوستی و صمیمیت مردم ایران و تایلند است.

وی از حضور ژنرال سونتی در این مراسم تقدیر و آن را نشانه پیوندهای عمیق فرهنگی بین دو کشور دانست.

« بوناک» از نوادگان شیخ احمد قمی نیز طی سخنانی ضمن تجلیل از نقش وی در ایجاد فرهنگ و مدنیت در سیام (تایلند سابق) وجود نوادگان مسلمان و بودایی وی در این مراسم را نشانگر همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در تایلند دانست .

وی با تاکید بر ضرورت تقویت مناسبات فرهنگی با ایران گفت : ایرانیها همواره دوست تایلند بوده و نقش ارزنده ای در تحکیم تفاهم و دوستی در این کشور داشته اند. در این مراسم همچنین نوادگان بودایی شیخ احمد نیز با برپایی آیین خاص بوداییان یاد وی را گرامی داشتند.

شیح احمد مسلمانی شیعه است که در سال 1543 میلادی در شهر قم، دیده به جهان گشود. وی در اولین سالهای قرن هفدهم (1605) به آیوتایا مهاجرت کرد و پس از مدتی توانست در سایه مدیریت و درایت خود به یکی از مقامات عالیرتبه سیام مبدل شود و با تاسیس نهاد شیخ الاسلامی به عنوان اولین شیخ الاسلام تایلند منصوب شود. .

http://mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=492535

این دوخبر امروز بسیار جالب وآموزنده است، شیخ احمد قمی تاجری بود متدین که از قم به تایلند رفت، وچون درست بود عزیز شد، ونته تنها ذوب نشد، بلکه دیگران را نیز  هدایت کرد، امروز بیش از هشت صد هزار شیعه تایلندی از برکات شیخ احمد قمی است، راستی چرا او اینگونه موقعیت پیدا کرد که چندین قرن مورد توجه واحترام همگانی است؟ وآیا صدها هزار هموطنان عزیز خارج از کشور ما میتوانند مثل او تاثیرگذار  ونه تاثیر پذیر باشند، وهریک چون او باعث هدایت عده ای گردند ، ونورافکنی بر دلهای مردگان افکنند؟ اگر جواب منفی است علت کدام است؟