سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/8/26
8:56 صبح

گاندی و چه گوارا هم وامدار دعوت همگانی عاشورا هستند

بدست دست نوشت در دسته نهضت حسینی

سرویس : اندیشه   زمان :   1393/8/17 - 13:16   شناسه خبر : 415303
حجت الاسلام پورامینی در گفتگو با شبستان: گاندی و چه گوارا هم وامدار دعوت همگانی عاشورا هستند

خبرگزاری شبستان: گستره این نهضت، همگانی است، و دعوت ایشان فراگیر بود، و این مورد چیزی نیست که با مرور زمان کمرنگ شود، بلکه می تواند الهام بخش باشد و زمینه حرکت ملت ها را فراهم
کند.

خبرگزاری شبستان: «سبک زندگی حسینی با پیام هایی که دارد، ماندگار شده است و چیزی نیست که با مرور زمان کمرنگ شود بلکه با گذشت زمان جلوه گری آن بیشتر شده است و آن جلوه ها و پایه ها را ما می توانیم در محورهایی همچون ظلم ستیزی، آزادگی، عدالت خواهی، حق طلبی، امر به معروف و نهی از منکر ... بجوییم.» این جملات بخشی از گفتگوی ما با حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، محقق و پژوهشگر دینی است که مشروح سخنان وی در ذیل می آید:

 

آیا سبک زندگی حسینی برای امروز نیز کاربرد دارد یا سبکی آرمانی است که بشر حتی توان نزدیک شدن به آن را نیز ندارد؟

کاری که امام حسین (ع) انجام دادند کار ویژه ای بود که با آن عمق و سطح دید و تاثیرگذاری از غیر امام حسین (ع) ممکن نبود. چراکه چهره هایی سرشناس در آن زمان مانند عبدالله بن عباس و افرادی این چنینی بودند ولی آنها آن دید و حوزه تاثیرگذاری را نداشتند، و حتی در حد کمک رسانی هم پا پیش نگذاشتند چه برسد به اینکه بخواهند مستقل پا به عرصه بگذارند و اقدامات درخوری انجام دهند.

اما امام حسین (ع) یک کار اساسی انجام دادند آن هم مبارزه با اسلام اموی و اسلام وارونه که اگر ایشان این کار را نمی کردند آن چیزی که به اسم اسلام حاکم بود به عنوان اسلام به خورد تمام انسان ها تا ابدیت خورانده می شد. یکی از جملات معروف ایشان در زمان رخداد این فاجعه این بودکه "باید فاتحه اسلام را خواند اگر امت مبتلا به حاکمی مانند یزید باشد".

 

با این نگاه واقعه عاشورا بیانگر چه حقیقتی است؟

در واقع اگر ما این طور به نهضت امام حسین (ع) نگاه کنیم؛ مشاهده می کنیم ایشان نگاهی به درازای یک تاریخ داشته اند و تنها سال 61 قمری را نمی دیده اند، این مبارزه و این پرچمی که امام حسین (ع) برداشتند و برافراشتند در واقع برای همه زمان ها و مکان ها و بخصوص برای دوره کنونی کاربرد دارد، و در صحنه واقعیت جامعه نیز قابل لمس و تحقق است، زیرا یکی از مشکلاتی که هم اکنون کشورهای اسلامی و حتی برخی کشورهای غیراسلامی و البته با نقشه و هدایت استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا گرفتار آن شده اند، حرکت های تکفیری است که اسم های مختلفی مانند بوکوحرام، القاعده، النصره ، طالبان و داعش .... دارند و همه دنبال یک هدف آن هم نشان دادن چهره انحرافی و امتداد اسلام وارونه و اموی بجای اسلام ناب محمدی هستند.

حضرت سیدالشهدا(ع) در سال 61 برای رویارویی با اسلام وارونه که همان اسلام اموی است رهبری قیام  خونین کربلا را بر عهده گرفتند، که سخن گویای آن حضرت (ع) در روز عاشورا هم ناظر به همین است، آنجا که فرمودند: "وای برشما ای شیعیان ابوسفیان! یعنی وای برشما ای پیروان بنی امیه" اگر دین ندارید و از معاد نمی ترسید لااقل آزادمرد باشید". بنابراین، کسانی که مقابل آن حضرت (ع) به صف ایستاده بودند شیعیان ابوسفیان یعنی طرفداران اسلام اموی بودند.

جان سخن در این است که امام حسین (ع) با تقدیم خون خود و فرزندان و یاران باوفایشان خواستند اسلام اصیل که همان اسلام نبوی و علوی است را زنده کنند، و آن را از اسلام حاکم اموی جدا سازد، که بخوبی این کار انجام شد.

