سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/6/15
11:6 صبح

نقش دین در زندگی

بدست دست نوشت در دسته

دین ، زندگی انسان را هدفمند می کند

 

 TinyPic image

 

خبرگزاری شبستان/ اجتماعی: یک استاد حوزه گفت: دین باعث هدفمند بودن زندگی، آسایش و امید به آینده می شود.

حجت الاسلام محمدامین پورامینی، استاد حوزه و پژوهشگر در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه نقش مذهب در شادی و سلامتی جامعه چیست، گفت: زندگی ماشینی در غرب و فرار از معنویت منجر به گرفتاری ها و سرخوردگی های فراوانی در زندگی آنها شده است، به طوری که امروزه تأثیر مذهب بر سلامت روان به یک اصل ثابت و مسلم در روانشناسی تبدیل شده است.

وی افزود: وقتی دین، دینی باشد که دستخوش تحریفات نشده و آبشخور و سرچشمه های آن سرچشمه های صاف، صحیح و سالم باشد، به طور یقین تأثیرات مثبت خود را بر انسان می گذارد.

حجت الاسلام پورامینی با بیان اینکه نگاه ما به دین باید یک نگاه کلان باشد، اظهار داشت: نگاه ما به دین باید یک نگاه به هم پیوسته و کلان باشد نه گزینشی، زیرا در اینصورت است که آثار دین بر انسان موجب تأمین نیازهای فردی و اجتماعی می شود.

وی افزود: به عنوان مثال نماز علاوه بر اینکه یک نوع ارتباط خالق با مخلوق است خود پیکره نماز یعنی رکوع، سجود، مقدمات آن مانند لباس تمیز و استفاده از عطر همه از عوامل ایجاد آرامش برای فرد و در نتیجه اجتماع است.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که از باور دینی بهتری برخوردار هستند در زندگی از آرامش بیشتر و در درمان بیماری های خود موفق تر هستند، یعنی مذهب هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری ها موثر است.

این پژوهشگر با بیان اینکه افراد مذهبی در زندگی اهداف مشخصی را دنبال می کنند، تصریح کرد: انسان مذهبی خود را قطره ای در مسیر دریا می بیند و در این مسیر به دنبال هدف خود حرکت می کنند، زیرا چنین انسانی زندگی خود را پوچ و بی هدف نمی بیند و برای همه چیز در این دنیا معنایی قایل است و این امر باعث از بین رفتن بسیاری از زمینه های ایجاد خودکشی، سرخوردگی و افسردگی می شود همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید" همانا دل ها با یاد خدا آرام می گیرد مصداق همین جمله است".

وی اضافه کرد: دین باعث آرامش، امید به آینده و پایبندی انسان به تعهدات فردی و اجتماعی می شود.

وی گفت: از دیگر تأثیرات دین بر انسان این است که افراد مومن در انجام کارهای خیر و امور عام المنفعه همیشه دارای آرامش خاطر، عشق و علاقه هستند، زیرا این اعمال را به خاطر قرب الی الله انجام می دهند نه چیز دیگر.

حجت الاسلام پورامینی در خاتمه افزود: تأثیر مستقیم مذهب در زندگی زناشویی، امید به آینده، غلبه بر استرس های زندگی، نداشتن ترس از مرگ قابل انکار نیست.

پایان پیام/

منبع: http://www.shabestan.ir/newsdetail.asp?newsid=86061317373660&code