سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/9/9
11:26 صبح

هفتم صفر؛ شهادت امام حسن(ع) یا ولادت امام موسی کاظم(ع)

بدست دست نوشت در دسته امام حسن مجتبی، امام موسى کاظم

حجت الاسلام پور امینی در گفتگو با مهر؛

هفتم صفر؛ شهادت امام حسن(ع) یا ولادت امام موسی کاظم(ع)

شناسه خبر: 2432539 تاریخ مخابره: یکشنبه 9 آذر 1393 - 10:49
مرحوم شیخ بهایی در توضیح المقاصد آورده است که شهادت امام حسن(ع) در 7 صفر بوده است، در 7 صفر در بیوت مراجع تقلید در قم و نجف مجالس عزا برپاست و حوزه های علمیه و بازار تعطیل است.

به گزارش خبرنگار مهر، از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم(ص). از طرف دیگر همزمان با عزاداری امام حسن(ع) در قم، نجف و کربلا طبق تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ولادت امام موسی کاظم(ع) جشن گرفته می شود و از رادیو و تلویزیون تبریک گفته می شود. در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی ائمه اطهار (ع) به بررسی این موضوع پرداختیم که اکنون از نظر شما می گذرد.

متأسفانه روز هفتم صفر جلوه خوبی را نمی بینیم، از یک طرف به عنوان روز میلاد امام کاظم(ع) رادیو و تلویزیون تبریک می گوید، اما همزمان در شهرهای مذهبی مثل قم، کربلا و نجف از گذشته های دور مجالس عزاداری برپاست، و بازار به عنوان شهادت امام حسن مجتبی(ع) تعطیل است. این تبریک با این مجلس عزا همخوانی ندارد و به ذوق می زند. در رابطه با روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) دو نقل تاریخی است، یکی اینکه در روز 28 صفر هست که در تقویمها آمده است، و دیگر آنکه در 7 صفر است، مرحوم شیخ بهایی در توضیح المقاصد آورده است که شهادت امام حسن(ع) در 7 صفر بوده است، در 7 صفر در بیوت مراجع تقلید در قم و نجف مجالس عزا برپاست و حوزه های علمیه و بازار تعطیل است.

از طرف دیگر برای شهادت امام کاظم (ع) هم 7 صفر آورده اند که در تقویم ها آورده اند، و مشی صدا وسیما هم براساس آن است، ولی قول دیگری هم وجود دارد که در ذی الحجه است، مرحوم کلینی در کافی و برقی در محاسن و دیگران ولادت آن حضرت را پس از انجام مراسم حج امام صادق(ع) و در ابواء آورده اند، گرچه دقیقا معین نشده است ولی می توان حدس زد که پس از بیست وسوم ذی حجه است، بسیار مناسب است که در هفته ولایت و یا پس از روز مباهله یک روز را به عنوان میلاد امام کاظم (ع) داشته باشیم، و ماه ذی الحجه ماه شادمانی است. بنابراین چه اصراری است که حتما روز 7 صفر به عنوان ولادت آن حضرت گرفته شود، محرم و صفر ماه عزاست، و تبریک ناخوشایند است، البته باید برای وقت میلاد امامان(ع) برنامه های خوبی داشته باشیم و واقعا از این جهت کم و کاستی داریم. بعد از ماه محرم و صفر، ماه ربیع است که میلاد پیامبر(ص) در آنست، و یا ولادت حضرت زهرا(س) و دیگر ائمه(ع) را داریم که باید به خوبی جلوه شادی داشته باشد.

پس همان طور که به شهادتها اهمیت می دهیم در شادی ها هم باید در حد مطلوب جلوه شادی داشته باشیم. بنابراین پیشنهاد من است تبریک گفتن هیچ مناسبتی در ماه محرم و صفر ندارد. روایت شهادت امام حسن(ع) در این روز هم این بحث رامضاعف کرده است. شهادت امام رضا(ع) را در عراق 17 صفر می گیرند که در ایران مرسوم نیست اما چون 7 صفر هم میلاد و هم شهادت داریم جلوه بدی پیدا کرده است، بنابراین پیشنهاد من این است با توجه به اینکه تولد امام کاظم(ع) قول دیگری دارد اگر این قول به عنوان میلاد معتبر دانسته شود بسیار بهتر خواهد بود، تا در 7 صفر مجلس عزای امام حسن(ع) به طور مستقل برپا شود وحق این امام مظلوم بهتر ادا شود و مجالس پرشور در امام مجتبی(ع) گرفته شود.

http://www.mehrnews.com/news/2432539/