 

سبک زندگی حسینی از نظر تلاش برای استقرار عدالت و حق طلبی دارای چه ویژگی هایی است؟ و این مولفه را چطور می توان پیاده کرد؟

سبک زندگی حسینی با پیام هایی که دارد، برای همیشه تاریخ ماندگار شده است، و چیزی نیست که با گذشت زمان کمرنگ شود، بلکه با گذشت زمان جلوه گری آن بیشتر شده است، و طرفداران آن بسیار فزونی یافته است، و آن جلوه ها و پایه ها را ما می توانیم در چند محور در نظر بگیریم: ظلم ستیزی، آزادگی، عدالت خواهی، حق طلبی، امر به معروف و نهی از منکر. 

گستره این نهضت، همگانی است، و دعوت ایشان فراگیر بود، و این مورد چیزی نیست که با مرور زمان کمرنگ شود، بلکه می تواند الهام بخش باشد و زمینه حرکت ملت ها را فراهم کند، همانگونه که تجربه سیاسی و واقعیت های تاریخی و اجتماعی موید آن است، و در زمان انقلاب شعار ما این بود که نهضت ما حسینی است و گاندی هم می گفت: "من هر چه دارم از امام حسین (ع) یاد گرفته ام" و چگوارا هم عنوان کرده است: "که ما سال ها در پی شناخت و پیروی چنین شخصیتی بودیم و اشاره به امام حسین (ع) دارد".

عموما مسلمانان و پیروان ادیان آسمانی هم نسبت به امام حسین (ع)  علاقه نشان می دهند، بنده در مکه با یکی از مسلمانان مصری صحبت می کردم که ایشان بیان می کرد: ما برای ولادت امام حسین (ع) در مسجد راس الحسین قاهره یک هفته جشن می گیریم که بعد از نماز عشا مردم به مسجد می آیند و تا اذان صبح به یاد و عشق امام حسین (ع) قرآن و تواشیح می خوانند، و حضور مردم خیلی باعظمت است اما متاسفانه پوشش رسانه ای ندارد .

بنابراین، عموم مسلمانان به امام حسین (ع) احترام می کنند، این نواصب و داعشی ها را هرگز به حساب اهل سنت نمی نویسیم، و امیدواریم علمای اهل سنت موضع صریح و قاطع مقابل این جانیان و وحشیان که چهره خشن از اسلام نشان داده اند بگیرند و آن را اعلام کنند، و نیز در زیارت میلیونی اربعین شاهدیم که شخصیت های مسیحی هم به عنوان همراهی با مردم همگام می شوند. خود قضیه زیارت اربعین جهان را متحیر و مدهوش خود ساخته است که چگونه 15 تا 20 میلیون نفر انسان به شهری می روند که امکانات آن محدود و امنیت آن کامل نیست، این تنها عشق و معرفت است که باعث حرکت مردمی می شود که از مشکل فقدان امنیت نهراسد؛ و این حرکت که از علامت های ایمان شمرده شده است، چقدر پیام دارد.

ما در عاشورا ظهور و بروز کمالات انسانی و رشد معنوی، شجاعت و مساوات را داریم که هر کدام از این موارد پیام های فراگیری با خود دارد که می تواند زمینه جذب مردم جهان به اسلام را داشته باشد، اگر بتوانیم با کارهای فرهنگی موثر در رسانه ها روی این موارد تاکید کنیم، می تواند بسیار مفید و موثر باشد .

 

آیا مبارزه با اسلام ناب محمدی در دنیای کنونی هم دیده می شود، برای جلوگیری از این رویداد چه باید کرد؟

کسانی که با نهضت و حرکت امام حسین(ع) مخالفت کردند هنوز هستند و شگردشان عوض شده است و زیرا بعد از حکومت معاویه و یزید، اسلام اموی در قالب فکر و اندیشه ظاهر و حتی تئوریزه شد، و این طرز فکر هنوز از بین نرفته است و کسی مانند قاضی ابوبکر ابن عربی کتابی به نام "قواصم" دارد که در کمال بی شرمی به امام حسین (ع) توهین می کند و یا در عربستان در کتابی  از یزید به عنوان امیرالمومنین یاد کردند.

 امرورز هم این داعشی ها و تکفیری ها ادامه آن راهند، بنابراین اینگونه نیست که واقعه عاشورا صرفا یک واقعه تاریخی مربوط به 1375 سال قبل قلمدادکنیم، بلکه امتداد آن با روش های جدید وجود دارد،  از آن طرف پیام های عاشورا هنوز پررنگ است و پررنگ وپرجاذبه خواهد ماند، و برای همیشه تربیت ساز و حرکت آفرین خواهد بود.

پایان پیام/

http://www.shabestan.ir/detail/News/415303