سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/1/6
7:45 عصر

کتاب فقیه خراسان در قم رونمایی شد

بدست دست نوشت در دسته گفتگو، طبسی نجفی

 

کد خبر: 2260860
تاریخ مخابره : 1393/1/5 - 12:05
استانها > مرکز > قم
کتاب فقیه خراسان در قم رونمایی شد
قم - خبرگزاری مهر: کتاب فقیه خراسان با حضور جمعی از محققان و فضلای حوزه، در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب فقیه خراسان شامگاه دوشنبه در بیت حجت الاسلام محمد جواد طبسی در قم با حضور جمعی از محققان، فضلای و طلاب حوزه علمیه برگزار شد.

کتاب فقیه خراسان به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی پربرکت مرحوم آیت الله العظمی طبسی نجفی می پردازد.

آیت الله جعفر سبحانی در مقدمه این کتاب خطاب به مؤلف آن محمد جواد مروجی طبسی گفته است: دسته گلی را که به نام فقیه خراسان اهداء کرده اید بسیار معطر بود و از شمیم آن به وجد آمدم.

وی با بیان این که در این کتاب سخنانی از بزرگان و سرنوشت هایی آمده است که می تواند آموزنده و عبرت انگیز باشد، عنوان کرده است: فهرست آثاری که از فقیه خراسان در کتاب آمده است، شاهد زنده بر این گفتار است که آن عزیز از دست رفته قلم به دست نمی گرفت، مگر این که نیازی را از جامعه ی اسلامی بر طرف سازد و کتاب را برای خود نمی نوشت، بلکه برای جامعه ی نیازمند آن روز می نوشت.

در این مراسم حجت الاسلام محمد امین پور امینی محقق حوزه علمیه قم در سخنانی اظهار داشت: یکی از خصوصیات بارز آیت الله محمد رضا طبسی این بود که ایشان توانستند سه حوزه قم، مشهد و نجف اشرف را درک کنند و از اساتید بزرگی که در سه حوزه بودند بهره بگیرند.

وی با بیان این که آیت الله طبسی حدود چهل سال در کنار آستان امیر مؤمنان (ع) به تحقیق، تألیف و تدریس پرداخت وبیش از پنجاه کتاب به رشته تحریر درآورد گفت: این نوشتار به خوبی توانسته جلوه های شخصیتی و ابعاد مختلف زندگی مرحوم آیت الله طبسی را از لابه لای اسناد و تصاویر گوناگون و با تکیه به خاطرات مکتوب و شفاهی مستند، به نصویر بکشد.

این محقق حوزه یک دلیل اهمیت این کتاب را جمع آوری اسناد دسته اول و همچنین نسخه های خطی از برخی علماء دانست که برای اولین بار به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام پورامینی، فصل خاطرات را که آیت الله محمد رضا طبسی از استادان و بزرگان نقل کرده اند وهمچنین خاطراتی از آشنایی آیت الله طبسی با امام خمینی (ره) و حضور و کمک ایشان به نهضت انقلاب را از دیگر برجستگی های این کتاب عنوان کرد.

وی به بیان فصل های این کتاب پرداخت و تصریح کرد: کتاب فقیه خراسان شامل بیست فصل است که عبارت اند از ولادت و خاندان، دوران کودکی، حیات علمی، موقعیت علمی، آیت الله طبسی در نگاه دیگر علماء و مراجع، تجلیل از فقها و بزرگان، خاطرات از بزرگان و و معاصران، آشنایی با امام خمینی،آثار قلمی،سفر های علمی و تبلیغی، سفر های حج و عمره، عشق و ارادت به اهل بیت(ع)، دفاع از شعار های تشیع، خصوصیات اخلاقی و توصیه های اخلاقی، خدمت اجتماعی و همراهی با مردم، گشتی در لابه لای نوشته ها، فرزندان و دامادها، دوران بیماری و پرواز به سوی ملکوت.

این سخنران و محقق حوزه در ادامه گفت: بخش ارزشمند این کتاب فصل اسناد آن است که در بیش از180 صفحه آورده شده است.

گفتنی است در فصل پایانی کتاب عکس هایی از آیت الله طبسی با مراجع بزرگ تقلید، علماء، فضلاء و سایر اقشار جامعه گنجانده شده است که برخی از این عکس ها مربوط به عراق و برخی دیگر مربوط به ایران و شهرهایی چون مشهد، طبس، قم، کاشان و ایلام است.

http://mehrnews.com/detail/news/2260860