سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/10/29
6:45 عصر

کتاب خورشید کربلا منتشر شد

بدست دست نوشت در دسته آثار قلمی

http://ups.night-skin.com/up-91-10/kh.jpg

کتاب «خورشید کربلا؛ سیمای امام حسین(ع) و نهضت حسینی در منابع اهل سنت» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد امین پورامینی منتشر شد: این کتاب بیشتر با تکیه یر منابع روایی وتاریخی اهل سنت نگارش یافته است با بیانی روشن مرزبندی‌ها را مشخص می‌کند.

متن کتاب «خورشید کربلا» با بحث و بررسی سیاست‌های اجرایی دشمنان اهل‌بیت(ع) آغاز می‌شود و در ادامه به احترام اهل سنت نسبت به امام حسین(ع) می‌رسد و به ذکر نمونه‌ می‌پردازد.

مبحث اصلی کتاب را تبیین جایگاه امام حسین(ع) در منابع اهل سنت است و  برای بررسی این موضوع به مهم‌ترین منابع اهل سنت نظیر صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ترمزی، مستدرک حاکم نیشابوری، معجم طبرانی و مسند ابو یعلی و.. مراجعه شده است، البته در کتابنامه بیش از یکصدو بیست کتاب آمده است که این کتاب‌ها از منابع اهل سنت و شیعه و در حوزه تاریخ، حدیث و تفسیرند.

رویکرد اصلی کتاب بر این است که وقتی جایگاه امام حسین(ع) نزد رسول خدا(ص) که مورد اتفاق همه مسلمانان جهان است، مشخص شود موقعیت امام برای همه مسلمین روشن ومحرز می‌شود و مشخص خواهد شد که افرادی که در برابر ایشان ایستادند در حقیقت در برابر رسول خدا(ص) قرار گرفته‌اند. این کتاب یادآور می‌شود که دفاع از امام حسین(ع)، دفاع از پیامبر(ص) و جنگ با امام، جنگ با رسول خداست. در این بیان مرزبندی‌ها مشخص می‌شوند و معلوم می‌شود که اگر کسی با امام حسین(ع) باشد، پیرو پیغمبر(ص) است.

این اثر با نگاهی تقریبی می‌کوشد سالار شهیدان را به عنوان شخصیتی معرفی کند که مورد اتفاق همه مسلمانان است. با این توصیف مخاطبان درمی‌یابند که عزاداری امام حسین(ع) دیگر مختص شیعه نمی بایست باشد و متعلق به همه مسلمانان وبلکه جهان بشری است.

همچنین مبحث مقتل‌نگاری از جمله بخش‌های کتاب می یاشد، در این اثر به مسایلی درباره یزید نیز در واقعه کربلا توجه شده؛ چرا که پس از این رخداد غم‌انگیز عاشورا، برخی از طرفداران یزید سعی کردند از او سلب مسوولیت کنند.

همچنین به نقش امام زین‌العابدین(ع) پس از واقعه عاشورا توجه شده و یادآور گردیده است که ایشان با بیان خود چگونه دشمنان را خلع سلاح کردند، ودر ادامه به تحلیل وتبیین آن پرداخته است.

مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی قم (مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ) نخستین چاپ کتاب «خورشید کربلا» را انجام داده است.